

Podíl zakázek státu je jen 1,5 procenta z komunikačního trhu
Podle AKA a APRA byla profesionální komunikace státu tristní i v covidové době. Podíl vypsaných veřejných zakázek je desetkrát menší než v západní Evropě.
Objem loni vypsaných veřejných zakázek tvořil pouze 1,5 procenta z celkového komunikačního trhu. Česko zaostává za zeměmi západní Evropy, ve kterých tyto zakázky představují 15 až 20 procent trhu. Ukazují to data vycházející z každoroční analýzy společnosti CEEC Research pro Asociaci komunikačních agentur (AKA) a Asociaci public relations (APRA). Slabá komunikace státu je dlouhodobý problém, který ještě umocnila pandemie, během níž došlo k dramatickému poklesu.
V roce 2021 došlo u objemu vypsaných veřejných zakázek v oblasti komunikace k meziročnímu růstu o pouhých 300 milionů korun. Ani toto mírné navýšení však nestačilo k návratu na předcovidovou dvouprocentní úroveň, která sama o sobě byla nedostačující. Celkově bylo v roce 2021 zadáno ke zhotovení 686 zakázek v celkové výši 1,8 miliardy, které nyní tvoří pouze 1,5 procenta objemu celkového komunikačního trhu.
Tristní situace
„Situace byla tristní i před covidem. Během něj ovšem stát místo toho, aby posílil komunikaci směrem k občanům, udělal úplný opak a došlo k poklesu,” popisuje situaci Lucie Češpivová, členka prezidia Asociace komunikačních agentur (AKA), která se touto problematikou dlouhodobě zabývá.
Ještě před začátkem pandemie tvořil objem veřejných zakázek vzhledem k trhu dvě procenta v celkové výši 2,2 miliardy korun. V „covidovém“ roce 2020 pak spadl objem veškerých veřejných zakázek na 1,5 miliardy korun. V loňském roce došlo sice opět k nárůstu na 1,8 miliardy, podle odborníků na komunikaci je to ale stále překvapivě málo. Nároky na komunikaci státu totiž nadále zvyšovaly časté změny v proticovidových opatřeních.
Podle místopředsedy Asociace public relations (APRA) Michala Vlasáka by u veřejných zakázek v oblasti komunikace byla potřeba změna základního uvažování. „Výchozí podmínky vůbec nejsou špatné: stát má k dispozici dobrou legislativu pro veřejné zakázky, metodiku, oporu v profesních asociacích a možnost vybírat z řady kvalitních dodavatelů. Ale stále chybí pochopení, že dobrá komunikace dokáže efektivně řešit problémy ve společnosti.“
Malé zakázky s malým dopadem
Problém je podle odborníků také v tom, že se stát nesnaží o systematickou komunikaci. Co do počtu, až 90 procent všech veřejných zakázek v oblasti komunikace je zadáváno mimo režim zákona o zadávání veřejných zakázek (ZZVZ). Mezi ně spadají všechny zakázky do dvou milionů korun.
„V tomto objemu těžko sestavíte strategickou komunikační kampaň, kterou můžete efektivně komunikovat s veřejností. V těchto objemech se bavíme spíše o eventech, nákladech na tisk nebo například o vytvoření webových stránek,” komentuje Češpivová.
Situace v jednotlivých komunikačních oblastech se liší. Analýza společnosti CEEC Research ukazuje, že došlo například k meziročnímu nárůstu v oblasti reklama a marketing o téměř osm procent, dále pak v online vývojářských službách o 1,91 procenta a v oblasti produkce foto a filmu o 0,3 procenta. Naopak k poklesu došlo v event managementu o 1,1 procenta, o jedno procento méně se investovalo do průzkumů trhu a o 0,3 procenta se snížily výdaje na PR.
„Investice do PR jsou dlouhodobě prakticky nulové, přestože právě toto je nástroj, který by státu pomohl budovat důvěru a porozumění občanů pro složitá témata dnešní doby. V loňském roce byla důvěra Čechů ve vládu nejnižší mezi zeměmi Evropské unie,“ dodává Michal Vlasák.
Podobné zprávy


Tomáš Klus řeší jako inspektor Klusó vraždy PET lahví


Novým CEO MultiSport Benefit je Miroslav Rech


TikTok plánuje na Prague Pride řadu aktivit

