Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Foto: Unsplash.com/Mert Guller
Zprávy

Zájem o „udržitelné“ top manažerky a manažery roste

Redakce MAM26. 4. 202226. 4. 2022

Firmy ve velkém hledají top manažery, kteří budou zodpovědní za sociální odpovědnost a udržitelnost. S tím, jak téma nabývá na významu, roste i vliv těchto manažerů na chod firmy a tomu odpovídá i jejich mzdové ohodnocení. Přesto ale v řadě firem mají manažeři sociální odpovědnosti jen omezený vliv na rozhodování, v blízké době proto lze očekávat další posílení jejich pravomocí, často až na úrovni představenstva.

Zatímco nějakou formou udržitelnosti a sociální odpovědnosti (ESG) se zabývá již velká část firem, jednotlivé úkony a odpovědnosti bývají často roztříštěny. To neumožňuje efektivní řízení ESG aktivit, firmy proto stále ve větší míře vytvářejí specializovanou pozici tzv. CSO manažera (Chief Sustainability Officer). „Poptávka po seniorních manažerech na tuto pozici i v České republice rychle roste, firmy jsou ochotny zkušené experty velmi dobře zaplatit. Už 30 procent velkých světových firem má CSO manažera s poměrně rozsáhlými kompetencemi, v dalších 50 procent firem alespoň existuje podobná pozice s omezenými pravomocemi,“ vysvětluje partner PwC Jan Brázda.

PSALI JSME
Retail Summit: Udržitelnost je klíčem k dlouhodobému přežití firem

Podle něj zájem o vytváření podobných pozic výrazně vzrostl v posledním roce. „Za poslední rok bylo vytvořeno více specializovaných CSO pozic než za předchozích pět let dohromady,“ dodal Jan Brázda. Vyplývá to ze studie Empowered Chief Sustainibility Officers zaměřené na činnost CSO manažerů, kterou PwC provedla mezi více než 1600 firmami v 62 zemích světa včetně České republiky.

Problém potom ale vzniká v tom, že poptávka výrazně převyšuje nabídku. „Jedná se o nové pozice, které se například na českých školách běžně nestudují. Hodně se proto v praxi zájemci obracejí do zahraničí nebo na české experty, kteří v zahraničí buď studovali, nebo pracovali. I když jsou seniornější pozice odměňovány na úrovni 100 až 200 tisíc korun měsíčně, je těžké takové lidi na pracovním trhu najít,“ dodává Brázda s tím, že to se navíc týká odborníků, kteří jsou níže než takzvaný C-level, tedy členové představenstev.

Téma environmentální a sociální odpovědnosti nabírá v posledních letech na síle. „Tím i zesiluje role CSO manažerů, mají stále větší vliv na chod firmy a stále silnější rozhodovací pravomoci. Tento vliv se ale bude dále rychle zvětšovat, zatím je v řadě firem nedostatečný a pozice CSO manažerů je spíše formální bez skutečných rozhodovacích kompetencí. Firmy, které to s ESG myslí vážně, nechají CSO manažery více mluvit do svých strategií a plánů,“ dodává advokátka PwC Legal Kateřina Mandulová.

Nejsilnější pozici s největšími pravomocemi přitom mají CSO manažeři ve spotřebním průmyslu, chemickém nebo ropném a plynárenském průmyslu. Naopak spíše formální roli bez skutečného vlivu mají CSO útvary v bankách nebo e-commerce. „V těchto oborech firmy zpravidla mají člověka zodpovědného za ESG buď v nižší manažerské pozici nebo je obsazena juniorním kolegou bez skutečných rozhodovacích možností,“ dodala Kateřina Mandulová s tím, že vliv CSO manažerů rychle poroste i v těchto odvětvích.

Pozice CSO manažerů tak pozvolna posiluje. Ze všech CSO manažerů jmenovaných do pozic nově v roce 2021 je téměř třetina součástí top managementu firmy, v roce 2016 to bylo jen 9 procent. Zároveň platí, že firmy, které zaměstnávají CSO manažera jsou v oblasti ESG hodnoceny výrazně lépe než společnosti bez podobné pozice.

Potřeba CSO manažerů poroste i s tím, jak na firmy budou více doléhat regulační tlaky či potřeba většího reportingu. Právě nefinanční reporting bude velkým tématem do budoucna. V současnosti nefinanční zprávu v nějaké podobě zhruba polovina českých firem, na další míří chystané evropské požadavky. „Všechny společnosti nad 250 zaměstnanců s obratem přes 50 milionů eur budou muset podle aktuální směrnice EU nefinanční reporting zavést nejpozději ve výroční zprávě za rok 2023,“ připomněla Mandulová.

Šéfové českých firem si uvědomují dopady činnosti jejich společností na životní prostředí, velká část z nich se klimatických změn obává. České firmy tak postupně zavádějí kroky ke snížení uhlíkové stopy a připravují se na pravidelnější informování o svých krocích v oblasti udržitelnosti. „Téma enviromentální a sociální udržitelnosti je mezi českými firmami na vzestupu. Ať už se jedná o strategii, nefinanční reporting nebo konkrétní aplikace ve formě například komunitní energetiky nebo nízkoemisní dopravy. Zároveň sílí tlak na ‚zezelenání‘ firem ze všech stran: od regulátorů, investorů, spotřebitelů i zaměstnanců. A s rostoucím významem tématu výrazně poroste i vliv CSO manažerů,“ uzavřel Brázda.

Zavřít reklamu

Odstartoval 21. ročník soutěže WebTop100

Starší článek

Media Club má novou korporátní identitu

Novější článek

Podobné zprávy

Kampaně

Podívejte se na nejkreativnější projekty světa

Už 101. ročník ADC Annual Awards rozdal ocenění, agenturou roku je Leo Burnett Chicago i díky tísnivé kampani za zbraňovou reformu.
21. 5. 202220. 5. 2022
Kampaně

Papírování chce do muzea poslat kampaň BankID od Loosers

BankID přichází s kampaní na podporu bankovní identity. Agenturu si vybrala v nedávném tendru na kreativní a produkční spolupráci.
20. 5. 202220. 5. 2022
Marketing

Volodymyr Zelenskyj je komunikátorem roku podle PRWeeku

PRWeek ve svých globálních oceněních udělil speciální cenu ukrajinskému prezidentovi, jehož komunikační styl „může definovat aktuální éru“.
19. 5. 202219. 5. 2022
Zprávy

Mediaprojekt: Nejvíce rostly zpravodajské týdeníky

Z aktuálních dat Mediaprojektu za 2. čtvrtletí 2021 až 1. čtvrtletí 2022 vyplývá, že celkový zásah tiskových médií za uvedené období dosáhl 83 procent…
19. 5. 202220. 5. 2022
Reklama
ČEZ vize banner 2022
JSNS kampan 2022 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

O značku Footshop se stará Radim Stezka
Jaroslav Staněk je novým obchodním ředitelem České distribuční

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.