Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Marketing

Segmentace vs. personalizace. Při kampaních je třeba myslet na obojí

Filip Koubek, Motionlab13. 5. 202013. 5. 2020

U zadávání personalizovaných video kampaní se často setkáváme se situací, kdy marketéři přistupují k personalizace stejně, jako jsou tomu dlouhé roky zvyklí u segmentace. Mezi personalizací a segmentací je ale zásadní rozdíl.

Segmentace je rozdělení báze (potenciálních) zákazníků na menší skupiny, které sdílí nejčastěji společnou demografii, geografii nebo fázi v nákupním rozhodování. Rozdělení na menší, relativně homogenní skupiny, usnadňuje tvorbu produktů nebo cílení komunikace. 

Personalizace oproti tomu není cílená na skupinu, ale na konkrétního zákazníka. Může pracovat jak s osobními údaji nebo detaily tak historií nákupů a nákupního chování.

Jaký je tedy základní rozdíl v přístupu? U segmentace se marketéři snaží na základě vstupních dat hledat, co zákazníky spojuje, u personalizace naopak to, co je rozděluje.

Při segmentované kampani tak může například banka komunikovat na bonitní skupinu zákazníků obecnou informaci „Investujte s námi do podílových fondů“, u personalizované komunikace může konkrétnímu zákazníkovi na základě dat doporučit, jaký investiční produkt je pro něj vhodný, kolik do něj investovat a na které pobočce nejblíže jeho bydliště mohou podepsat smlouvu u osobního poradce, se kterým už se dříve několikrát potkal.

Není to tedy o tom, že by personalizace byla lepší než segmentace nebo naopak, ale liší se ve způsobu využití dat a volbě komunikačních kanálů. Pokud zůstaneme u příkladu s bankou, v případě segmentované komunikace na bonitní klienty může marketér využít kanál jako sponzorský spot před přenosem z golfového turnaje, v případě personalizace je marketér nucen využít přímější kanál na stávající bázi zákazníků, jako e-mailing, MMS nebo třeba zprávu přímo v internetovém bankovnictví. Co naopak obě možnosti cílení spojuje je nutnost pracovat s daty.

Pandemie spustila trend sdílení zaměstnanců, říká šéf marketingu Startupjobs

Problém nastává v případě, že marketér přistupuje k personalizaci stejným způsobem, jako je zvyklý u segmentace a snaží se ulehčit si zadání bezdůvodným seškrtáváním dat o zákazníkovi, které může v komunikace na něj použít. Přitom fakt, že jsou zákazníci stejně staří, nebo ze stejné oblasti nemusí nutně znamenat to, že chtějí to samé. A v takovém případě personalizace ztrácí efekt, protože zákazníkovi nepřináší konkrétní a relevantní nabídku přímo pro něj. To potvrzují i výzkumníci Forresteru, kteří říkají že „Personalizace založená na segmentaci poskytuje nesprávný zážitek pro většinu zákazníků.“

Jak to shrnout? Pokud řešíte personalizaci, zapomeňte na všechno, co víte o segmentaci. To ale rozhodně neznamená, že si pro komunikaci vaší značky musíte vybrat jedno nebo druhé. Právě naopak. Cesta k personalizované komunikaci je technicky složitější, přináší ale své ovoce. Podle McKinsey dokáže personalizace snížit akviziční náklady na polovinu, zvýšit tržby o 5% až 15% a přitom snížit marketingové rozpočty o 10% až 30%. A to už je solidní motivace pro změnu zažitého uvažování.

Zavřít reklamu

Soukup za Mladou frontu nabízí 163 milionů. Vydavatelství je v úpadku

Starší článek

Online marketing v době koronavirové krize: největší zájem byl o tvorbu webů

Novější článek

Podobné zprávy

Kampaně

Nejlepší kampaně poslední dekády

Přinášíme přehled spotů, které získaly titanové Grand Prix z Cannes Lions za hranice bořící projekty s přelomovou kreativitou.
30. 6. 202230. 6. 2022
Lidé

Tessa Szyszkowitz jmenována předsedkyní Rady pro redakční nezávislost

Tessa Szyszkowitz přebírá vedení Rady pro redakční nezávislost od Mishy Glennyho, který jí předsedal od jejího založení před třemi lety.
30. 6. 202230. 6. 2022
Retail

Galerie: vrchol retailového designu

Letošní globální ceny Shop! Design Awards jsou rozdány, naši porotci z nich vybrali své favority.
30. 6. 202230. 6. 2022
Marketing

eBay koupil NFT tržiště a cílí na digitální sběratelství

Portál eBay koupil tržiště s nezaměnitelnými tokeny (NFT) KnownOrigin ve snaze rozšířit svůj inventář sběratelských předmětů do virtuální říše.
30. 6. 202230. 6. 2022
Reklama
CĚZ Kuráž 300x250
FM banner srpen 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

Kiwi.com sestavilo in-house kreativní tým, vede ho Wechsler z DDB
Novým provozním ředitelem Kindred byl jmenován Ondřej Liška

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.