Foto: Lidl, Nielsen Admosphere

Výdaje na reklamu v roce 2021 rostly, žebříček vedou potravinové řetězce

2. 2. 2022 11:02

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Za reklamu se loni v desítce nejvýznamnějších kategorií utrácelo více, s výjimkou motorových vozidel. Zadavatelům vévodí Lidl, Kaufland a Albert.

Zadavatelé v desítce nejvýznamnějších reklamních segmentů v roce 2021 za inzerci v ceníkových cenách utratili celkově téměř 77 miliard korun, meziročně o 5,3 procenta více. Ukazují to data monitoringu reklamy Nielsen Admosphere Ad Intel.

Nejvyšší výdaje opět připadly na kategorii potravin a potravinových řetězců. Šlo o částku přesahující 22 miliard korun, jež meziročně narostla o zhruba čtyři procenta. Reklamní výdaje v tomto segmentu tak o takřka 3,4 miliardy korun převyšovaly útraty obou dalších nejsilnějších kategorií – druhého bankovnictví a pojišťovnictví a třetí elektroniky a domácích spotřebičů. Elektronika přitom byla nejrychleji rostoucím segmentem s meziroční změnou představující 16 procent.

Motorová vozidla představují jedinou kategorii, v níž výdaje na reklamu v ceníkových cenách meziročně klesly – o šest procent na zhruba 4,7 miliardy korun. Inzertní výdaje v této kategorii klesaly i loni. „Do žebříčku se také po třech letech vrátil segment telekomunikací, který z pohledu inzertního objemu v současnosti zaujímá desáté místo,“ uvádí Tomáš Hynčica, obchodní ředitel Ad Intel ve společnosti Nielsen Admosphere.

Vedou Lidl, Kaufland a Albert

Desítce nejvýznamnějších zadavatelů rovněž vévodí potravinové řetězce. Nejvíce za reklamu utrácel Lidl, který meziročně zvýšil výdaje na reklamu o téměř 6,8 procenta. Druhý Kaufland utrácel v ceníkových cenách o 7,8 procenta více než v roce 2020 a třetí Albert výdaje zvýšil o více než 14 procent.

Zatímco první tři příčky v přehledu zůstávají oproti roku 2020 nezměněné, zástupci na čtvrté a páté pozici si za rok 2021 místa prohodily. Čtvrtým největším zadavatelem podle ceníkových cen se loni stala Sazka díky tomu, že výdaje meziročně zvýšila o téměř 18 procent, pátá Alza.cz přidala oproti roku 2020 „jen“ 5,8 procenta.

Další dvě místa zaujali zadavatelé, kteří v žebříčku od loňského roku přibyli: šesté patřilo Simply You Pharmaceuticals (který má ve svém portfoliu značky doplňků stravy jako ArginMax, Clavin nebo Lipoxal), sedmé pak společnosti HP Tronic Zlín (zastřešující např. Datart nebo e-shop Eta.cz). Billa, Mountfield a Henkel obsadily osmou až desátou pozici.

Zadavatelů s roční hodnotou inzerce nad jednu miliardu korun pak bylo loni podle Nielsen Admosphere celkem 15.

Foto: Lidl, Nielsen Admosphere

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Jakub Křešnička

O ekonomice píše přes deset let, prošel redakcemi týdeníků Ekonom, Euro a Týden, kde byl mimo jiné zodpovědný za každoroční speciál 111 nejbohatších Čechů a Slováků. Do Marketing & Media nastoupil s prvním lockdownem a věnuje se převážně kreativitě, reklamě, agenturám či B2B.

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.