Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Foto: Reshoper
Marketing

Influencersauři, finty, lízátka a další poznatky pro úspěch v tvrdé online konkurenci

Pavel Hejkrlík14. 4. 202214. 4. 2022

Jak zařídit, aby i menší internetový obchod zvýšil své šance a dokázal se dlouhodobě prosadit a budovat svůj brand? Na konferenci Reshoper, která proběhla na výstavišti v pražských Letňanech, nabídlo své tipy devět řečníků.

Ondřej Ilinčev, expert na uživatelskou zkušenost a optimalizaci konverzního poměru, poukázal na manipulativní finty (dark patterns), které někteří hráči využívají, aby zákazníci dělali, co chtějí. Mezi časté finty patří například urgence k akci, ukazování zvýšení poptávky z hlediska toho, kolik lidí si produkt prohlíží či má daný den koupeno, časový odpočet slevové akce nebo nevyžádané newslettery, které se nedají lehce zrušit.

Zvrácené pobídky

„Podle studie Princetonu na 11000 e-shopech se u 11 procent ukázalo využívaní dark patterns. Když vzali jen 200 největších, bylo to 100 procent,“ uvedl Ondřej Ilinčev. Mezi hlavní důvody proč je nepoužívat patří zejména, že agresivní varianty zákazníka odrazují, vedou ke zvýšeným vratkám zboží a volání na call centra a mohou být i PR katastrofou. Někdy se také mohou vymknout kontrole jako v případě zvrácených pobídek. Když chtěli Britové bojovat proti nárůstu počtu nebezpečných kober v Indii, nabídli odměny za jejich hlavy. Dopadlo to neslavně. Indové je totiž ve vidině zisku začali plazy ve velkém chovat, a když to Britové zjistili a akci zrušili, kobry Indové vypustili, takže jich bylo v okolní přírodě ještě více. 

Čtěte také:
13. ročník ShopRoku zná vítěze. Uspěl Knihobot, e-shop Lidlu či Econea

Šéf strategie značky Dedoles Richard Mareček popsal raketový rozvoj e-shopu díky povedené kampani s tančícími křečky. Aktuálně však firma řeší potíže spojené právě s rychlým růstem a propouští a řeší odklad faktur. „Pro malé značky je zásadní zvýšit povědomí, spojit se kategorií, Funguje důraz na osobu zakladatele, experimentujte a měňte, co nefunguje. Značka je paměťová struktura v mozku, lidé si vyberou konkrétní značky, aby nemuseli věnovat čas přemýšlení. Pracujte s hudbou a zvukem, značky to dělají málokdy kvůli šetření za poplatky, ale hrozně moc to funguje,“ řekl Mareček a přítomným dodal odvahu tím, že tři čtvrtiny reklam vedou k růstu prodeje, ať jsou dobré nebo špatné. 

Pozor na influenecersaura

Specialista na Facebook reklamu Honza Bartoš ukázal jak správně na kampaně a návratnost investic. Za dobrý formát považuje zejména uživateli generovaný obsah v podobě rozbalování, video recenzí či reakcí na produkt. Aby videa pomáhala potřebují podle něj podnítit zvědavost uživatelů a zamezit dalšímu scrollování po feedu zpráv. Hlavním atributem je reálnost a optimalizace pro mobilní zařízení s hudbou a texty. Popsal také vlastní zkušenosti s influencersaury, tedy hvězdy sociálních sítí vyznačující se tím, že čím nižší počet followerů, tím větší ego a cena. „Volte spíše ty, kdo si produkt vyberou, komunikují s marketérem a zajímají se o výsledky. Použijte specifický kód, aby se výsledky daly zjistit, nabídnětě pro promoci slevu nebo něco, co pomůže sledující oslovit,“ uvedl Bartoš. 

Čtěte také:
Rozšířená realita posouvá e-commerce na další úroveň

Marketingový stratég Lukáš Pítra se zaměřil na úskalí i přednosti spolupráce se specialisty na digitální marketing a a proč je ve finále nejdůležitější získat člověka, který bude do spolupráce sedět. „Když vám jediný specialista oznámí, že jede na půl roku na Bali, není to ideální. Obvolávejte předchozí zaměstnavatele pro reference, pokud nebylo vše v pořádku, sami to řeknou. Na LinkedIn nebo na papír se dá napsat cokoli. Pokud to nevyjde, není chyba není jen daném v člověku, ale v tom, že neexistoval proces, který by ho zastavil včas,“ uvedl Pítra. 

