Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Foto: scvr.cz
Marketing

AKA: Investice do reklamy letos porostou o dvanáct procent

Redakce MAM7. 4. 20227. 4. 2022

Výdaje na marketingovou komunikaci dosáhly loni 124,7 miliardy korun, o pět miliard více než v roce 2020. Největší zadavatelé jsou řetězce.

Reklamní trh i přes stálou přítomnost covidu v roce 2021 dosáhl 124,7 miliardy korun, o pět miliard více než předloni. Ukazují to data Aktivačního výzkumu, který pro Asociaci komunikačních agentur (AKA) zpracovala výzkumná agentura Nielsen Admosphere.

„Z výsledků výzkumu lze vypozorovat, že se zadavatelům, pokud jde o objem investic, vrátil optimismus. Svoji roli sehrála i odložená spotřeba domácností,“ uvádí ředitel AKA Marek Hlavica.

Podle výzkumu se očekává, že se v roce 2022 celkový objem trhu dostane výše o dvanáct procent až na hodnotu 139,4 miliardy korun. U mediálních kanálů je očekáván nárůst o 6,1 procenta, na celkovou hodnotu 77,1 miliard. U nemediálních kanálů je předpokládán růst o 19,7 procenta na celkovou hodnotu 62,3 miliard.

„S ukončením pandemie lze očekávat silný nárůst aktivačních kampaní, ať již v oblastech podpory prodeje, tak relationship či event marketingu. Tlak zadavatelů na splnění obchodních cílů bude letos enormní, což potvrzují i celková čísla růstu nemediálního trhu, který svou dynamikou výrazně překonává očekávanou inflaci roku 2022,“ uvádí David Čermák ze sekce aktivačních agentur AKA.

Mezi zadavateli vedou řetězce

Podle dat Nielsen Admosphere z jara 2022 se v top 10 největších zadavatelů reklamy, co do objemu investování finančních prostředků, dlouhodobě drží obchodní řetězce. V loňském roce první tři místa opět zaujal Lidl, Kaufland a Albert. Oproti roku 2020 se však jejich investice rapidně nenavyšovaly.

„Obchodní řetězce si udržely dominantní postavení. Zároveň je evidentní, že se jednak domácnosti začaly opět starat o své vybavení a jednak se začali spotřebitelné více starat sami o sebe. ,Chléb a hry‘ prostě platí v každé době,“ uvedl Ondřej Novák, ředitel Asociace mediálních agentur (ASMEA).

Z pohledu mediálních kanálů si největší podíl na celkovém marketingovém rozpočtu udržuje mediální prostor v televizi, jehož cena vzrostla o čtyři procenta. Relativně největší nárůst zaznamenal tisk a rádio o 11 procent. „Postcovidová resuscitace mediálního trhu je zřejmá, výsledek spíše překonal odhady. Jedinou stálicí, která (z off-line médií) neprošla turbulencemi a táhla celý mediální sektor, zůstává TV,“ řekl Novák.

Mezi nemediálními kanály největší prostor zaujímá online a mobilní podpora, která vzrostla o 27 procent. Tvoří pětinu výdajů do nemediálních kanálů. Tento trend se podle AKA dá očekávat i v příštích letech. Největší negativní dopad očekávají marketingoví pracovníci v oblasti Dárky a dárkové předměty. Stále se ještě zcela nevzpamatovaly Eventy a Direct marketing. Vrací se pak především investice do Produkce reklamy a Sponzoringu.

Hodinové sazby mírně rostou

Ve své výroční zprávě o reklamě pak AKA uvádí, že průměrný růst hodinových sazeb reklamních a marketingových agentur v lednu 2022 meziročně dosáhl 5,5 procenta. Nejvyšší růst vykazují práce, kde je vysoká přidaná hodnota práce – seniorní a digitální pozice.
Důvodem pro růst sazeb je zejména míra inflace druhého pololetí roku 2021 a její stále rostoucí trend. Průměrná míra inflace loni byla 3,8 procenta, pro letošek Ministerstvo financí ČR odhaduje míru inflace na 8,5 procenta.

Dle očekávaní roste reklamní trh zejména v oblastech s vyšší mírou vstupů náchylných právě k inflaci (cena práce, cena energie a materiály nutné pro reklamní produkci). Vychází to z pravidelného ročního průzkumu hodinových sazeb v oboru, který ukazuje průměrné ceny na trhu komunikačních agentur.

Zavřít reklamu

Firmám vypočítáme emise jednoho trika nebo židle

Starší článek

Válka ovlivnila růst informačních webů

Novější článek

Podobné zprávy

Sport

Nebuď bafuňář. Nová kampaň cílí na transparentnost ve sportu

Eos media spouští svou první brandovou kampaň v historii. Zaměřuje se na neefektivní „bafuňářství“ v českém sportu.
18. 5. 202218. 5. 2022
Marketing

Gabčík, Kubiš a další parašutisté na sběratelské edici Heffronu

Palírna U Zeleného stromu navazuje na edice sběratelských etiket. Aktuální vzdá hold parašutistům, kteří položili život v boji za svobodu.
18. 5. 202218. 5. 2022
Marketing

Zálohované lahve musí přijít

Lidé jsou pro vratné lahve. Od nás jako výrobců očekávají, že přineseme řešení, říká šéf marketingu Mattoni 1873 Ondřej Postránský.
18. 5. 202217. 5. 2022
Marketing

V dubnu si výrazně polepšila venkovní reklama

Podle meziročního srovnání ceníkové hodnoty reklamního prostoru, které pravidelně zveřejňuje společnost Nielsen Admosphere, se v dubnu co do objemu nejlépe…
18. 5. 202218. 5. 2022
Reklama
JSNS kampan 2022 300x250
ČEZ vize banner 2022

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

O značku Footshop se stará Radim Stezka
Jaroslav Staněk je novým obchodním ředitelem České distribuční

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.