Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Foto: Alexandru Tugui/Unsplash.com
Retail

Pro potraviny chodí Češi nejraději do supermarketu. Za lokální si rádi připlatí

Redakce MAM2. 9. 20212. 9. 2021

Nákup potravin řeší naprostá většina Čechů v supermarketu a pro tři čtvrtiny obyvatel je to dokonce nejoblíbenější místo, kde tyto produkty nakupují. Vzhledem k tomu, jaké faktory ovlivňují výběr obchodu, se není čemu divit: pro zhruba 6 z 10 Čechů je důležitá jeho blízkost. Podobný počet lidí uvedl také ceny, akce a slevy nebo kvalitu a čerstvost potravin.

Co se týče země původu potravin, tak ta dnes (alespoň u některých produktů) zajímá skoro 9 z 10 zákazníků – a nepřekvapivě u nás vítězí v popularitě produkty z Česka, naopak nejméně stojíme o produkty z Polska a jen 7 procent lidí preferuje potraviny odjinud než z Evropy. Nemalá část lidí je také ochotna si za potraviny z preferované země připlatit. Výzkum realizovala společnost Nielsen Admosphere metodou online sběru na vzorku pěti set respondentů z internetové populace Českého národního panelu starších 15 let.

PSALI JSME
Čechy ve frontách vytáčí počítání drobných. Upřednostňují bezhotovostní platby

Supermarketům a hypermarketům se v Česku opravdu daří. 97 % Čechů  tam nakupuje potraviny alespoň někdy (bez větších rozdílů v jednotlivých sociodemografických kategoriích). Skoro dvě třetiny respondentů pak nakupují v malých kamenných obchodech. Zde je patrný pouze rozdíl mezi obyvateli z různě velkých měst: chodit nakupovat do malých obchodů je ve velkých městech výrazně méně obvyklé než na vesnicích či v menších městech. Na farmářských trzích dále nakupuje skoro třetina dotázaných – častěji ženy než muži a respondenti z měst.


V supermarketu také respondenti nakupují potraviny nejraději, odpověděly tak tři čtvrtiny z nich. Až daleko za ním jsou v žebříčku oblíbenosti malý kamenný obchod (13 %) a farmářský trh (6 %).

A co je při výběru obchodu s potravinami pro respondenty důležité? Zejména dostupnost (64 %), ceny, akce a slevy daného obchodu (63 %) a kvalita potravin a jejich čerstvost (62 %). Mezi nejméně zmiňované faktory patří vytíženost obchodu z pohledu počtu zákazníků na prodejně (12 %) a moc důležitá pro Čechy není ani dostupnost specifického zboží jako produktů v bio kvalitě, bezlaktózových výrobků a podobně (15 %).

Na původu záleží

Druhá část online výzkumu Nielsen Admosphere se zaměřila na původ potravin – zda se o něj lidé zajímají, jaké země preferují a zda jsou ochotni si za výrobky z daného státu připlatit. Ukazuje se, že země původu zajímá 85 % dotázaných: 41 % se o ni zajímá u všech nebo u většiny kupovaných potravin, 44 % ji řeší pouze u některých produktů. Jen 15 % nezajímá země původu nikdy.

U 92 % z těch dotázaných, kteří výše odpověděli, že je země původu potravin zajímá, jsou nejžádanější potraviny z Česka. Druhou nejčastěji zmiňovanou zemí je Německo, které uvedlo 37 % respondentů. Potravinám ze sousedního Slovenska pak dává přednost 26 % lidí. Nejhůře ze sousedních zemí dopadlo Polsko (uvedla ho 4 % dotázaných); Rakousko preferuje jako zemi původu výrobků 15 % lidí. 9 % pak uvedlo evropské země mimo států sousedících s Českou republikou a jen 7 % preferuje produkty z jiných než evropských zemí.

Ti, kteří uvedli nějakou zemi původu potravin, které dávají přednost, měli dále uvést, jestli jsou ochotni si za potraviny z preferovaného státu připlatit. 70 % respondentů je ochotných v takovém případě zaplatit více, zbytek se k této otázce postavil záporně.

Mezi řetězci byl nejsilnějším inzerentem od začátku roku Kaufland, který umístil reklamu v hodnotě více než 1 miliardy korun. Druhý Albert využil inzertní prostor v hodnotě skoro 883 milionů korun a třetí Lidl inzeroval v hodnotě téměř 872 milionů korun. Hodnoty odpovídají ceníkovým cenám inzerce

Zavřít reklamu

Do soutěže Epica Awards láká kampaň od Cloudfactory

Starší článek

Zátkovy těstoviny v novém spotu sází na animaci

Novější článek

Podobné zprávy

Lidé

Generální ředitel ČT Petr Dvořák obhájil post viceprezidenta Evropské vysílací unie

Generální ředitel České televize Petr Dvořák byl na dnešní valné hromadě v Dubrovníku již podruhé zvolen viceprezidentem Evropské vysílací unie (EBU).
1. 7. 20221. 7. 2022
Lidé

Ondřej Cikán je novým ředitelem Rock rádia

Rock rádio, patřící do mediální skupiny Media Bohemia, má nového ředitele. Stal se jím dosavadní programový ředitel Fajn rádia, Ondřej Cikán, který tak…
1. 7. 20221. 7. 2022
Lidé

Billu Česká republika řídí Liam Casey

Liam Casey převezme od 1. července pozici generálního ředitele společnosti Billa Česká republika a společně s Ilse Holzer (finanční ředitelka) a Petrem…
1. 7. 20221. 7. 2022
Kampaně

Tvoříme Sokolovsko, říká Suas Group v kampani od Hero & Outlaw

Agentura pro průmyslovou skupinu spustila první ucelenou kampaň její novodobé historie. Zaměřuje se na podporu značky a nábor.
1. 7. 20221. 7. 2022
Reklama
Etnetera motion banner
CĚZ Kuráž 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

Z řetězce Albert odchází ředitel digitálního marketingu Matoušek
Tessa Szyszkowitz jmenována předsedkyní Rady pro redakční nezávislost

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.