Komunita českého esportu roste. Do pěti let má mít půl milionu lidí

4. 8. 2020 10:08

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Počet českých hráčů věnujících se soutěžnímu hraní videoher dosahuje podle poradenské společnosti Moore Czech Republic úrovně zhruba 350 tisíc. Množství hráčů se přitom celosvětově zvyšuje o 10 až 12 % ročně, za pět let bych jich tak v zemi mohlo být 550 až 600 tisíc.

„V České republice se esport přímo i nepřímo dohromady dotýká zhruba tří milionů lidí. Jádro esportového prostředí čítá řádově 350 tisíc lidí a tvoří jej hráči účastnící se turnajů nebo jejich aktivní fanoušci. To je více, než kolik osob registruje svaz nejoblíbenějšího českého sportu, tedy fotbalu,“ uvádí Tomáš Buriánek, odborník na sportovní problematiku poradenské společnosti Moore Czech Republic.

ČTĚTE TAKÉ
ANKETA: Český esport roste. Vstup sponzorů urychlila krize, mají jasno profi týmy

Elektronický sport neboli esport se celosvětově stává významnou součástí sportovního světa, která láká nejen hráče s profesionálními ambicemi, ale také diváky a sponzory. Například loňské mistrovství světa v populární hře League of Legends sledovalo v nejvytíženější moment více diváků (4 miliony) než stream finále ligy amerického fotbalu NFL (3,4 milionu).

„Esport si díky současné krizi získá jistou úroveň povědomí, důvěryhodnosti a všeobecného přijetí. V určitých sportech, kde virtuální ztvárnění funguje, se esport stane součástí paralelní výkonnostní úrovně i té pro nejširší vrstvy. Například Ghost racing má obrovský potenciál a jedinečnou příležitost zpeněžení,“ uvedl před nedávnem pro MAM.cz marketingový expert Pavel Turek, který dlouhá léta působil v kolotoči F1.

Značky buď sponzorují jednotlivé týmy (BMW a RedBull tým Cloud9), nebo vysílací platformy (Procter & Gamble a streamovací služba Twitch). Turnaj League of Legends sponzorovala společnost MasterCard.

Český esport má stamilionový potenciál

Pokud by český esport sledoval celosvětový trend růstu o 10 až 12 % ročně, počet aktivních hráčů a fanoušků by za pět let dosáhl 550 až 600 tisíc. Stejně tak by rostl i objem peněz, který esportem ročně proteče. V současnosti podle Moore Czech Republic dosahuje výše zhruba 250 milionů korun a tvoří jej příjmy z technologické podpory, reklamy či sponzoringu. „Popularita esportu stále stoupá a do odvětví vstupují významné společnosti, například z technologických oborů. V tomto kontextu by se český trh mohl v roce 2025 pohybovat na úrovni 600 milionů korun. Již nyní přerůstá nebo má potenciál přerůst řadu konvenčních sportů, a to – na rozdíl od běžných sportů – aktuálně bez podpory na národní úrovni,“ vysvětluje Marcela Hrdá, členka managementu Moore Czech Republic.

ČTĚTE TAKÉ
Esport cítí marketingovou šanci. Značky sponzorují týmy, platformy i turnaje

Podpora konkurenceschopnosti českého esportu

V sousedním Německu již esport patří mezi běžná sportovní odvětví, esportové kluby zde totiž získaly statut neziskových organizací. Díky tomu došlo k vyjasnění daňových či darovacích vztahů a klubům se tak otevřela cesta, jak získávat finanční podporu. „Česká republika by se tímto příkladem mohla inspirovat, aby byla v budoucnu v tomto rychle se rozvíjejícím odvětví konkurenceschopná. Nevylučuje se ani začlenění esportu mezi olympijské sporty, což by významně přispělo jeho dalšímu globálnímu rozvoji. Svět videoher je atraktivní zejména pro mladší věkové kategorie, esport je však bezbariérový a lze jej provozovat i ve vyšším věku. Jeho prorůstový potenciál v propojení na jiná odvětví je proto obrovský,“ dodává Petr Šimoník, prezident Czech Electronic Sport Association

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.