Foto: Ikea, Effie Czech Republic/MAM, Digital Deers

České Effie jsou rozdány, Grand Prix má Triad s kampaní Za bezpečný domov pro Ikeu

24. 11. 2021 22:11

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

V soutěži oceňující nejefektivnější komunikační projekty získaly nejvíce ocenění agentury Ogilvy, McCann Prague a Triad.

Asociace komunikačních agentur (AKA) vyhlásila vítěze ocenění Effie Awards Czech Republic. Rozdala celkem deset zlatých, sedm stříbrných a devět bronzových trofejí, které doplnila tři zvláštní ocenění a vyhlášení nejoblíbenějšího herce a maskota v reklamě. Přímo na pódiu pak užší porota rozhodla o udělení Grand Prix, které získala kampaň Za bezpečný domov od agentury Triad Advertising pro společnost Ikea, která vznikla ve spolupráci s Bistro Films, Dentsu a Ogilvy.

Ikea se v kampani rozhodla bojovat proti domácímu násilí a dvouletý projekt odstartoval se spotem zdůrazňujícím motiv strachu, který režíroval Marek Partyš. Kampaň zvýšila povědomí o problematice, zapojení komerčních subjektů, a hlavně přispěla ke změně zákona, která lépe chrání oběti.

Kampaň získala rovněž zlatou Effie v kategorii Sociální, ekologický, kulturní marketing a zvláštní ocenění českého Art Directors Clubu.

„Ročník 2021 měl druhý největší počet přihlášek v novodobé historii soutěže. Obecně musíme uznat, že byly velmi kvalitně zpracované a často se v nich objevoval důraz na sociální odpovědnost,“ komentuje výsledky soutěže Marek Hlavica, ředitel Asociace komunikačních médií (AKA), která je zároveň pořadatelem Effie. Letos se slavnostní předávání cen uskutečnilo ve studiu v pražských Strašnicích, kde CNN Prima News natáčí pořady vlastní tvorby a speciály.

Mezi favority v letošním ročníku soutěže oceňující nejefektivnější komunikační kampaně byly agentury Ogilvy a McCann, u obou se na shortlist s celkem 54 finalisty probojovalo osm projektů.

Nejvíce nominací nakonec proměnila Ogilvy, která získala pět trofejí – po jednom zlatu a stříbru, k tomu tři bronzy. Druhá nejúspěšnější agentura McCann Prague si odnesla z celkem čtyř ocenění dvě zlatá, jedno stříbrné a jedno bronzové. Čtyři ocenění získala díky Grand Prix i agentura Triad, která si odnesla též zlato, bronz a speciální ocenění za nejkreativnější kampaň od českého Art Directors Clubu. S třemi cenami pak z pódia odcházeli zástupci agentur Media age a Boomerang Communication (obě získaly po jednom zlatu, stříbru a speciálním ocenění za využití dat od sdružení SIMAR).

Poprvé byla během Effie udělena také ocenění pro nejlepšího herce a maskota v reklamě, kteří jsou vybíráni v rámci reprezentativního výzkumu společností Nielsen Admosphere, Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace a Českého národního panelu. Z pěti finalistů mezi nejoblíbenějšími herci vyšel vítězně Ivan Trojan známý mimo jiné z letošních kampaní Českých drah, nejoblíbenějším maskotem se pak staly myšky, které se objevují v reklamách na Madetu.

Kompletní výsledky Effie Awards Czech Republic najdete v tabulce níže, pod ní si můžete projít galerii zlatem oceněných prací.

Dlouhodobé budování značky: Koncept, se kterým můžete počítat

Vítězná agentura: Zaraguza CZ

Klient: Škoda Auto

Škoda Auto se rozhodla vstoupit na trh ojetých automobilů se značkovým bazarem Škoda Plus. Díky komunikaci se jí dařilo zvyšovat tržní podíl i v době, kdy trh začal klesat.

