Foto: Czech News Center, Radioservis

Drahý papír i energie: v roce 2022 už skončilo 12 tištěných titulů

24. 10. 2022 07:10

— Mohlo by vás zajímat —

Koncept Nature Positive – od myšlenky k akci

Den Země je ve společnosti Mattoni 1873 každý den, sahá od cirkularity a snižování uhlíkové stopy až k obraně biodiverzity.

Reklama
SDG

Šestici časopisů vydavatelství CNC potkal stejný osud jako nedávno Týdeník Rozhlas. Rok 2022 je tím posledním, kdy se ještě objevují na papíře. Teď je čeká odchod do „celulózového nebe“.

S rostoucí cenou papíru i energií přišla už koncem loňského a začátkem letošního roku první vlna zdražování. Ze stovky časopisových titulů napříč trhem změnily svou cenu téměř dvě třetiny – ty levnější třeba jen o korunu, ty dražší až o 30 Kč. K druhé vlně růstu cen dochází právě teď. Například časopis Maminka, který je jedním z na papíře končících magazínů z portfolia Czech News Center (CNC), stál v listopadu 2021 na stánku 59 korun, od následujícího měsíce 79 korun a aktuální listopadové číslo už má cenovku 89 korun. Za jediný rok tak podražil o téměř 51 procent.

Právě vydavatelství Czech News Center již v červnu ukončilo vydávání titulu Nedělní Sport, který byl na trhu od roku 2005. Zpravodajství o sobotních brankách, bodech a vteřinách se přesunulo na web iSport.cz a do pondělního vydání deníku Sport. „Poslední strategické kroky redakci umožní ještě výraznější fokus na vytváření online obsahu a jeho ještě lepší distribuci směrem k našemu stále širšímu publiku,“ komentoval zánik nedělníku šéfredaktor Sportu Lukáš Tomek.

Na konci června vyšlo i poslední číslo Týdeníku Rozhlas, který téměř 99 let přinášel informace o vysílání a technice. Přežít mu nepomohla ani nová grafika, ani částečné zdražení. Ztrátový časopis začal ohrožovat ekonomickou stabilitu Radioservisu, dceřiné společnosti Českého rozhlasu, který ho vydával. „Stále rostoucí ceny papíru a tisku a na druhé straně klesající počet čtenářů způsobily, že ztrátu na vydávání časopisu už nebylo možno pokrývat z jiných zdrojů,“ vysvětloval Milan Pokorný, ombudsman ČRo a bývalý šéfredaktor týdeníku.

Samostatně dostupný přestal být na konci srpna odborný magazín Právní rádce, který vycházel nepřetržitě od začátku 90. let. Titul vydavatelství Economia nicméně na papíře zůstal – jen se přiblížil více byznysu a vychází každý druhý čtvrtek jako příloha týdeníku Ekonom. Podobné štěstí nebudou mít tři tituly vydavatelství Mafra. Jak informoval Mediář, v prosinci vyjdou kvůli vysoké ceně papíru poslední čísla časopisů Speed, Můj svět a Na chalupě s Terezou Bebarovou. Mafra informaci nekomentovala, nicméně na platformách s předplatným je již uvedeno, že vydávání titulů bylo ukončeno.

Páteční oznámení Czech News Center, že časopisy Moje psychologie, Dieta, Maminka, Moje zdraví, F.O.O.D. a Těhule přijdou o svou tištěnou podobu, je tak dalším negativním signálem pro budoucnost printových titulů. A zároveň logickým a očekávatelným krokem, který nesporně čeká i další periodika. „Rušíme sice některé tištěné tituly, ale jejich obsah nám zůstává. V kontextu tak zvané digital-first vize budeme v rámci CNC první redakce, která už nebude mít tradiční složení, ale bude fungovat v mikrotýmech. Odvíjí se to od záměru fungovat více pro-uživatelsky, tak, abychom nabídli čtenářům co nejkvalitnější obsah, a to tou nevhodnější cestou. Ať už se jedná o webový content, obsah na sociálních sítích nebo třeba videotvorbu,“ uvedla Anna Netušilová, šéfeditorka integrovaného lifestylového newsroomu CNC. „Měníme formu a distribuci obsahu, abychom byli blíže potřebám našich čtenářů,” dodal Tomáš Stránský, Co-CEO Czech News Center.

Tituly ukončené v roce 2022
titulvydavatelstvíprodaný náklad*
Nedělní SportCNC11 101
Moje psychologieCNC9965
DietaCNC7584
Moje zdravíCNC20 141
MaminkaCNC6820
F.O.O.D.CNC7381
TěhuleCNC
Týdeník RozhlasRadioservis
Právní rádceEconomia
SpeedMafra
Můj světMafra13 467
Na chalupě s Terezou BebarovouMafra
*Zdroj: ABC ČR, ověřená data za duben 2022

Foto: Czech News Center, Radioservis

Petr Žaloudek

Od roku 2008 působil jako reportér ve sportovní redakci deníku Blesk, od července 2018 byl pověřen jejím vedením. Po krátkém působení na pozici obsahového manažera startupu Vivodeportes nastoupil v říjnu 2022 do týdeníku Marketing & Media, kde se zaměřuje především na média a tvorbu obsahu, mediální nákup, retail, sport a esport.

Další zajímavé čtení

Pomáháme značkám myslet ekologicky

Pomáháme značkám myslet ekologicky

Trend udržitelnosti je patrný i na eventech. Šafy production radí značkám, jak k němu přistupovat a společně s nimi přichází s inovativními aktivitami.