Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Foto: Tomáš Tesař
Marketing

Díky covidu jsme dohnali světové trendy v PR, říká šéf APRA Schober

Jakub Křešnička18. 12. 202018. 12. 2020

Tržby v oboru public relations budou kopírovat vývoj ekonomiky, růst přijde v roce 2022, říká Patrik Schober.

Podle předsedy výkonné rady Asociace PR agentur (APRA) a zakladatele i šéfa agentury Pram Consulting Patrika Schobera bude velkým tématem roku 2021 udržitelnost.

Rok 2020 byl ve znamení krizové komunikace, jak to ovlivnilo obor PR?

Vlastně jsme předběhli dobu. V trendech jsme byli pár let za zahraničním, ale díky covidu jsme dohnali vývoj, vnímání PR i spolupráci klientů s agenturami. Mnoho zadavatelů si uvědomilo sílu komunikace, ať už interní, externí nebo krizové. Nemyslím si, že by s příchodem vakcíny firmy interní komunika‑ci dramaticky seškrtaly. V případě PR agentur se nedá mluvit o krizi, ale spolu s klienty jsme hledali jiné formy spolupráce.

Takže se PR agentur netýkalo omezování rozpočtů a posuny projektů?

Částečně ano, ale zase se objevovaly projekty nové. Nemohli jsme dělat akce a eventy, ale více se pořádaly webináře a podstatně více jsme se zabývali krizovou či interní komunikací. Tím se poklesy vyrovnávaly.

ČTĚTE TAKÉ
Vláda letos ukázala, jak se PR nedělá

Je to můj dojem, nebo se špatné a dobré PR dalo rozdělit čárou mezi komunikací státní a soukromé sféry?

Na ministerstvech, v samosprávě i regionech a dalších organizacích jsou v dnešní době velmi vzdělaní, šikovní a zkušení PR manažeři, kteří dobře komunikují. Jen je někdy možná brzdí politici, již je řídí. Například výborně komunikovala Hospodářská komora s kampaní „Než bude pozdě“ — podnikatelům pomáhala, každý den jim poskytovala informace o aktuální situaci, dělala webináře, inzertní kampaň. Regiony a města přes léto velmi dobře komunikovaly, aby nalákaly lidi na dovolenou. Když se na to podívám z pohledu České ceny za PR Lemur, každým rokem v ní přibývá přihlášek v kategorii státní správy a samosprávy a ty projekty jsou povedené.

Ale když se omezíme na komunikaci vlády, působilo to naopak.

I politická komunikace může být dobrá, ale co předváděla vláda, bylo zmatečné a hraničilo to s amatérismem. Pro občany bylo těžké se v tom vyznat, bylo těžké odlišit, co je rozhodnutí na základě rad odborníků, od politického rozhodnutí. Něco jako systém PES je dobrý počin, jenže měli jsme ho mít už v červnu. Není to tím, že by měl úřad vlády špatný odbor komunikace, problémy a chyby způsobovalo, že se do toho míchala politická rozhodnutí, to způsobovalo zmatky.

Kudy z těch zmatků vede cesta ven?

Že vláda nebude měnit rozhodnutí dvakrát do týdne, její členové si nebudou protiřečit a budou jednat konzistentně a dlouho dopředu plánovat. Už v květnu v červnu bylo jasné, že přijde druhá vlna pandemie, že se budou muset připravit další opatření. Mělo se o nich mluvit dopředu a veřejnost na ně připravovat. Lidé ta opatření špatně nesou, protože se změny zavádějí moc rychle. Přitom stačí mít zdravý rozum — je jasné, že přijdou další vlny a je třeba to komunikovat.

Když poučení nepřišlo před druhou vlnou, dostaví se před třetí?

Ne.

APRA na jaře spolu s AKA podepsala společné prohlášení komunikačního průmyslu ke krizi, kde jste vládu žádali o podporu a zároveň jí nabízeli pomoc. Došlo k navázání nějaké spolupráce?

Bohužel ne. Stát nepovažuje kreativní průmysl za obor, který by přinášel dostatek peněz do státního rozpočtu, proto ho nepodporuje. Navíc podle ministerstva průmyslu a obchodu spadá kreativní průmysl pod ministerstvo kultury, ale to se soustředí na divadla a podobně, reklamní a PR agentury podporovat nepotřebuje. Platformu vytvořenou spolu s AKA a Vysokou školou kreativní komunikace ale vzali ve vládě v potaz a do budoucna je možnost, že by kreativní průmy‑sl mohli brát jako zvláštní obor.

Celý rozhovor si můžete přečíst v ročence Marketing & Media, která vyšla 14. prosince 2020. Předplatit si ho můžete zde.

Zavřít reklamu

Češi získali na ADCE Awards šest „medailí“. Zlato má Breaking the Silence

Starší článek

Dora Pružincová bude novou šéfkou kreativy agentury DDB Prague

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing

Zálohované lahve musí přijít

Lidé jsou pro vratné lahve. Od nás jako výrobců očekávají, že přineseme řešení, říká šéf marketingu Mattoni 1873 Ondřej Postránský.
18. 5. 202217. 5. 2022
Marketing

V dubnu si výrazně polepšila venkovní reklama

Podle meziročního srovnání ceníkové hodnoty reklamního prostoru, které pravidelně zveřejňuje společnost Nielsen Admosphere, se v dubnu co do objemu nejlépe…
18. 5. 202218. 5. 2022
Marketing

Někteří obchodníci se úplně loučí s tištěnými letáky

Četné nápisy na schránkách činžovních domů „Nevhazovat letáky“ už možná do pár let nebudou potřeba. S rostoucími cenami papíru a zvyšujícími se náklady na…
18. 5. 202218. 5. 2022
Akce

Festivalům chybí profese. Kampaň to má změnit

Z kulturního odvětví odešla od začátku pandemie více než polovina lidí. Situaci se teď snaží změnit náborová akce Buď bedňák, buď Superhero od společnosti…
17. 5. 202217. 5. 2022
Reklama
ČEZ vize banner 2022
CNC kveten 2022

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

O značku Footshop se stará Radim Stezka
Jaroslav Staněk je novým obchodním ředitelem České distribuční

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.