Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Foto: TikTok/MAM
Média

První TikToková válka

Jakub Křešnička21. 3. 202222. 3. 2022

Ukrajina vzdoruje Putinově invazi i na sítích, díky TikToku válku sledujeme v přímém přenosu. Snaží se též kremelská propaganda.

Sociální sítě jsou nedílnou součástí válečných konfliktů posledních zhruba deset let. Do série povstání Arabského jara a občanské války v Sýrii, které se rozhořely v letech 2010 a 2011, se už výrazně zapojil Twitter. V případě války na Ukrajině je v centru dění TikTok, který tehdy ještě ani neexistoval. Jeho vliv je v případě invaze Putinových vojsk na Ukrajině tak výrazný, že konfliktu některá média přezdívají „první TikToková válka“. Videa s tématem „ukraine war“ měla jen na této síti k neděli 20. března přes 32,6 miliardy zhlédnutí. Jejich šíření podporuje to, že síť má algoritmus nastavený podle témat bez ohledu na to, co který uživatel sleduje.

Síla vzdoru

Vliv sítě s více než miliardou uživatelů měsíčně si rychle uvědomil i ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj, který v jednom z prvních projevů vyzval tiktokery k šíření pravdy o dění v zemi. Prakticky hned se na síti začaly objevovat bomby dopadající na města, zvuky sirén, ostřelování, lidé choulící se v krytech, matky rodící v metru, záběry z vybombardované nemocnice a mnoho dalšího.

Hitem se ale stala třeba též videa, která zveřejnila na automobily zaměřená influencerka Nastya Tyman. Radila v nich, jak mohou nálezci ovládat opuštěná ruská vojenská vozidla. První video s obrněným transportérem má přes třináct milionů zhlédnutí.

@nastyatyman Если вам попадётся свободный или брошенный БТР – держите лайфхак как его запускать☝🏻 #настятуман #авто #бтр #автознания ♬ оригинальный звук – Туман Настя

Přes 9,4 milionu lajků má pak třeba video s útoky na Kyjev z 24. února, které doprovází skladba „Little Dark Age“ od skupiny MGMT, v níž se mimo jiné zpívá: „Jen věz, že i když se schováš, tohle nezmizí.“ Jeho autorkou je ukrajinská influencerka Marta Vasyuta, která sice byla v době začátku konfliktu ve Velké Británii, přes TikTok ale zprostředkovává záběry, které nachází na komunikační síti Telegram.

@martavasyuta Spread awareness and support Ukraine🇺🇦🙏🏽 #ukraine ♬ bringing the era back yall – chuuyas gf

„Někteří lidé nevěří profesionálním novinářům a ověřeným zdrojům,“ řekla Vasyuta pro BBC s tím, že ona sama je jako obyčejná Ukrajinka pro publikum na síti přijatelnější. „Díky tomu více důvěřují mně i mým videím,“ dodala s tím, že se snaží ověřovat jejich pravost.

Odborníci ale stále upozorňují na to, že se mezi virálními videi šíří i taková, která s válkou na Ukrajině souvisí jen popiskem. Po sítích kolovaly třeba údajné záběry stíhačky ovládané pilotem přezdívaným „duch Kyjeva“, jenž má mít na svědomí sestřelení mnoha ruských letounů. Ukázalo se ale, že šlo o scény z herního leteckého simulátoru. Narazit je možné i na videa z konfliktů z pásma Gazy či na ta z ruské anexe Krymu. Drsná realita je na TikToku též kombinována s videi připomínajícími memy. Třeba jako když influencerka Valeria Shashenok zveřejňuje trend „typického dne“ v krytu nebo návody, co si koupit v době války, nebo dokumentuje útěk z Ukrajiny a život uprchlíka.

@valerisssh

It’s the most horrible trip! Thanks Russia

♬ Celebrate the Good Times – Mason

Respekt si svým působením na sítích získal i sám prezident Ukrajiny Zelenskyj, který prostřednictvím videí z mobilního telefonu vyvracel zvěsti o tom, že není v Kyjevě. Živé záběry z telefonu též kombinoval s projevy z prezidentského sídla, aby bylo vidět, že nenatáčí ze studia či krytu.

Online příklad

„Aktivity pana Zelenského a obranné snahy obyčejných žen a mužů z Ukrajiny měly též důležitý vliv na názory v Evropě, usnadnily evropským politikům odvážnější postoje a větší odhodlání v přijímání uprchlíků,“ napsal například pro The New York Times jejich diplomatický korespondent ze starého kontinentu Steven Erlanger.

Jako bývalý komik umí Zelenskyj se sítěmi pracovat, třeba jeho účet na Twitteru má místo zhruba 300 tisíc před invazí aktuálně přes 5,4 milionu sledujících. Dává přes něj zprávy o jednáních se svými protějšky z jiných států i z vyjednávání s Ruskem, přidává vzkazy EU a výzvy firmám z celého světa k bojkotování obchodu s Ruskem.