Sportovní marketing: Chci pískat – náborovka s tahem na bránu

Vítězná agentura: McCann Prague

Klient: Fotbalová asociace České republiky

Fotbalová asociace řešila s agenturou problém nedostatku rozhodčích v českých soutěžích. Kampaň drsný život rozhodčího ukazovala z jeho pohledu. Licenční zkoušky už složily stovky lidí.

Kampaně veřejné správy: V hlavní roli strojař

Vítězná agentura: Action Please

Klient: Fakulta strojní VŠB-TUO

S nedostatkem uchazečů o studium bojovala Fakulta strojní tím, že ze strojařů udělala hrdiny, bez kterých by svět nebyl takový, jaký ho známe. Vtipné vizualizace z filmového světa pomohly a zapsal se rekordní počet studentů.

Kampaně veřejné správy: #MUNIchallenge přilákala nové studenty

Vítězná agentura: Media age

Klient: Masarykova univerzita

Masarykova univerzita propady uchazečů řešila výzvou, která zdůrazňovala kvalita, prestiž a přínosnost univerzity. S desítkou ambasadorů z řad studentů a heslem „Snadný to nebude, ale stojí to za to“, zafungovala

Malý rozpočet (do 1 milionu korun externích nákladů): Buket – předplatné vína

Vítězná agentura: Digital Deers

Klient: Vinařství Petr Skoupil

Rodinné Vinařství Skoupil potřebovalo během pandemie posílit online prodeje. Tomu pomohla služba Buket na předplacení vína v personalizovaných balíčcích.

Sociální, ekologický, kulturní marketing: Cesta ven – Udělejme tečku za koronavirem

Vítězná agentura: Iniciativa Cesta ven

Klient: ARA´s

Kampaň, která vzešla z hackathonu, do nějž se zapojilo 11 komunikačních agentur dvě univerzity, dvě výzkumné agentury, několik individuálních komunikačních odborníků, asociace AKA, APRA, ČEA a SIMAR, pomohla během března až června k rozšíření očkování v Česku.

Finanční služby: Air Bank půjčky aneb Vyhrát se dá i férově

Vítězná agentura: McCann Prague

Klient: Air Bank

Banka chtěla zvýšit podíl na trhu s půjčkami a zároveň zdůraznit zodpovědný přístup k zadlužování. Podařilo se i díky kampani ve stylu hovorů z domova, které se daly snadno produkovat i během pandemie.

Nápoje: Radegast Ratar – Hořkost boří stereotypy

Vítězná agentura: Boomerang Communication

Klient: Plzeňský Prazdroj

Rostoucí Radegast stále cítil příležitosti pro zvýšení podílu na trhu i prodejů, na které se zaměřil s novým extra hořkým pivem Ratar. Tradiční komunikaci opřenou o chlapské překonávání hořkých překážek rozšířil do psychologické roviny a oslovil nové spotřebitele.

Potraviny: Margot dala sílu zvrátit klesající trend

Vítězná agentura: Ogilvy

Klient: Nestlé Česko

Tradičně oblíbené tyčince Margot začali ubývat zákazníci i z klíčové cílové skupiny. Značka změnila strategii komunikace a z příliš vzdálené exotiky se vrátila k tomu, co je spotřebitelům blíž – prospěšnost komunitě a český smysl pro humor.

Více k letošnímu ročníku soutěže najdete ve 48. čísle časopisu Marketing & Media, které vychází v pondělí 29. listopadu.

Foto: Ikea, Effie Czech Republic/MAM, Digital Deers

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Jakub Křešnička

O ekonomice píše přes deset let, prošel redakcemi týdeníků Ekonom, Euro a Týden, kde byl mimo jiné zodpovědný za každoroční speciál 111 nejbohatších Čechů a Slováků. Do Marketing & Media nastoupil s prvním lockdownem a věnuje se převážně kreativitě, reklamě, agenturám či B2B.

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.