Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
KŘEŠNIČKA
Foto: iStock
Newsletter

KŘEŠNIČKA na dortu: Rovná odměna? Pořád máme mezery

Jakub Křešnička16. 7. 202016. 7. 2020

Ministerstvo práce a sociálních věcí spustilo kampaň Rovná odměna, v níž se snaží vypořádat s dlouhodobým problémem nižšího ohodnocení žen.

Vtipná reklama, v níž si muž a žena vedle sebe nechávají zkontrolovat výplatu počítačkou bankovek, dopadne podle očekávání. V případě muže běží zhruba o pětinu času déle. Na šokovaný pohled kolegyně reaguje alespoň tím, že se zastydí. Udělala by to většina mužů? Kdyby ano, možná by se něco pohnulo kupředu.

ČTĚTE TAKÉ
KŘEŠNIČKA na dortu: Chtělo by to trochu sebereflexe

V Česku, a nejen tady, jsou nižší odměny za práci pro ženy tradičním problémem. Třeba už v roce 2016 měly Češky o zhruba 22 procent nižší příjmy než jejich kolegové. V roce 2018 to bylo podle aktuálních statistik Eurostatu zhruba 20 procent. O něco jsme si tedy polepšili, ale není to žádná sláva. Ostatně podle evropského statistického úřadu jsme v tom z evropských státu třetí nejhorší (za námi je už jen Německo a Estonsko). Průměr evropské sedmadvacítky vychází o pět procentních bodů lépe než u nás.

Proč jsou na tom ženy hůře, vysvětluje i web rovnaodmena.cz, na nějž kampaň odkazuje a kde se scházejí všemožné informace. Jedním z důvodů takzvané gender pay gap (alias mezery mezi platy) je například to, že je více žen na hůře placených pozicích a méně se jich vyskytuje i ve vedoucích funkcích. Ostatně v kabinetu Andreje Babiše jsou jen čtyři ze čtrnácti ministerských křesel obsazena ženami (přičemž dvě ministerstva řídí jeden muž). Zadavatel kampaně – ministerstvo práce – je jednou z těchto čestných výjimek. Úřad také patří k jedněm z mála, kde je více náměstkyň než náměstků. A třeba v agentuře Haze, která kampaň tak výstižně zpracovala, jsou podle webových stránek mezi devíti hlavními postavami firmy dvě ženy.

Ďáblův advokát obhajující nižší mzdy pro dámy by možná řekl, že ženy mají tu výhodu, že mají mateřskou dovolenou, z většiny chodí na rodičovskou dovolenou a mají také možnost odejít dříve do důchodu. To ale v důsledku znamená, že za celou dobu své kariéry vydělají ještě méně než muži. K rozdílům za hodinovou mzdu se pak připočítá i to, že během oné „dovolené“ berou menší peníze, ač vlastně pro stát vychovávají nové daňové poplatníky.

V kampani se také vybízí, aby si ženy „řekly o stejně“. To v době ekonomických dopadů pandemie koronaviru asi není nejlepší načasování. Na druhou stranu se ženy o vyšší mzdy musí hlásit. Jen málo zaměstnavatelů jim platy dorovná dobrovolně. A bylo by nejlepší, kdyby po srovnání platů kolegyň volali i muži. Pak by se nemuseli stydět, jako ten muž z reklamy. Teď je tedy ještě třeba, aby mluvení o příjmech nebylo společenským faux pas a často i porušením pracovní smlouvy. V tom máme také ještě pořád mezery.

Zavřít reklamu

P&G má nového šéfa pro střední Evropu. „Těším se na 120 milionů zákazníků“

Starší článek

Komunikaci Unie výrobců a dovozců lihovin zajistí agentura Allmedia4U

Novější článek

Podobné zprávy

Newsletter

Oddělené světy jsou na škodu

ADVERTORIAL Na našem marketingovém trhu nejčastěji působí ryze české agentury, nebo ty, které mají centrálu v zahraničí a v našich končinách mají jen…
26. 5. 202225. 5. 2022
Newsletter

Cross-medialitu ovládlo Performio

Významným oceněním v rámci ceny Agenturní spolupráce roku udělované českou internetovou jedničkou Seznam.cz se v kategorii Cross-mediální spolupráce roku…
19. 5. 202218. 5. 2022
Newsletter

Když obsah buduje brand

Služba Seznam Native může nejen zvýšit znalost značky, ale dokáže také značně posílit její preference.
12. 5. 202211. 5. 2022
Newsletter

Esport se může inspirovat MMA

Že jde vybudovat silná nová sportovní komunita, dokazuje úspěch MMA, říká vedoucí oddělení sponzoringu a eventů Tipsportu Martin Ptáčník.
9. 5. 20228. 5. 2022
Reklama
Forum Media banner 300x250
ČEZ vize banner 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

Martina Říhová řídí vedle Active i CMI News
DoDo posiluje vedení, novým CEO pro ČR a SR se stává Ivo Velíšek

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.