Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Foto: JSNS
Média

Dezinformační dezinfekce. Člověk v tísni připravil příručku pro učitele

Redakce MAM10. 11. 202025. 11. 2020

Vzdělávací program Člověka v tísni JSNS vydává metodickou příručku pro učitele s názvem Dezinformační dezinfekce. Reaguje na dezinformace, poplašné zprávy a konspirační teorie, které se v uplynulých měsících objevily ve veřejném prostoru v souvislosti s koronavirovou epidemií a poskytuje vyučujícím atraktivní materiály vycházející z aktuálních událostí, určené zejména pro výuku mediální výchovy na středních a druhém stupni základních škol. Publikace by měla posloužit jako návod nebo inspirace, jak téma (nejen koronavirových) dezinformací uchopit a začlenit do hodin.

Informace spojené s onemocněním covid-19 plní od počátku koronavirové epidemie média. Dominují témata zabývající se počty nakažených, původem viru, platnými nařízeními a omezeními, možnostmi léčby, vývojem vakcín, vlivem vládních opatření na každodenní životy obyvatel ČR či dopady na ekonomiku. Kromě seriózních médií se těchto témat chopila i média dezinformační. Ve veřejném prostoru se tak vedle relevantních a ověřených informací rychle rozšířilo i velké množství dezinformací, zavádějících sdělení, poplašných zpráv či konspiračních teorií.

ČTĚTE TAKÉ
Kampaň „Pálí nás klima“ jde do druhé fáze: zobrazuje lidi v zoufalých situacích

Vzdělávací program Člověka v tísni JSNS tak vydává novou metodickou příručku. „Pro publikaci jsme zvolili název Dezinformační dezinfekce. S určitou nadsázkou jsme chtěli poukázat na to, že dezinformacím se můžeme bránit. Nejefektivnější obranou je přitom posilování schopnosti kriticky analyzovat a posuzovat jednotlivá mediální sdělení, rozlišovat mezi těmi, která jsou založená na faktech, od těch manipulativních a lživých. Nejlepší dezinfekcí je tedy mediální vzdělávání. A při něm by školní výuka měla hrát důležitou roli. Práce vyučujících na tomto poli však není snadná, proto jim chceme být co nejvíce nápomocni,“ vysvětluje spoluautor příručky a ředitel JSNS Karel Strachota.

Dezinformace mají dopad na jedince i celé společnosti

 „Dezinformační teorie o původu a šíření viru by byly úsměvné historky, kdyby však nebyly zcela vážně šířeny desítkami tisíc uživatelů sociálních sítí a kdyby neměly i smutné dopady v podobě tragických následků (např. otrava české seniorky dezinfekcí), dokáží také dlouhodobě zasévat nejistotu, paniku, ale také apatii, podrývat důvěru v seriózní bádání o viru a jeho šíření a v důsledku tak přímo oslabovat naši ochotu respektovat doporučení zdravotnické komunity. Důkladné poznání dezinformací a mechanismů, které jejich šiřitelé používají, nás může vůči nim učinit odolnějšími,“ uvádí expert na dezinformace Jaroslav Valůch z organizace Transitions, který se na přípravě publikace JSNS také podílel.

Příručka seznamuje žáky a studenty s pojmy jako konspirační teorie, clickbait nebo ragebait a vysvětluje různé příčiny motivace tvůrců a šiřitelů dezinformací. Autoři doplnili publikaci i speciální karetní hrou s ilustracemi Jana Blažíčka, která má s vtipem, nadsázkou a určitou mírou zjednodušení vykreslovat motivace typologicky schematizovaných šiřitelů nepravdivých sdělení.

Dezinformační dezinfekce nabízí i zpracované analýzy vybraných dezinformací z období počátku koronavirové krize – ledna až června 2020 (např. Simpsonovi to věděli!, údajný temný hybatel koronavirové krize Bill Gates nebo rozličné alternativní teorie o laboratorním původu viru a čipování obyvatel při testovacích odběrech). Vybrané analýzy jsou dostupné také přímo na portálu, a to na stránce JSNS.CZ/dezinformacni-dezinfekce, kde si vyučující mohou příručku zdarma stáhnout nebosi ji bezplatně objednat v tištěné podobě.

×

Svatomartinské letos trochu jinak: v printu, rozhlasu a na sítích

Starší článek

Effie Awards se budou rozdávat 30. listopadu, ve hře je 43 prací

Novější článek

Podobné zprávy

Akce

ADC Awards posouvají termíny, Louskáčky budou rozdány v listopadu

Ocenění kreativy v české reklamě Art Directors Club Czech Creative Awards se pro přihlášky otevře v srpnu. Slavnostní vyhlášení výsledků pak proběhne…
3. 3. 20213. 3. 2021
Lidé

Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Jednatel společnosti Digital Broadcasting zemřel v úterý večer. V médiích začal podnikat na konci devadesátých let, kdy založil rádio Čas.
3. 3. 20213. 3. 2021
Sport

FC Viktorie Plzeň prodloužila spolupráci s agenturou Beneš & Michl

Grafická a webová agenturu Beneš & Michl navazuje na osmiletou spolupráci s fotbalovým klubem FC Viktoria Plzeň, jemuž už od roku…
3. 3. 20213. 3. 2021
Média

Rádio Beat a RockZone budou mít v Praze konkurenci

Skupina Media Bohemia pokračuje v rozšiřování svého působení. Rock Radio, které do zmíněné skupiny patří lze od začátku března naladit…
2. 3. 20213. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let
Výzkumné oddělení skupiny Knowlimits řídí Zdeněk Kubena

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více