Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Foto: Ogilvy
Marketing

Netopte se v průměrnosti

Jakub Křešnička28. 4. 202228. 4. 2022

Správná brand experience je konkurenční výhodou pro značky, říká Jiří Jón

Studie Stav brand experience v ČR (viz MAM 14/2022) z dílny Ogilvy Consulting a GroupM ukázala, že by měly tuzemské firmy zapracovat na nastavení zkušeností se značkou (brand experience — BX). Situaci přibližuje Jiří Jón, šéf Ogilvy Consulting a strategie v Ogilvy.

Jak se české značky staví k BX?

Řeší ji spíše ty menší, je to pro ně jednodušší — nejsou zatížené procesy, velikostí firmy a snáze navazují vztah se zákazníky. Více se tomu ale začínají věnovat i ty větší. Některé to začaly dělat už před lety, jako třeba Air Bank, která to má od začátku nastavené správně. Má jasně vydefinovaný brand a ten propisuje do jednotlivých aspektů, od nabídky po pobočky. Na druhou stranu některé firmy vnímají zkušenost se značkou jen jako krátkodobé aktivace či eventy. Nám jde ale o komplexní pohled na uživatelskou cestu a jak se do ní promítá definice značky.

Co vás na výsledcích studie zaujalo?

Mimo jiné to, jak lidé pozitivně vnímají různé nástroje například v souvislosti s finanční gramotností. Jedna věc jsou například edukační videa, kterými si značky jednoduše „odškrtnou“, že se problematice věnují, a nic nad rámec nedělají. Jiný případ jsou právě užitečné nástroje, jejichž používání lidem opravdu pomáhá finanční gramotnost zlepšovat. Nejsou to jen finance, podobný princip funguje všude.

„Odškrtávání“ je ale vcelku běžné, ne?

Určitě, a to je právě ten problém. Tahle odškrtávání bývají ty takzvané benefity dané kategorií — od banky očekáváte účet zadarmo, od e­‑shopu rychlé načtení stránky a zboží na skladě s doručením do dvou dnů. Jsou to běžné věci a jejich splněním žádná značka nevynikne. Naopak standardní zkušenost se může vylepšit, když k ní připojíte něco unikátního pro brand. BX je konkurenční výhoda a v případě, že prodáváte například komoditu jako energie, je vedle ceny BX ohromná zbraň. V zahraničí se třeba poskytovatelé energií prostřednictvím aplikace snaží navázat vztah se zákazníky, pro které elektřina není zajímavá, jen chtějí ušetřit. Dělají to třeba tak, že mají v aplikaci avatara, který roste a žije podle toho, jak šetříte elektřinu. Lidi to baví, motivuje je to k udržitelnosti, a navíc to posiluje vztah se značkou.

Proč vycházeli dvacátníci jako nejvíce překvapeni pozitivními zkušenostmi?

Na to máme zatím jen hypotézy. Nejsou ještě tak „obouchaní životem“, jsou nadšenější a citlivější vůči detailům a marketingu obecně. Dalším důvodem může být, že právě na ně řada firem svoji komunikaci cílí, i když představují jednu z nejmenších věkových skupin v populaci. Pro značky se otevírá obrovský prostor věnovat se i dalším věkovým kategoriím. Třeba jsme s jednou bankou řešili zasílání e­‑mailingů a dopisů větším fontem, aby se to starším lidem lépe četlo. I taková drobnost zlepší vnímání značky ve srovnání s konkurencí.

Všimli jste si ve studii rozšířených chyb, jimž je třeba se vyhnout?

Nejčastější problém je, když značka plave v „moři průměrnosti“. Je stejná jako všechny ostatní v její kategorii, nevyužívá celý marketingový arzenál a neuplatňuje tak plnou sílu značky. Špatně jsou i plané sliby — když máte jako supermarket v propozici značky čerstvost potravin, ale v regálech se dá najít plesnivá zelenina, nebo když říkáte, že je pro vás zákazník na prvním místě, ale sociální sítě se vám plní stížnostmi. Velká chyba je i to, když se značky porovnávají jen s konkurencí ve své kategorii, protože z pohledu zákazníků je zkušenost přenositelná napříč kategoriemi. Třeba pozitivní zkušenosti s tím, jak efektivní byla rezervace termínu na očkování v O2 universum, budou lidé poměřovat třeba s pomalým vyřízením žádosti na pobočce banky, pošty nebo u lékaře.

Kdo udává trendy v brand experience?

Jsou to hlavně start-upy a malé firmy, které začínají od pozice značky. Dobrým příkladem jsou fintechy jako Revolut, které umějí tu zkušenost rozvíjet v online a offline světě. Je to též doména malých firem díky úzké skupině lidí ve vedení (nebo dokonce pouze s jedním majitelem) a s jasnou vizí. Brand experience se hůře vyčísluje a zahrnuje komplexní pohled a set aktivit, proto k ní bývají větší společnosti s přísným finančním oddělením skeptičtější.

Liší se přístup k BX u nás od zahraničí?

U nás se řeší spíše CX — zákaznická zkušenost. Jsme pragmatický národ a chceme, aby vše fungovalo a za dobrou cenu. Ale až bude zákaznická zkušenost fungovat u všech značek, bude třeba řešit, jak se odlišit jinak. A k tomuto se blížíme, teď je pravý čas přemýšlet nad BX. V zahraničí jsou s BX dál, ale my je budeme brzy dohánět a naše studie může být inspirací, jak na to. Není třeba znovu vynalézat kolo, můžeme se inspirovat funkčními příklady ze zahraničí. Ale už i v Čechách jsou vidět první BX aktivity, které nesou ovoce. Stačí se podívat na loňské Effie, kde v kategorii malého rozpočtu vyhrál zlato BX projekt „Buket — předplatné vína“. Doufám, že podobných projektů bude více

Rozhovor vznikl v rámci komerční spolupráce Marketing & Media a společnosti Ogilvy.

Zavřít reklamu

Digitál je nejsilnějším mediatypem už roky

Starší článek

Staropramen si v kampani vychutnává sarkasmus

Novější článek

Podobné zprávy

Kampaně

Tomáš Klus řeší jako inspektor Klusó vraždy PET lahví

Detektivní film noir vytvořila pro iniciativu Zálohujme.cz agentura AMI Digital. Klus si v krátkém filmu v režii Martina Janeše střihnul čtyřroli.
10. 8. 202210. 8. 2022
Lidé

Novým CEO MultiSport Benefit je Miroslav Rech

Společnost MultiSport Benefit po více než 10 letech změnila generálního ředitele v České republice. Nově tak na místo CEO nastupuje Miroslav Rech. Jeho…
10. 8. 202210. 8. 2022
Akce

TikTok plánuje na Prague Pride řadu aktivit

Platforma TikTok, jeden z hlavních partnerů dvanáctého ročníku festivalu Prague Pride, si připravila celou řadu tematických akcí a aktivit. Pro TikTok…
10. 8. 202210. 8. 2022
Média

Jde z něj hrůza a je manipulativní. Nový chatbot Mety ohodnotil Zuckerberga

V minulém týdnu byl spuštěn nový chatbot společnosti Meta vybavený umělou inteligencí BlenderBot 3. Novináři mu při té příležitosti položili několik otázek…
10. 8. 202210. 8. 2022
Reklama
FM banner srpen 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

Romana Jourdren vede obchod společnosti Orkla Foods
Kreativní ředitelkou World of Online je Markéta Tomanová

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.