Foto: Pxhere.com

E-shopy čekají rekordní prodeje. Přípravy na Vánoce již začaly

13. 10. 2020 09:10

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Agentura roku: porota za vášnivé diskuse vybírala odpovědnou agenturu

Již třetí zasedání poroty v rámci Agentury roku, kterou pořádá týdeník Marketing & Media, mělo za úkol vybrat odpovědnou agenturu. Odborným garantem této kategorie je Asociace společenské odpovědnosti.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

České internetové obchody se podle společnosti Shoptet, poskytovatele e-shopových řešení, připravují na letošní předvánoční nákupy více než obvykle. Přes 70 % z nich již shání brigádníky do skladů.

Předvánoční sezona, stěžejní období roku pro e-shopy i návazné služby jako logistika, bude letos podle společnosti Shoptet ještě vytíženější než loni. Vedle stoupající obliby online nakupování obecně hrají v letošním roce významnou roli také preventivní opatření proti šíření koronaviru. „Před Vánoci se do určité míry zopakuje situace z jara letošního roku, kdy velká část spotřebitelů s ohledem na své zdraví nakupovala zboží a služby převážně online. Při první vlně pandemie jsme v e-commerce zaznamenali výrazný nárůst po všech stránkách, ať už v počtu nových e-shopů, anebo objemu prodejů,“ uvádí Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

PSALI JSME
Vánoce na hraně. Letos se odehrají na hřišti zvaném „online“

Podle hlavního ekonoma Monety Petra Gapky čísla prodejů ukazují příznivý trend. Připouští ale, že se vývoj může kdykoli zvrtnout s ohledem na pandemii. „Výhled nám říká, že vánoční útraty by mohly i letos lehce vzrůst. Naznačují to i maloobchodní tržby, které se v červenci vrátily k meziročnímu růstu a u kterých to vypadá, jako by se vlastně ani nic zásadně negativního neudálo. Na druhou stranu se ale letošní Vánoce pojí s velkou nejistotou, jelikož v ČR právě propuká druhá vlna epidemie. Nevíme, jak zásadní bude, jaká další opatření s sebou ponese a zda vůbec budeme mít chuť letošní vánoční svátky oslavit klasicky materiálně,“ má jasno.

Jasno nemají ani v České spořitelně. Původní prognózy podle ekonoma Michala Skořepy totiž počítaly s jednou vlnou epidemie. Zohlednit se tak bude muset fakt, že se vláda během podzimu uchýlí k řadě opatření omezujících ekonomickou aktivitu, což bude mít dopad do nabídky i poptávky služeb i zboží.

„U vánočních nákupů, které pocházejí z velké části z dovozu, je pravděpodobnější hrozbou omezení poptávky. Doposud velmi pozitivní vývoj české spotřebitelské nálady by se totiž ve světle špatných zpráv o vývoji nemocnosti mohl výrazně zhoršit. O určité oslabení vánočních nákupů financovaných na dluh se mohou postarat potíže mnoha klientů s návratem k řádnému splácení stávajících spotřebitelských úvěrů po  skončení splátkového moratoria,“ říká ekonom.

Přípravy od poloviny roku

Již nyní 72 % internetových obchodů do svých skladů posily z řad brigádníků. „Pokud se e-shopům nedaří doplnit chybějící kapacity, často ve skladu pomáhá každý, kdo může,“ dodává Uďan. Podle Shoptetu ale také více než polovina internetových obchodů nabírá před Vánoci posily pro obsluhu zákaznických linek.

Zatímco v běžném období na platformě Shoptet, která má pod sebou už povinu e‑shopů na tuzemském trhu, vznikne za týden průměrně 130 obchodů, od března šlo týdně v průměru o 270. „V dubnu jsme díky tomuto tempu překonali hranici 20 tisíc e‑shopů na naší platformě. Aktuálně jich je 22 tisíc, od začátku března do června jich celkem vzniklo 4500, což je meziročně o 120 procent více,“ popisuje pro MAM Uďan. Letos vnímá trend, kdy výrobci z různých odvětví začali výrazněji nahrazovat klasický model distribuce zboží mířícího do velkoobchodů právě online prodejem ve vlastních e‑shopech.

ČTĚTE TAKÉ
Rostoucí e-commerce: dvojí žně v jediném roce

Silné Vánoce letos očekává i internetový obchod Mall.cz, který se na ně připravuje od poloviny roku. „Očekáváme, že se lidé budou snažit vyhýbat místům s velkou koncentrací osob a dárky budou pořizovat z bezpečí domova,“ říká Jakub Střeštík, CCO z Mall.cz. E-shop věnuje největší pozornost právě kapacitám ve skladech, zejména v distribučním centru Jirny u Prahy. Tým plánuje v největší špičce doplnit o více než 100 lidí, zaměřuje se ale i na zjednodušení nákupů. „Zákazníci u nás naleznou nejširší nabídku na trhu, která přesahuje milion produktů. K dispozici mají také více než 700 výdejních míst. Počet vlastních Mall Shopů, partnerských Mall Pointů a Mall Boxů jsme za loňský rok zdvojnásobili. V rámci doručování se i nadále budeme soustředit na co největší bezkontaktnost,“ uvedl Střeštík.

Již od ledna se na vrchol sezony připravuje také Zásilkovna, která analyzuje data z minulého roku a zjištěné informace implementuje do všech svých procesů. „Technologicky i personálně jsme posílili naše call centrum. Nasadili jsme chatbota a voicebota, systémy s pomocí umělé inteligence a pomáháme si také voiceovery. Postupně nabíráme brigádníky, řádově jde o několik stovek lidí. Výrazně jsme také navýšili počet dep. V České republice jsme jich měli na konci loňského roku deset, nyní jich máme čtrnáct,“ říká Milan Šmíd, ředitel marketingu skupiny Packeta. Zásilkovna podle něj letos opět očekává rekordní rok, kdy převeze zboží ve výši přibližně 50 miliard korun. „Letos pravděpodobně před Vánoci překonáme další magickou hranici naší desetileté historie, a to 500 tisíc přepravených zásilek za jediný den. To je číslo, které bude mít z ostatních přepravců jen málokdo,“ má jasno Šmíd.

Pro firmy zajišťující rozvoz zboží byla jarní opatření kolem pandemie nečekanou vánoční sezonou a růst pokračoval i v dalších měsících. „Již během prvních týdnů koronakrize jsme zaznamenali takový objem zásilek, že se rovnaly číslům v sezoně. Běžně před Vánocemi evidujeme až 60procentní nárůst objemu zásilek a letos tomu nebude jinak,“ říká generální ředitel společnosti DPD MiIoš Malaník.

„Letos očekáváme přírůstek v objemu doručených balíků o 29 procent. Na vánoční sezonu již standardně nabíráme stovky řidičů navíc. Předpokládáme, že se letošní svátky budou lišit v tom směru, že přibude nakupujících online a tudíž se zvýší objem B2C zásilek z e‑shopů,“ tvrdí marketingový ředitel PPL CZ Milan Loidl.

Foto: Pxhere.com

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení