Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Foto: Monitora Media
Názory

Mýty a výhody monitoringu sociálních sítí

Zdeněk Jodas, Monitora Media17. 6. 202217. 6. 2022

Monitoring naráží na technologické i legislativní překážky, kvůli kterým nelze zdaleka zjistit vše, co by zadavatelé chtěli, píše Zdeněk Jodas z Monitory.

Sociální sítě jsou velice silným obchodním i marketingovým nástrojem, který dokáže ovlivnit veřejné mínění a prodat tak produkt či službu, vybudovat image značky, stvořit celebritu nebo vyhrát volby. Z toho plyne také potřeba analyzovat jejich prostředí a výsledky kampaní.

Řada z nás zapomíná na to, že sociální sítě vznikly hlavně jako nástroj ke sdílení osobního a zábavního obsahu. Jejich tvůrci při tvorbě algoritmů nepočítali s tak masivním komerčním využitím a potřebou analytiky obsahu třetími stranami. Monitoring sociálních sítí tak naráží na množství technologických i legislativních překážek, kvůli kterým nelze zdaleka zjistit vše, co by jeho zadavatel chtěl. Ve své praxi se potkávám se spoustou zkreslených představ o tom, jak monitoring a social listening fungují, a chtěl bych se proto podívat na některé mýty, ale i výhody, které se s ním z mojí profesní zkušenosti pojí.

Čtěte také
Social listening pomáhá ladit témata i strategii

V první řadě je důležité si udělat pořádek v pojmech monitoring a listening, i když jde často o spojené nádoby. Monitoring sociálních sítí se podle své definice zaměřuje na úzký výsek, typicky sledovanou značku či kampaň, zatímco social listening zahrnuje prakticky vše, co se děje na sítích. Vedle značky sleduje konverzace o celých odvětvích a jakýchkoli relevantních tématech. Rozdílem také je, že social listening sleduje hlavně aktuální nálady, kdežto monitoring lze provádět i zpětně. Například Monitora Media v rámci monitoringu pracuje s archivem sociálních sítí, ve kterém se dá zpětně vyhledávat, a to nejen v rámci ČR.

Out – mýty o monitoringu sociálních síti

  • Social listening je pouze o největších sociálních sítích.

Častý mýtus je zaměření zadavatele pouze na ty největší sítě, jako je Twitter, Instagram, Facebook nebo LinkedIn. Výčet sociálních sítí je daleko širší. Vedle dalších sítí se sledují i fóra a diskuze. Pro představu – v Monitora Media aktuálně sledujeme téměř 7 000 zdrojů.

  • Díky monitoringu sociálních sítí je možné sledovat osobní profily konkrétních osob nebo uzavřené skupiny.

Soukromé profily a uzavřené soukromé stránky není možné sledovat z důvodu technologických i legislativních (GDPR). Monitoring uzavřených skupin je možný pouze po udělení oprávnění administrátora, takže se v drtivé většině jedná pouze o vlastní profily a skupiny. Výjimkou je v tomto Twitter, který má ze své podstaty většinu obsahu přístupnou všem, stejně jako veřejné diskuze a fóra.

  • Není problém sledovat komentáře a jejich autory (kdo, jak a co komentuje).

Stejně jako v předchozím případě není možné sledovat osobní profily. Pokud

někdo ze soukromého účtu komentuje příspěvek u veřejných stránek, je komentář viditelný a dohledatelný. Třeba na základě klíčového slova, jako je název značky. Není k němu však už přiřazeno konkrétní jméno autora. Není tedy možné zjistit, pokud někdo zmíní značku ve svém osobním příspěvku.

  • Na Facebooku lze monitorovat veřejné profily.

Sledovatelné jsou pouze ty profily, které jsou nastaveny nejen jako veřejné, ale zároveň jako byznys profily.

  • Je možné vyhodnotit obsah reels, IG stories nebo FB příběhů

Nastavení ani pravidla těchto sociálních sítí neumožňují analýzu tohoto obsahu a neexistuje tak legální a transparentní cesta, jak je vyhodnotit.

In – proč mít monitoring sociálních sítí

  • Rychlost

Uživatelé sociálních sítí reagují na různé události prakticky okamžitě a při exponovaných událostech v rychlosti mnohdy předbíhají média. S dobře nastavenými alerty je tak možné získat informace o dané události během několika málo minut.

  • Taktická výhoda

Na sociálních sítích dnes komentuje prakticky kdokoli cokoli. A nemusí se ani jednat o reálnou osobu. Často se tak děje bez morálních nebo faktických základů, bez jakékoli verifikace faktů a mnohdy i se záměrem šíření mylných informací. Nicméně právě tyto diskuze ovlivňují názory a nálady lidí i jejich pohled na různá témata. Mezi hybatele věcí tak patří emoce, které se nedají vždy jednoduše predikovat. Proto je důležité monitorovat tyto nálady a sledovat jejich vývoj.

  • Komplexní přehled

Většina veřejných diskuzí se aktuálně odehrává v prostoru sociálních sítí. Rychlost i objem šířených informací díky tomu konstantně roste. Social listening tak už není jen doplňujícím přehledem „pro zajímavost“, ale s monitoringem tradičních médií rovným dílem spoluutváří představu o situaci v mediální sféře.

  • Komunikace významných osobností

Řada významných osobností, hybatelů trhu, stakeholderů, ale i obchodních či politických lídrů zaměřuje svou pozornost na komunikaci na sociálních sítích, zejména se jedná o Twitter nebo LinkedIn. Sledování a monitoring těchto osobností zajistí, že žádná důležitá oborová informace nebo novinka neunikne pozornosti.

  • Kontext

Social listening není jen o rychlosti a aktuálnosti. Nabízí i sledování vývoje informací, kauz, společenských nálad a názorů v čase, napříč jednotlivými demografickými skupinami i mediálními typy. Je tak užitečný při predikci reakcí publika nebo při strategické předpovědi vývoje podobných budoucích událostí.

Zdeněk Jodas působí jako head of customer care and new media solution ve společnosti Monitora Media.

Zavřít reklamu

Adama Kolesu vystřídal ve vedení Mallpay Richard Kotrlík

Starší článek

Klíčové desetiletí akce proti klimatickým změnám: inspirace pro firmy v Česku

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing

Ageismus: tahle práce není pro starý

Firmy si zadělávají na velké problémy, když při náborech opomíjejí lidi středního věku. Generace 50+ pomáhá růstu byznysu, prospěje agenturám i marketingu.
4. 7. 20223. 7. 2022
Lidé

Generální ředitel ČT Petr Dvořák obhájil post viceprezidenta Evropské vysílací unie

Generální ředitel České televize Petr Dvořák byl na dnešní valné hromadě v Dubrovníku již podruhé zvolen viceprezidentem Evropské vysílací unie (EBU).
1. 7. 20221. 7. 2022
Lidé

Ondřej Cikán je novým ředitelem Rock rádia

Rock rádio, patřící do mediální skupiny Media Bohemia, má nového ředitele. Stal se jím dosavadní programový ředitel Fajn rádia, Ondřej Cikán, který tak…
1. 7. 20221. 7. 2022
Lidé

Billu Česká republika řídí Liam Casey

Liam Casey převezme od 1. července pozici generálního ředitele společnosti Billa Česká republika a společně s Ilse Holzer (finanční ředitelka) a Petrem…
1. 7. 20221. 7. 2022
Reklama
FM banner srpen 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

Z řetězce Albert odchází ředitel digitálního marketingu Matoušek
Tessa Szyszkowitz jmenována předsedkyní Rady pro redakční nezávislost

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.