Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Foto: iStock
Retail

Retailová asociace: Do léta může zaniknout více než tisíc obchodů

Redakce MAM9. 4. 20211. 8. 2021

Čeští obchodníci bijí na poplach. Stát nestíhá vyplácet dotace a obchodníkům docházejí finance na provoz. Do léta může podle Retailové asociace, která sdružuje obchodníky jako Alpine Pro, Tchibo či Ugo, zaniknout více než tisíc obchodů. 

Retailová asociace upozorňuje na to, že obchody jsou v Česku na základně vládních opatření uzavřené nejdelší dobu na světě, přitom výše a rychlost vyplácení kompenzací je „zcela nedostačující“. Podle ankety mezi členy asociace se více než 40 procent z nich chystá uzavřít své prodejny a ukončit činnost již během léta, pokud do měsíce nezískají kompenzace na část nájmů a dalších nákladů.

Jedná se například o společnosti Alpine Pro, Exe Jeans, Gant či Fruitisimo. Téměř u 70 procent firem klesly meziroční tržby za leden a únor o více než 50 procent. Současná situace může podle Retailové asociace vést ke zlikvidování tisíce malých obchodů a dostat desítky tisíc lidí na úřad práce.

 „Čerstvě vyhlášený dotační program Covid 21 je pro většinu maloobchodníků výrazně horší než programy předešlé. Nyní můžeme pouze čerpat částku 500 korun na jednoho zaměstnance a náklady spojené s režií a nájmy prodejen zůstanou zcela na nás. Pravděpodobně již během léta bude nuceno hodně obchodníků uzavřít své prodejny a ukončit činnost. Tržby na prodejnách jsou již tři měsíce nulové a v dubnu otevření neočekáváme. Více než 30 procent členů asociace dosud nedostalo vyplacenou podporu z programu Antivirus za měsíc leden 2021 a téměř 90 procent nemá proplacené kompenzace z programu Covid Nájemné III. za říjen až prosinec 2020,“ komentuje stav předseda Retailové asociace a majitel společnosti Alpine Pro Václav Hrbek.

Zástupci asociace proto vyzývají vládu, aby zrychlila vyplácení dotací a upřesnila co nejdříve parametry avizovaných vládních programů na pomoc obchodníkům. „84 procent členů Retailové asociace uvedlo, že pokud by česká vláda poskytla dotace ve výši 50 procent po dobu uzavření prodejen jako je tomu na Slovensku a druhou polovinu pronajímatel, je pravděpodobné, že by mohli pokračovat ve své činnosti,“ dodal Hrbek. 

PSALI JSME
Bushman čelí krizi kreativně. Po loňských „žebrotopisech“ láká na „oblečenky“

Zástupci Retailové asociace zároveň zdůraznili, že některé společnosti zvažují žalobu na stát kvůli diskriminačnímu poskytování vládní podpory. Aktuální programy ji nabízejí  pouze firmám, kterým tržby poklesly o více než 50 procent. Ačkoli Retailová asociace dlouhodobě vyjednává s Ministerstvem průmyslu a obchodu o kompenzačních programech tak, aby nucené omezení nelikvidovalo maloobchodníky, nedaří se jim navrhované body podpory prosadit.

„Vláda veřejnosti tvrdí, jak podporuje české podniky, ale realita je jiná. Spousta menších českých podniků na podpůrné covidové dotace nedosáhne vinou zbytečných dodatečných podmínek. Proč, když jsou české obchody zavřené nejdéle na světě, tak paní ministryně Schillerová trvá na podmínce propadu obratu o 50 procent, místo obvyklých 30 procent, které má většina států v EU?  Je cílem vlády zklikvidovat malé české firmy, které se snažily odpovědně hospodařit v době krize?“ ptá se předseda Retailové asociace Václav Hrbek. 

„To, na co by se nyní měla vláda v otázce retailu soustředit, je režim udržitelného otevření. Nové nebezpečí si vyžaduje nové přístupy. Pochopil bych, kdyby uzavření části maloobchodů bylo první reakcí na virus, ale již je za námi rok, a přes veškerou snahu Retailové asociace nabízet množství režimových opatření pro bezpečný provoz maloobchodních prodejen, je jejich uzavření stále první volbou. (…) Přiznejme si, že uzavření maloobchodů je (pro vládu) daleko snazší, než vymýšlet nová řešení. Udržitelné otevření má být důležitým aktuálním cílem a úkolem této vlády,“ myslí si Jan Kašpar Ředitel rozvoje pro knižní holding Neoluxor.

Retailová asociace sdružuje české i zahraniční společnosti z oblasti maloobchodu, které společně zaměstnávají přes deset tisíc lidí. Asociace vznikla v reakci na koronavirovou pandemii s vidinou překonání ekonomické krize způsobenou pandemií. Má přes 100 členů mezi které paří Alpine Pro, A3 sport, Albi, Butlers, Crocodille, Electro World, Esprit, Fruitisimo, Gant, Grand Optical, Helly Hansen, Inexad (Lewin, Hamlays), iStyle, Lindex, Neoluxor, Nutrend, Oxalis, Pierre Cardin, Rock Point, Steilmann, S.Oliver, Tchibo, Ugo, Vermont a mnoho dalších.

Zavřít reklamu

Externí komunikaci operátora T-Mobile vede Zuzana Svobodová

Starší článek

Atmedia: Kam zmizela reklama pro děti?

Novější článek

Podobné zprávy

Lidé

Martina Říhová řídí vedle Active i CMI News

Martina Říhová, výkonná ředitelka společnosti Active Radio, kam patří například Evropa 2, nově řídí i spřízněnou společnost CMI News. Tu doposud vedl…
27. 5. 202227. 5. 2022
Média

Knowlimits se stává největší agenturou na trhu

Lokální agentura Knowlimits se na základě žebříčku velikosti klientského portfolia stává nejsilnější mediální agenturou v Česku. Pařížský institut RECMA,…
26. 5. 202226. 5. 2022
Marketing

Everli získala investici 22 milionů eur od italské společnosti United Ventures

Společnost Everli, přední evropské online tržiště s potravinami, získala další finanční prostředky ve výši přes půl miliardy korun pod vedením nového…
26. 5. 202226. 5. 2022
Kampaně

Tatra chce nabrat 500 lidí, spouští náborovou kampaň

Kopřivnická automobilka řeší nedostatek pracovní síly. Pro velkou kampaň vytvořila nový web, zapojí sociální sítě, billboardy i regionální tisk a rozhlas.
26. 5. 202226. 5. 2022
Reklama
Forum Media banner 300x250
ČEZ vize banner 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

DoDo posiluje vedení, novým CEO pro ČR a SR se stává Ivo Velíšek
BigBoard rozšiřuje online aktivity, společnost posílí Ferdinand Kraus z O2

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.