Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Foto: Amazon
Marketing

Nejhodnotnější značky světa rekordně posílily

Jakub Křešnička21. 6. 202122. 6. 2021

Stovka nejvýznamnějších značek má podle žebříčku Kantar BrandZ hodnotu přes sedm bilionů dolarů. Vévodí jim Amazon.

Rekordní růst o 42 procent vynesl stovku nejhodnotnějších značek na 7,1 bilionu dolarů (skoro 152 bilionů korun). To je srovnatelná částka s ročním HDP Francie a Německa dohromady. Rekordní nárůst čtyřikrát překračuje průměrný meziroční nárůst v posledních 15 letech vydá vání žebříčku Kantar BrandZ Nejhodnotnější značky světa. Podle Kantaru je letošní skok podpořen především důvěrou, kterou vyvolává dostupnost vakcín, vládní balíčky na podporu ekonomik a zlepšující se výhledy na HDP.

„Náš výzkum opět prokázal, že silné značky doručují nadstandardní výnosy svým akcionářům, jsou více odolné a dokážou se rychleji zotavit,“ uvedla Nathalie Burdet, CMO Kantaru.

Pozici globálně nejhodnotnější značky udržel Amazon, jenž si meziročně polepšil o 64 procent na 684 miliard dolarů (zhruba stejně jako je roční HDP Polska). Hodnota Amazonu, který se v žebříčku BrandZ objevil poprvé v roce 2006, letos vzrostla o necelých 268 miliard dolarů. Amazon se tak stal první značkou dosahující hodnoty půl bilionu dolarů, spolu s druhou nejhodnotnější značkou světa Apple, jejíž hodnota dosáhla 612 miliard dolarů (narostla o 74 procent). Třetí Google má podle Kantaru hodnotu takřka 458 miliard dolarů.

Top 10 Nejhodnotnějších značek světa
Pořadí ​2021​​Značka Hodnota značky 2021
(mld. USD) ​
Meziroční změna
(v %)​
1​Amazon​683,852 ​64
2​Apple​611,997 ​74
3​Google​457,998 ​42
4​Microsoft​410,271 ​26
5​Tencent​240,931 ​60
6​Facebook​226,744 ​54
7​Alibaba​196,912 ​29
8​Visa​191,285 ​2
9​McDonald’s​154,921 ​20
10​MasterCard​112,876 ​4
Zdroj: Kantar BrandZ nejhodnotnější značky světa 2021

Americké značky představují 56 z celkových Top 100 značek žebříčku, zároveň v roce 2021 rostly rychleji. V průměru si meziročně připsaly 46 procent a ve výsledku na ně připadá 74 procent hodnoty stovky největších značek světa. Navzdory tomu HDP Spojených států tvoří pouze 24 procent celkového globálního HDP. 

Náskok před Evropou pak upevnila Čína. Její značky, které v roce 2011 tvořily 11 procent celkové hodnoty Top 100 značek žebříčku, nyní tvoří 14 procent. Oproti tomu evropské značky v současnosti tvoří pouhých osm procent celkové hodnoty, zatímco před deseti lety na ně připadalo 20 procent.

Celkem 7 z 10 vedoucích značek žebříčku pochází z technologického sektoru. Technologie zároveň umožnily významný růst i netechnologickým značkám. Příkladem může být značka Gucci, která během pandemie využila sílu sociální sítě TikTok či řetězec restaurací Domino’s, který využíval online a doručovací služby.

Automobilkám kraluje Tesla

Nejrychleji rostoucím brandem, který meziročně vyskočil o 275 procent na 42,6 miliard dolarů, se stala Tesla. Značka, jež se pochlubila svým prvním celoročním ziskem, je tak zároveň nejhodnotnějším automobilovým brandem světa.

Z výrobců vozů se do žebříčku Kantar BrandZ Nejhodnotnější značky světa 2021 dostali jen čtyři. I Tesle její raketový růst pomohl se těsně vměstnat do první padesátky, když skončila na 47. místě.

Silný rok ale měly i německé automobilky – hodnoty značek Audi, BMW a Mercedes-Benz rostly všechny meziročně o více než pětinu. Mezi japonskými automobilkami se dařilo nejlépe Hondě, která meziročně připsala šest procent, zatímco hodnota značek Toyota a Nissan vykázala v obou případech pokles o pět procent.

Podle Kantaru automobilkám prospívá posun k udržitelnosti a rozvoji elektromobility a dalších alternativních pohonů. „Automobilky, jejichž hodnota značky v letošním žebříčku roste, jsou odměňovány za to, že se rychleji přizpůsobily změnám na trhu. Výzvou pro ně je, aby podobnou změnu provedli napříč celým produkčním řetězcem a tyto postupy jasně komunikovali svým zákazníkům,“ uvedla Nathalie Burdet, CMO of Kantaru.

Nejhodnotnější značky Automobilek
Pořadí 2021ZnačkaHodnota značky 2021 (mld. USD)meziroční změna (v %)
1 Tesla42,606275
2 Toyota26,974-5
3 Mercedes-Benz25,83521
4 BMW24,82121
5 Honda10,5706
6 Ford10,4444
7 Audi8,93122
8 Nissan8,317-4
9 Volkswagen7,0599
10 Porsche6,85822
Zdroj: Kantar BrandZ nejhodnotnější značky světa 2021

Zavřít reklamu

Budějovice hledají marketingovou agenturu

Starší článek

WARC rozdělila první ceny za efektivitu. Udělila sedm Grand Prix

Novější článek

Podobné zprávy

Kampaně

Nejlepší kampaně poslední dekády

Přinášíme přehled spotů, které získaly titanové Grand Prix z Cannes Lions za hranice bořící projekty s přelomovou kreativitou.
30. 6. 202230. 6. 2022
Lidé

Tessa Szyszkowitz jmenována předsedkyní Rady pro redakční nezávislost

Tessa Szyszkowitz přebírá vedení Rady pro redakční nezávislost od Mishy Glennyho, který jí předsedal od jejího založení před třemi lety.
30. 6. 202230. 6. 2022
Retail

Galerie: vrchol retailového designu

Letošní globální ceny Shop! Design Awards jsou rozdány, naši porotci z nich vybrali své favority.
30. 6. 202230. 6. 2022
Marketing

eBay koupil NFT tržiště a cílí na digitální sběratelství

Portál eBay koupil tržiště s nezaměnitelnými tokeny (NFT) KnownOrigin ve snaze rozšířit svůj inventář sběratelských předmětů do virtuální říše.
30. 6. 202230. 6. 2022
Reklama
CĚZ Kuráž 300x250
Etnetera motion banner

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

Kiwi.com sestavilo in-house kreativní tým, vede ho Wechsler z DDB
Novým provozním ředitelem Kindred byl jmenován Ondřej Liška

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.