75:25 ve prospěch brandu

O nutnosti brandových kampaní pro vybudování silné značky hovořili zase kreativec Radovan Andrej Grežo a stratég Tomáš Mrkvička. Bez minimálně 2,5 milionu korun ji nedoporučují, na rozdíl od výkonnostních kampaní totiž malý rozpočet neudělá potřebný efekt. “Mediální rozpočet je posvátný. Pokud se povede kreativa, ale nepodaří se dostat k lidem, jsou materiály dobré leda na tapetování,” uvedl Grežo. Průměrná návratnost brandových kampaní podle nich činí asi 1:3,8. Britská značka John Lewis umí prý i 1:8.

V e-commerce by mělo podle nich být rozvržení poměru 75:25 ve prospěch brandových kampaní, jelikož konverze je u e-shopu méně nákladná. „Kampaň nedělejte pro sebe ale pro zákazníky. Mějte odvahu a hlavně si to užijte,“ zakončili své vystoupení. O podobném poměru hovořil slovenský marketér roku 2021 Juraj Pobjecký, ředitel strategie v Darwin & the Machines a šéf brandu prodejce cyklistického oblečení Isadore. Řešením podle něj není masivní mediální kampaň, ale je potřeba hledat media momenty, které mají velký zásah, obzvlášť s menším rozpočtem. Značka zaujala svou kampaní v průběhu Tour de France. Zatímco všechny značky sází ve sdělení hlavně na ústřední motiv výkonu, vhodně zvolené odlišení pomohlo ke skvělým výsledkům. Kampaň za 360 tisíc eur vedla k nárůstu online tržeb na 1,18 milionu eur. 

Rozdávejte lízátka

Specialista na věrnostní programy Radek Hrachovec nabídl pohled na mapy zákaznických segmentů a práce s jednotlivými skupinami zákazníků. Třeba posílením jejich motivace jako v případě Gopassu za pomoci nalyžovaných kilometrů. Shell podle něj zase nabídl za deset návštěv odměnu a přidal i náhodně odměny. Subway zase vsadila na společná jídla v rámci takzvaných skupin Subsquad a bodových odměn, kterých vzniklo 45 tisíc. „Lidé potřebují mít plán a v průběhu cesty „dostávat lízátka“ a být motivováni. Kvůli odměně dokáží lidé změnit své chování, věrní zákazníci tvoří zisk, vyplatí se pracovat se segmenty, co měřím to řídím,“ dodal.

Zavřít reklamu

O růst byznysu Publicis Groupe se postará Jan Hanzlík

Starší článek

Trh marketingových technologií loni přesáhl 340 miliard dolarů

Novější článek

Podobné zprávy

Lidé

Publicis Groupe vstupuje do retailu s týmem Jaroslava Sodomky

Skupina chce značkám pomáhat s prodejem v digitálním prostředí. Ředitelem nového Commerce týmu je Sodomka, který dříve vedl marketing CNC.
24. 5. 202224. 5. 2022
Marketing

Zásilkovna spouští spolupráci s crowdfundingovou platformou Donio

Zásilkovna nabídne zakladatelům komerčních projektů na Donio zázemí nejširší sítě výdejních míst v České republice. Spolupráce má za cíl zjednodušit život…
24. 5. 202224. 5. 2022
Kampaně

Kovář hodinářem v nové kampani Velkopopovického Kozla

Značka s agenturou McCann do komunikace tradičně zaměřené na „fachmany“ nenápadně přidává upcycling.
24. 5. 202224. 5. 2022
Marketing

Evropská databanka je novým členem AČRA MK

Asociace českých reklamních agentur přijala v květnu nového člena, který se soustředí na marketingové služby pro malé a střední firmy.
24. 5. 202224. 5. 2022
Reklama
ČEZ vize banner 300x250
Forum Media banner 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

CMO Partners se stal Robert Chmelař
O marketing Acomware se stará Jitka Gráfová

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.