Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Foto: Unsplash.com
Média

Online je už v ceníkových cenách před TV

Radana Čechová11. 4. 202211. 4. 2022

Internetová reklama podle nových dat Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) a agentury Median meziročně rostla o 22 procent. Online je prý nejsilnějším mediatypem.

SPIR a Median se rozhodly letos poprvé upravit metodiku výpočtu výdajů do online reklamy a zveřejnily její výkon v ceníkových cenách. Ten svou výší 96,6 miliardy korun potvrdil internet coby nejsilnější mediatyp.

Nová metodika, nové podíly

V druhé polovině března zveřejnila společnost Nielsen Admosphere srovnání ceníkové hodnoty reklamního prostoru. Celkové ceny, do nichž jsou podle zprávy promítnuty všechny mediatypy včetně internetu (pro rok 2021 byla expertně upravena na základě odhadu SPIR pro rok 2021) dosáhly za loňský rok téměř 141 miliard korun. Na online reklamu podle výpočtu z dat vychází zhruba 45 miliard korun, což představuje asi 32procentní podíl v celkovém mediamixu. (TV 64,4 mld., tisk 9 mld. rozhlas 8 mld., OOH 4,5 mld.).

Aktuální zpráva — kterou SPIR zveřejnil v pondělí 11. dubna — uvádí, že zadavatelé využili internetovou reklamu při součtu ceníkových a čistých cen v celkovém objemu „mírně“ vyšším, a to 48,3 miliardy korun. Po přepočtení do ceníkových cen pro účely srovnání s ostatními mediatypy (a s využitím dat výše zmíněných údajů Nielsen Admosphere) SPIR online reklamě přiznává dokonce 50procentní podíl (96,6 mld. Kč). Televize je pak v tomto žebříčku až na druhém místě s podílem 33,4 procenta.

„… je konečně možné velikosti jednotlivých mediatypů mezi sebou relevantně porovnávat.“
Michal Hanák, předsedy výkonné rady SPIR

SPIR doposud zveřejňoval výkon online reklamy pouze jako součet čistých a ceníkových cen, což podle Michala Hanáka, předsedy výkonné rady SPIR, neumožňovalo korektní srovnání s ostatními mediatypy. „Proto jsme se letos rozhodli začít se na čísla dívat také přes ceníkové ceny. A aby časové řady měly kontinuitu, je výkon internetu tam, kde se porovnává s ostatními mediatypy, přepočítán na ceníkové ceny i za minulé roky. V grafu je vyznačena dopočítaná část. Alternativním přístupem by bylo porovnávání mediatypů přes čisté ceny, ale taková data nejsou u ostatních mediatypů k dispozici,“ komentoval pro MAM důvod vedoucí k tomuto rozhodnutí Hanák.

„Ve výzkumu sbíráme výkony internetové inzerce ve dvou typech cen. První jsou reklamní formy, které jsou ve výzkumu přirozeně v ceníkových (gross, retecard) cenách – ‚direct display‘ a katalogy a řádková inzerce, ty byly ponechány beze změny. Druhý typ internetové inzerce jsou reklamní formy, které jsou ve výzkumu přirozeně v čistých (reálných, net net) cenách – ‚programmatic display‘ a ‚search‘, a ty byly přepočteny na ceníkové ceny,“ vysvětluje metodiku Michal Hanák a pokračuje: „K přepočtu na ceníkové ceny jsou použity inverzní konverzní údaje z celoevropského výzkumu online inzertních výdajů AdEx benchmark od IAB Europe, kam SPIR dodává data za Česko. Celkový inzertní výkon internetu v ceníkových cenách je součtem obou těchto částí. Díky tomu je konečně možné velikosti jednotlivých mediatypů mezi sebou relevantně porovnávat.“

Internetová reklama podle dat SPIR a Median meziročně rostla o 22 procent. Největší podíl (v absolutních hodnotách) má na tomto vývoji displejová reklama (+21 %), do níž je započítána i reklama v obsahových sítích (zejména sítě Seznam Sklik, Google Ads a Facebook), RTB formou obchodovaná reklama a nativní reklama.

Pro letošní rok očekává SPIR, že online reklama poroste o 12 procent.

Druhou nejpoužívanější formou reklamy je reklama ve vyhledávání, do níž zadavatelé vložili 14,3 miliardy korun v reálných cenách. Pro katalogové zápisy a řádkovou inzerci média deklarovala tržby 1,4 miliardy korun v ceníkových cenách.

V celkových výdajích na displejovou reklamu patří videoreklamě 26procentní podíl (8,5 mld. Kč). Meziročně vzrostla o 11 procent a pro letošní rok u ní SPIR odhaduje 14procentní růst. Nativní reklama má 11procentní podíl (3,6 mld. Kč), meziročně vzrostla o 15 procent a podle odhadů letos poroste o 11 procent.

Podíl mobilní displejové reklamy (reklamy na mobilních zařízeních a reklamy cílené na mobilní zařízení) v celkové displejové reklamě byl 45 procent (14,6 mld. Kč), meziročně vzrostla o 45 procent a pro letošní rok je u ní odhadován 15procentní růst.

Programaticky obchodovaná reklama, která se týká prostoru v reklamních obsahových sítích a RTB způsobu prodeje, dohromady tvořila 65procentní podíl z celé display reklamy (21 mld. Kč) a meziročně vzrostla o 25 procent. Odhad pro letošní rok je růst o 13 procent. Do programatického displeje patří inzertní výkon obsahových sítí (jako např. Seznam Sklik, Google Ads, Facebook, Instagram a další) a také výkon inzerce skrze systémy DSP/SSP.

Pro letošní rok očekává SPIR, že online reklama poroste o 12 procent.

Zavřít reklamu

Velikonoční POS realizace lákají na beránka i rum

Starší článek

Šéfkou eventů Economie je Martina Kaloušová

Novější článek

Podobné zprávy

Lidé

Publicis Groupe vstupuje do retailu s týmem Jaroslava Sodomky

Skupina chce značkám pomáhat s prodejem v digitálním prostředí. Ředitelem nového Commerce týmu je Sodomka, který dříve vedl marketing CNC.
24. 5. 202224. 5. 2022
Marketing

Zásilkovna spouští spolupráci s crowdfundingovou platformou Donio

Zásilkovna nabídne zakladatelům komerčních projektů na Donio zázemí nejširší sítě výdejních míst v České republice. Spolupráce má za cíl zjednodušit život…
24. 5. 202224. 5. 2022
Kampaně

Kovář hodinářem v nové kampani Velkopopovického Kozla

Značka s agenturou McCann do komunikace tradičně zaměřené na „fachmany“ nenápadně přidává upcycling.
24. 5. 202224. 5. 2022
Marketing

Evropská databanka je novým členem AČRA MK

Asociace českých reklamních agentur přijala v květnu nového člena, který se soustředí na marketingové služby pro malé a střední firmy.
24. 5. 202224. 5. 2022
Reklama
Forum Media banner 300x250
ČEZ vize banner 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

CMO Partners se stal Robert Chmelař
O marketing Acomware se stará Jitka Gráfová

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.