Held regular talks with 🇬🇧 PM @BorisJohnson. Informed about the heroic struggle of 🇺🇦 people against the Russian aggression. Grateful for the strong support, including in terms of security. We’re committed to strengthen the anti-war coalition & ensure peace in 🇺🇦. #StopRussia

— Володимир Зеленський (@ZelenskyyUa) March 18, 2022

Svůj profil na sítích má i Ukrajina samotná. Když profil původně určený k propagaci země zveřejnil výzvu k podpoře prostřednictvím kryptoměn, sešlo se jen během dvou dnů necelých 10 milionů dolarů (přes 220 milionů korun). Prakticky v reálném čase informuje o vývoji války na Twitteru profil ukrajinské armády. Uznání si získal též online deník Kyiv Independent, který má téměř dva miliony sledujících. Sociální sítě využívají i ukrajinské agentury, které na nich šíří kampaně proti válce. Objevila se tak výzva k uzavření nebe nad Ukrajinou či „pravá ruská hymna“ složená z reálných zvuků války.

Na sítích se přidávají i další osobnosti. Miss Ukrajiny z roku 2015 Anastasiia Lenna pózuje místo ve večerních šatech v uniformě a se zbraní. Zpěvák skupiny Boombox Andriy Khlyvnyuk bez mikrofonu, ale zato se samopalem v ruce zpívá ukrajinskou lidovou píseň.

@jaydenxreport Beautiful Ukrainian singer „Andriy Khlyvnyuk“ joined Territorial Defense Unit in #Kyiv. #Ukrania ♬ original sound – Jayden X

Zvlášť vystupování Zelenského ale působí v ostrém kontrastu se záběry ruského prezidenta Vladimira Putina, jenž je vidět izolován a „jeho lidi“ jsou stěží v doslechu.

Propaganda nespí

Na sítích ale nespí ani ruská strana. Putinův režim je zdatně využívá k šíření dezinformací a rozdělování společnosti už od dob před anexí Krymu v roce 2014. Jak upozornila analytická společnost Cyabra, na Facebooku a Twitteru přibývalo protiukrajinských postů už během února před invazí. Jen na Valentýna ve vzorku twitterových účtů přibylo takových příspěvků o jedenáct tisíc procent. Podle analytiků byla většina z nich kontrolována skupinami napojenými na ruskou vládu.

Magazín Vice pak odkryl koordinovanou kampaň mezi ruskými TikTokery, kteří tlačili kremelskou propagandu. Organizována byla přes kanál na Telegramu, který fungoval od konce loňského roku — řešila se přes něj též podpora očkování proti covid-19, nebo ruských sportovců na olympiádě. V posledních týdnech se ale objevovala zadání z ruské propagandy týkající se Ukrajiny, včetně například obvinění z genocidy Rusů v Donbasu.

Projektu si všimla i fotografka Christina Magonova, která na svém Instagramu zveřejnila sestřih videí, kde přesně stejný scénář odříkávají influenceři jako například Viktoriya Fomina (1,8 milionu sledujících), Fentazi90 (1,2 milionu) či Kirill Felix (1,4 milionu).

Zobrazit příspěvek na Instagramu

Příspěvek sdílený Christina Magonova 🇺🇦 (@magonovaa_)

Na druhou stranu sociálních sítí včetně TikToku využívají i Rusové, kteří s válkou nesouhlasí a zveřejňují záběry z protiválečných protestů. I kvůli tomu Rusko „válčí“ se samotnými sociálními sítěmi. Facebook, Twit­ter i Instagram zavádějící příspěvky označují a odstraňují, YouTube znemožnil monetizaci videí ruských státních médií. Samotné Rusko pak zablokovalo Twitter, zpomalilo Facebook a nakonec zakázalo i Instagram. Schválen byl i zákon, podle nějž za dezinformace ohledně ruské „speciální operace“ hrozí lidem až patnáct let vězení.

Zavřít reklamu

Agenturní tým pro T-Mobile je konečně kompletní

Starší článek

Ukazujeme věci takové, jaké jsou

Novější článek

Podobné zprávy

Lidé

Martina Říhová řídí vedle Active i CMI News

Martina Říhová, výkonná ředitelka společnosti Active Radio, kam patří například Evropa 2, nově řídí i spřízněnou společnost CMI News. Tu doposud vedl…
27. 5. 202227. 5. 2022
Média

Knowlimits se stává největší agenturou na trhu

Lokální agentura Knowlimits se na základě žebříčku velikosti klientského portfolia stává nejsilnější mediální agenturou v Česku. Pařížský institut RECMA,…
26. 5. 202226. 5. 2022
Marketing

Everli získala investici 22 milionů eur od italské společnosti United Ventures

Společnost Everli, přední evropské online tržiště s potravinami, získala další finanční prostředky ve výši přes půl miliardy korun pod vedením nového…
26. 5. 202226. 5. 2022
Kampaně

Tatra chce nabrat 500 lidí, spouští náborovou kampaň

Kopřivnická automobilka řeší nedostatek pracovní síly. Pro velkou kampaň vytvořila nový web, zapojí sociální sítě, billboardy i regionální tisk a rozhlas.
26. 5. 202226. 5. 2022
Reklama
Forum Media banner 300x250
ČEZ vize banner 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

DoDo posiluje vedení, novým CEO pro ČR a SR se stává Ivo Velíšek
BigBoard rozšiřuje online aktivity, společnost posílí Ferdinand Kraus z O2

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.