Foto: iStock

Nakup hned a zaplať až potom. Češi kvůli covidu rekordně šetří

18. 10. 2020 06:10

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Češi kvůli covid a nejistému výhledu ekonomiky rekordně šetří. Finanční domy ale přicházejí s každoroční podzimní ofenzivou nabídek úvěrů a půjček. Roste zájem i o odložené platby.

S postupně dramaticky se zhoršujícím ekonomickým výhledem vlivem aktuální situace začínají Češi nebývale šetřit. Při nynějším scénáři, kdy je významně narušen příjem lidí z řady sektorů ekonomiky, je ochota utrácet a zadlužit se nižší. Podle dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) tuzemské domácnosti v období od dubna do června naspořily nejvíce peněz od vzniku samostatné České republiky v roce 1993. Ve druhém čtvrtletí dosáhla hrubá míra úspor domácností úrovně 18,5 procenta. Dosud nikdy tak vysoká nebyla. Od začátku roku si podle České národní banky na účtech uložily o 210 miliard korun více.

ČTĚTE TAKÉ
Vánoce na hraně. Letos se odehrají na hřišti zvaném „online“

Podle ekonomů se do vysoké míry úspor podepsalo také to, že lidé vlivem zavřených prodejen neměli tolik kde utrácet, po případě letos omezili nákladnější dovolené v zahraničí. Z chování spotřebitelů ošem také vyplývá, že se lidé připravují na hubenější časy. Ostatně data ČSÚ ukázala, že tuzemská eknomika zažila ve druhém čtvrtletí rekordní meziroční pokles o 10,9 procenta, což je také nejhorší výsledek od vzniku samostatné České republiky.

Boom odložených plateb

Klasickou kreditní kartu využívá v Česku kolem dvaceti procent domácností. Nyní populární oblast odložených plateb funguje prakticky na stejném principu, jen v moderním hávu digitální doby. Při pořízení zboží má zákazník podle banky různou lhůtu na doplacení prostředků na kartu v támci bezúročného období. Úroky (a nemalé) začínají naskakovat až po uplynutí této lhůty. Lidé také mají za příplatek nutnost zaplacení odložené platby ještě dále posunout.

Platební metody spojené s možností odložit platbu jsou nejrychleji rostoucími platebními metodami v Česku i Evropě. Podle Global Payments Report porostou BNPL (buy now — pay later) platby 28procentním tempem během následujících pěti let. V regionu EMEA je již dnes prostřednictvím odložených plateb financováno téměř šest procent e­‑commerce nákupů, přičemž do dvou let půjde až o desetinu. „Využívání odložených plateb je v České republice na vzestupu. Podle našich poznatků je však u nás mezi klienty stále poměrně nízké povědomí o tom, jak tuto službu využívat a jaké výhody přináší,“ popisuje ředitelka PR a interní komunikace Equa bank Kateřina Petko.

Celý článek si můžete přečíst v časopise Marketing & Media, který vychází v pondělí 19. října 2020. Předplatit si ho můžete zde.

Foto: iStock

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.