Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Foto: AKA
Marketing

AKA chce pomoci zadavatelům s tendry od začátku do konce

Redakce MAM13. 7. 202113. 7. 2021

Projekt Certifikovaní odborníci 2.0 má vést ke snížení rizika zrušení tendrů a úsporám na straně zadavatelů i agentur, které se řízení účastní.

Trh reklamy a komunikace v České republice činí ročně 120 miliard korun. Nejvíce utratí inzerenti ze soukromé sféry. Veřejní zadavatelé představují z celkové částky pouhá dvě procenta, prostředky investují nejčastěji do reklamních a mediálních agentur. Právě s jejich výběrem má veřejným i soukromým zadavatelům pomoci projekt Certifikovaní odborníci 2.0 vytvořený Asociací komunikačních agentur (AKA) za podpory Asociace Public Relations (APRA) a Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění (SIMAR).

Hlavním cílem projektu je realizace efektivního tendru s kvalitním výsledkem, při kterém se minimalizuje riziko jeho zrušení, a především maximalizuje jeho výsledný efekt. Například z průzkumu veřejných zakázek vychází, že státní správa v roce 2020 zrušila 9,3 procenta vypsaných zakázek.

„Přitom náklady na jednu veřejnou zakázku agentury činí podle náročnosti přibližně 300 tisíc korun. Ty doslova vyletí komínem! Náklady spojené s přípravu tendru na straně zadavatele nikdo nepočítá, ale zadarmo to jistě není,“ upozorňuje ředitel AKA Marek Hlavica.

Projekt Certifikovaní odborníci 2.0 navazuje na iniciativy Férový tendr a Metodika ZVZ (metodika pro zadávání veřejných zakázek) s cílem kultivovat prostředí zadávání zakázek.

Kultivace trhu

Právě díky Metodice ZVZ došlo podle AKA v posledních letech k poklesu zrušených výběrových řízení ve veřejném sektoru na jednotky ročně. Za minulý rok tak toto číslo historicky poprvé kleslo pod deset procent. Ještě v předloňském roce to bylo 11,8 procenta. Podpora veřejných zadavatelů by měla pomoci veřejným institucím přiblížit se alespoň na dohled zvyklostem západních zemí. Zatímco tam tvoří veřejné zakázky v komunikaci až 20 procent trhu, u nás je to desetkrát méně. Například pětimilionové Irsko investovalo do informačních kampaní v loňském pandemickém roce 260 milionů korun, Česká republika vynaložila sotva statisíce.

„Základem je správně vypsané výběrové řízení, které je příležitostí k úsporám jak na straně zadavatele, tak na straně agentury. Je také předpokladem pro efektivní spolupráci do budoucna,“ uvádí Marek Hlavica a dodává: „Špatný proces výběru nového dodavatele může stát obě strany zbytečné úsilí a může vést k úplnému zrušení zakázky. Především však stojí i další desítky nebo stovky tisíc korun.“

Nastavení a prevence chyb

Projekt Certifikovaní odborníci 2.0. vychází z dosavadní dlouholeté praxe a z již ověřených a odborných metodik pro komerční i veřejný sektor. Certifikovaní odborníci 2.0. provedou zadavatele celým procesem. „Se zadavatelem si ujasníme, co od komunikační kampaně očekává, pomůžeme mu s vytvořením zadávací dokumentace, případně pomůžeme s její revizí. Zároveň pomáháme s nastavením kvalitních hodnotících kritérií. Dokážeme rovněž zajistit účast odborníků v hodnotících komisích,“ vyjmenovává Lucie Češpivová, garantka projektu.

Pro výběrové řízení jsou klíčová dobře nastavená pravidla a hodnotící kritéria. „Jasná kritéria zohlední očekávaný výsledek práce agentury. Což v praxi není jen nejlevnější řešení, ale zejména řešení, které má potenciál, že bude fungovat a dosáhne stanovených cílů komunikace,” říká Češpivová a dodává: „Díky již realizovaným projektům a permanentnímu kontaktu se zadavateli se dokážeme soustředit i na prevenci chyb. Ať již z hlediska faktického zadání tendru, nebo logické souslednosti, a tím zvýšit atraktivitu zakázky pro kvalitní dodavatele a uspořit zadavateli nemalé množství nákladů.“

Zavřít reklamu

Útraty za reklamu rostou dvakrát rychleji, než se čekalo

Starší článek

16. ročník ankety Křišťálová Lupa startuje. Nominovat projekty je možné do 18.srpna

Novější článek

Podobné zprávy

Zprávy

Meta spouští v Česku kampaň o nástrojích na ochranu soukromí

Meta v Česku spouští kampaň „Moje Místo". Cílem je zvýšit mezi mladými uživateli povědomí o nástrojích na ochranu soukromí a bezpečnosti.
15. 8. 202215. 8. 2022
Marketing

Obří dinosaurus už se staví, pracuje na něm stovka 3D tiskařů

Téměř šest metrů dlouhý Pla(s)teosaurus bude přihlížet na předávání Cen SDGs nejlepším udržitelným projektům, které proběhne 13. října 2022 v budově…
15. 8. 202215. 8. 2022
Názory

Pride není zdaleka jen o průvodu Prahou

Letos proběhl již 12. ročník multižánrového lidskoprávního festivalu Prague Pride. Jedná se o týdenní festival s tradicí odkazující se až na nepokoje ve…
15. 8. 202215. 8. 2022
Kampaně

Když si z člověka utahuje Ryan Reynolds

Herec Ryan Reynolds se v posledním reklamním kousku strefuje do svého byznysového parťáka, moderátora Roba McElhenneyho ve spotu na erektilní dysfunkci.
15. 8. 202215. 8. 2022
Reklama
Commlab banner 300x250
FM banner srpen 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

Novým CEO MultiSport Benefit je Miroslav Rech
Romana Jourdren vede obchod společnosti Orkla Foods

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.