Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Foto: Pixabay.com
Média

Spor vrcholí: v Austrálii si začínají představovat život bez Googlu

Irena Buřívalová15. 2. 202115. 2. 2021

V Austrálii jsou zase o krok blíže nepředstavitelnému. Spor technologického giganta, přes který denně projde pět miliard dotazů, a australské vlády se dostal do patové situace. V pátek klíčový senátní výbor podpořil průkopnický zákon, který by Google společně s Facebookem přiměl platit australským vydavatelům za zpravodajský obsah. Google už dříve pohrozil tím, že se stáhne ze země, pokud si zákonodárci aktuální verzi zákona nerozmyslí. V Austrálii je přitom za 95 procenty vyhledávání právě Google. Spor má však potenciálně daleko širší dopad. Představuje precedens pro zbytek světa, včetně Evropské Unie.

Australská vláda a lobby velkých vydavatelství (včetně News Corp Australia, části impéria Ruperta Murdocha) argumentují, že tamní mediální průmysl byl technickými giganty krácen na příjmech z reklamy. Google zase tvrdí, že pohání provoz na jejich webových stránkách a že nutit jej platit za zobrazování úryvků zpráv porušuje princip otevřeného internetu. Facebook zatím uvedl, že pokud bude zákon přijat, může Australanům zabránit sdílet zprávy na své platformě, což je bezprecedentní krok.

„Podle mého názoru se ve skutečnosti v Austrálii nejedná o reálnou hrozbu, kterou by Google uskutečnil. Bylo to pouze jedno z rétorických představení, určených legislativcům, aby je to odradilo od přijetí nové legislativy. Jenže veškeré snahy Google o změnu připraveného návrhu zákona zůstaly nevyslyšeny,” napsal MAM Václav Mach, ředitel Unie vydavatelů.

PSALI JSME
Google otočil: mediálním firmám zaplatí miliardy za využívání jejich obsahu

Radost by z odchodu Googlu naopak měli konkurenční hráči. V Austrálii se jedná o vyhledávač Bing od Microsoftu nebo DuckDuckGo. Austrálie by také nebyla prvním národem na světě bez Googlu. V Číně, kde je blokován, je předním vyhledávačem Baidu.

Ve snaze ukonejšit legislativce, Google v Austrálii spustil platformu se zprávami, za které zaplatil. Smlouvu už například podepsala agentura Reuters a stala se tak prvním globálním poskytovatelem zpravodajství pro Google News Showcase, jak se produkt nazývá.

Koncem ledna se také technologický gigant dohodl s Francouzskou asociací vydavatelů zpravodajského tisku/ l’Alliance de la Presse d’Information Générale (APIG). Strany uzavřely rámcovou dohodu o respektování práv vydavatelů k jimi vytvářenému obsahu a o obecných principech týkajících se úhrady za jeho užití ve službách provozovaných Googlem.

Francie je první zemí, která již v roce 2019 implementovala do svého právního řádu část evropské směrnice o autorském právu na jednotném digitálním trhu.

Uzavřená rámcová dohoda definuje principy pro uzavírání individuálních licenčních smluv mezi jednotlivými francouzskými vydavateli a Googlem. Stanoví obecná kritéria, podle nichž se má počítat výše licenčních poplatků, ale neobsahuje přesný výpočet. Mnoho vydavatelů tato dohoda zatím vůbec nepokrývá, údajně se týká pouze 15 procent trhu.

„Problematickou součástí dohody je také skutečnost, že to bude společnost Google, která si bude moci i nadále vyjednávat individuální licenční dohody. Bude totiž vždy jednat z pozice toho silnějšího“, vysvětluje Mach z Unie vydavatelů s tím, že v Austrálii se řeší celý obchodní model a nevytrhává se z kontextu pouze problematika autorských práv. Podle informací agentury Reuters, Google slíbil zaplatit francouzským vydavatelům novin v příštích třech letech 76 milionů dolarů (zhruba 1,6 miliardy korun).

Podle Unie vydavatelů evropští vydavatelé očekávají, že jejich nerovnovážné postavení vůči dominantním globálním digitálním platformám, jako je Google, Apple, Facebook či Amazon, napomohou v budoucnu zlepšit i dvě nejnovější legislativní iniciativy představené v prosinci 2020 Evropskou komisí – Digital Services Act a Digital Market Act.

„Evropská Unie jako celek má větší šanci vyjednat s gigantem jako je Google tu nejlepší dohodu. Pokud by vyjednávání probíhalo na úrovni jednotlivých států, případně na úrovni jednotlivých vydavatelství, nedosáhla by ČR ani vydavatelství dohody. Vyjednávání na úrovni EU by bylo pro ČR dobrou zprávou, “ uvedl Tomáš Jindříšek, člen prezidia Asociace komunikačních agentur.

Zavřít reklamu

Oriflame si pro komunikaci vybral Konektor Place. Chce zefektivnit influencer marketing

Starší článek

Česko.Digital spolupracuje s Livesportem. Získá od něj tři miliony korun

Novější článek

Podobné zprávy

Média

Návrat legend i novinky chystá Nova na podzim. Bude pět hraných seriálů i nový Masterchef

Nova odvysílá závěrečnou řadu populární Policie Modrava, druhou řadu loňského hitu Pan profesor s Vojtěchem Dykem, další sérii reality show MasterChef či…
11. 8. 202211. 8. 2022
Média

Media projekt ukazuje stabilní čtenost tisku

Tiskové tituly i přes rostoucí inflaci oslovují většinu populace. Čte je osm z deseti obyvatel ČR, ukazují data Media projektu za 3. čtvrtletí 2021 až 2.
11. 8. 202211. 8. 2022
Kampaně

Už vás válka unavuje? Co kdyby to vzdaly ikony svobody a harmonie

Projekt ukrajinské Leo Burnett ze sítě Publicis Groupe působivě reaguje na „únavový syndrom“ ze zpráv o pokračující ruské invazi v zemi.
11. 8. 202211. 8. 2022
Marketing

Mohou značky růst i v dobách inflace?

Česká republika zažívá nejvyšší inflaci od roku 1993. Lidé mají hlouběji do kapsy a značky jsou už poněkolikáté za posledních dvacet let v extrémně těžké…
11. 8. 202211. 8. 2022
Reklama
FM banner srpen 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

Novým CEO MultiSport Benefit je Miroslav Rech
Romana Jourdren vede obchod společnosti Orkla Foods

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.