Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Foto: Pixabay.com
Média

SPIR: Google zrušením cookies posílí dominantní postavení

Irena Buřívalová11. 3. 202111. 3. 2021

AKTUALIZOVÁNO Sdružení pro internetový rozvor (SPIR) se ohradilo proti avizovanému kroku Googlu, který v minulém týdnu potvrdil záměr ukončit podporu cookies třetích stran. Pode SPIR tak činí bez adekvátní náhrady, která by jeho konkurentům umožnila nadále cílit reklamní sdělení na internetu stejným způsobem, jako Googlu samotnému. 

SPIR se domnívá, že prezentované odůvodnění, tedy vyšší ochrana soukromí uživatelů, neodpovídá skutečnosti. Google díky prohlížeči Chrome a operačnímu systému Android získává, na rozdíl od ostatních hráčů na digitálním trhu, rozsáhlé informace o chování uživatelů, a avizované změny ohledně cookies třetích stran jen posílí jeho dominantní postavení v oblasti cílené reklamy. „Jsme znepokojeni chováním dominantního hráče, který překresluje mapu reklamního ekosystému ve svůj prospěch, a přitom se účelově zaštiťuje snahou o vyšší ochranu soukromí uživatelů,“ komentoval kroky Google Michal Hanák, předseda výkonné rady SPIR.

PSALI JSME
Austrálie má svůj bič na Google a Facebook. Inspiruje i další země

Záměr ukončit v prohlížeči Chrome podporu cookies třetích stran oznámil Google před rokem a zároveň představil jiné řešení pod názvem „Privacy Sandbox“, které má pracovat se zájmovými skupinami (kohortami) uživatelů namísto s jednotlivci (prohlížeči). Podle SPIR bude nyní Google i tak v bezkonkurenčním postavení díky dominantnímu postavení prohlížeče Chrome a operačního systému Android, ve kterých je uživatel přihlášen pod svým účtem. Bude totiž mít o chování uživatelů dostatek informací nejen prostřednictvím svého prohlížeče a vlastních aplikací v případě mobilních telefonů, ale i díky analytickým nástrojům Google, které používají jiné mobilní aplikace. Nasbírané informace o chování uživatelů budou sloužit pro vytváření velkých skupin prezentovaných jako anonymní. SPIR se proto domnívá, že argumentace vyšší ochranou soukromí uživatelů je zavádějící. Uživatel si teoreticky může vybrat jiný prohlížeč, ale ve skutečnosti k tomu nedochází, protože na trhu má Chrome dominantní podíl, stejně jako na trhu internetové reklamy.

„Pravdou je, že jakékoliv téma o zvyšování soukromí uživatelů je dnes trendy a cokoliv, co se dá schovat pod zlepšování soukromí uživatelů, se dobře prodává. Google si je toho dobře vědom. Svým oznámením před několika dny vlastně potvrdil, o čem někteří spekulují od okamžiku, kdy Google záměr opustit podporu cookies třetích stran v Chromu oznámil – tedy, že se ani omylem nejedná o snahu zvyšovat soukromí uživatelů, ale že jde o další zneužití dominantního postavení Googlu, za které byl v posledních letech několikrát sankcionován. A už dávno neplatí, že jen v Evropě,“ napsal Michal Feix, místopředseda výkonné rady SPIR.

„Na tvorbě reklamních technologií, které chrání anonymitu uživatelů a přitom i nadále přináší výsledky inzerentům a vydavatelům, jsme spolupracovali s celým odvětvím. Jsme totiž přesvědčeni o tom, že sledování chování jednotlivých spotřebitelů na webu není v souladu s jejich rostoucími požadavky na ochranu soukromí. Proto jej nepovažujeme za udržitelnou investici. Google alternativní identifikátory pro sledování jednotlivců vytvářet nebude, ale uvědomujeme si, že ostatní hráči v odvětví internetové reklamy je možná budou nabízet i nadále. Lidé by neměli být nuceni akceptovat sledování své činnosti na webu kvůli tomu, aby se jim zobrazovala relevantní reklama a inzerenti nepotřebují na webu sledovat individuální spotřebitele, aby získali výkonnostní výhody digitální reklamy,“ napsala v reakci na stanovisko SPIR Alžběta Houzarová, šéfka komunikace Googlu v Česku.


Zavřít reklamu

Cadbury přichází před Velikonocemi s honem na virtuální vejce

Starší článek

Spořitelna „zezelená“. Manažerem pro udržitelnost je Matúš Púll

Novější článek

Podobné zprávy

Kampaně

Nejlepší kampaně poslední dekády

Přinášíme přehled spotů, které získaly titanové Grand Prix z Cannes Lions za hranice bořící projekty s přelomovou kreativitou.
30. 6. 202230. 6. 2022
Lidé

Tessa Szyszkowitz jmenována předsedkyní Rady pro redakční nezávislost

Tessa Szyszkowitz přebírá vedení Rady pro redakční nezávislost od Mishy Glennyho, který jí předsedal od jejího založení před třemi lety.
30. 6. 202230. 6. 2022
Retail

Galerie: vrchol retailového designu

Letošní globální ceny Shop! Design Awards jsou rozdány, naši porotci z nich vybrali své favority.
30. 6. 202230. 6. 2022
Marketing

eBay koupil NFT tržiště a cílí na digitální sběratelství

Portál eBay koupil tržiště s nezaměnitelnými tokeny (NFT) KnownOrigin ve snaze rozšířit svůj inventář sběratelských předmětů do virtuální říše.
30. 6. 202230. 6. 2022
Reklama
CĚZ Kuráž 300x250
FM banner srpen 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

Kiwi.com sestavilo in-house kreativní tým, vede ho Wechsler z DDB
Novým provozním ředitelem Kindred byl jmenován Ondřej Liška

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.