Foto: Pixabay.com

SPIR: Google zrušením cookies posílí dominantní postavení

11. 3. 2021 11:03

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

AKTUALIZOVÁNO Sdružení pro internetový rozvor (SPIR) se ohradilo proti avizovanému kroku Googlu, který v minulém týdnu potvrdil záměr ukončit podporu cookies třetích stran. Pode SPIR tak činí bez adekvátní náhrady, která by jeho konkurentům umožnila nadále cílit reklamní sdělení na internetu stejným způsobem, jako Googlu samotnému. 

SPIR se domnívá, že prezentované odůvodnění, tedy vyšší ochrana soukromí uživatelů, neodpovídá skutečnosti. Google díky prohlížeči Chrome a operačnímu systému Android získává, na rozdíl od ostatních hráčů na digitálním trhu, rozsáhlé informace o chování uživatelů, a avizované změny ohledně cookies třetích stran jen posílí jeho dominantní postavení v oblasti cílené reklamy. „Jsme znepokojeni chováním dominantního hráče, který překresluje mapu reklamního ekosystému ve svůj prospěch, a přitom se účelově zaštiťuje snahou o vyšší ochranu soukromí uživatelů,“ komentoval kroky Google Michal Hanák, předseda výkonné rady SPIR.

PSALI JSME
Austrálie má svůj bič na Google a Facebook. Inspiruje i další země

Záměr ukončit v prohlížeči Chrome podporu cookies třetích stran oznámil Google před rokem a zároveň představil jiné řešení pod názvem „Privacy Sandbox“, které má pracovat se zájmovými skupinami (kohortami) uživatelů namísto s jednotlivci (prohlížeči). Podle SPIR bude nyní Google i tak v bezkonkurenčním postavení díky dominantnímu postavení prohlížeče Chrome a operačního systému Android, ve kterých je uživatel přihlášen pod svým účtem. Bude totiž mít o chování uživatelů dostatek informací nejen prostřednictvím svého prohlížeče a vlastních aplikací v případě mobilních telefonů, ale i díky analytickým nástrojům Google, které používají jiné mobilní aplikace. Nasbírané informace o chování uživatelů budou sloužit pro vytváření velkých skupin prezentovaných jako anonymní. SPIR se proto domnívá, že argumentace vyšší ochranou soukromí uživatelů je zavádějící. Uživatel si teoreticky může vybrat jiný prohlížeč, ale ve skutečnosti k tomu nedochází, protože na trhu má Chrome dominantní podíl, stejně jako na trhu internetové reklamy.

„Pravdou je, že jakékoliv téma o zvyšování soukromí uživatelů je dnes trendy a cokoliv, co se dá schovat pod zlepšování soukromí uživatelů, se dobře prodává. Google si je toho dobře vědom. Svým oznámením před několika dny vlastně potvrdil, o čem někteří spekulují od okamžiku, kdy Google záměr opustit podporu cookies třetích stran v Chromu oznámil – tedy, že se ani omylem nejedná o snahu zvyšovat soukromí uživatelů, ale že jde o další zneužití dominantního postavení Googlu, za které byl v posledních letech několikrát sankcionován. A už dávno neplatí, že jen v Evropě,“ napsal Michal Feix, místopředseda výkonné rady SPIR.

„Na tvorbě reklamních technologií, které chrání anonymitu uživatelů a přitom i nadále přináší výsledky inzerentům a vydavatelům, jsme spolupracovali s celým odvětvím. Jsme totiž přesvědčeni o tom, že sledování chování jednotlivých spotřebitelů na webu není v souladu s jejich rostoucími požadavky na ochranu soukromí. Proto jej nepovažujeme za udržitelnou investici. Google alternativní identifikátory pro sledování jednotlivců vytvářet nebude, ale uvědomujeme si, že ostatní hráči v odvětví internetové reklamy je možná budou nabízet i nadále. Lidé by neměli být nuceni akceptovat sledování své činnosti na webu kvůli tomu, aby se jim zobrazovala relevantní reklama a inzerenti nepotřebují na webu sledovat individuální spotřebitele, aby získali výkonnostní výhody digitální reklamy,“ napsala v reakci na stanovisko SPIR Alžběta Houzarová, šéfka komunikace Googlu v Česku.


Foto: Pixabay.com

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Tomáš Kopsa

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.