Foto: Amazon

Nejhodnotnější značky světa rekordně posílily

21. 6. 2021 17:06

— Mohlo by vás zajímat —

Více obsahu, moderní formáty. Portál iDnes.cz má nový design

Zpravodajský portál iDnes.cz mediální skupiny Mafra po několika letech nabídne novou podobu. Zjednodušuje strukturu, zvyšuje podíl obsahu a klade větší důraz na moderní formáty. V první fázi prošla změnou domovská stránka a její hlavní části: Zpravodajství a Sport.

Reklama
SDG

Stovka nejvýznamnějších značek má podle žebříčku Kantar BrandZ hodnotu přes sedm bilionů dolarů. Vévodí jim Amazon.

Rekordní růst o 42 procent vynesl stovku nejhodnotnějších značek na 7,1 bilionu dolarů (skoro 152 bilionů korun). To je srovnatelná částka s ročním HDP Francie a Německa dohromady. Rekordní nárůst čtyřikrát překračuje průměrný meziroční nárůst v posledních 15 letech vydá vání žebříčku Kantar BrandZ Nejhodnotnější značky světa. Podle Kantaru je letošní skok podpořen především důvěrou, kterou vyvolává dostupnost vakcín, vládní balíčky na podporu ekonomik a zlepšující se výhledy na HDP.

„Náš výzkum opět prokázal, že silné značky doručují nadstandardní výnosy svým akcionářům, jsou více odolné a dokážou se rychleji zotavit,“ uvedla Nathalie Burdet, CMO Kantaru.

Pozici globálně nejhodnotnější značky udržel Amazon, jenž si meziročně polepšil o 64 procent na 684 miliard dolarů (zhruba stejně jako je roční HDP Polska). Hodnota Amazonu, který se v žebříčku BrandZ objevil poprvé v roce 2006, letos vzrostla o necelých 268 miliard dolarů. Amazon se tak stal první značkou dosahující hodnoty půl bilionu dolarů, spolu s druhou nejhodnotnější značkou světa Apple, jejíž hodnota dosáhla 612 miliard dolarů (narostla o 74 procent). Třetí Google má podle Kantaru hodnotu takřka 458 miliard dolarů.

Top 10 Nejhodnotnějších značek světa
Pořadí 2021Značka Hodnota značky 2021
(mld. USD) ​
Meziroční změna
(v %)
1​Amazon683,852 ​64
2​Apple611,997 ​74
3​Google457,998 ​42
4​Microsoft410,271 ​26
5​Tencent240,931 ​60
6​Facebook226,744 ​54
7​Alibaba196,912 ​29
8​Visa191,285 ​2
9​McDonald’s154,921 ​20
10​MasterCard112,876 ​4
Zdroj: Kantar BrandZ nejhodnotnější značky světa 2021

Americké značky představují 56 z celkových Top 100 značek žebříčku, zároveň v roce 2021 rostly rychleji. V průměru si meziročně připsaly 46 procent a ve výsledku na ně připadá 74 procent hodnoty stovky největších značek světa. Navzdory tomu HDP Spojených států tvoří pouze 24 procent celkového globálního HDP. 

Náskok před Evropou pak upevnila Čína. Její značky, které v roce 2011 tvořily 11 procent celkové hodnoty Top 100 značek žebříčku, nyní tvoří 14 procent. Oproti tomu evropské značky v současnosti tvoří pouhých osm procent celkové hodnoty, zatímco před deseti lety na ně připadalo 20 procent.

Celkem 7 z 10 vedoucích značek žebříčku pochází z technologického sektoru. Technologie zároveň umožnily významný růst i netechnologickým značkám. Příkladem může být značka Gucci, která během pandemie využila sílu sociální sítě TikTok či řetězec restaurací Domino’s, který využíval online a doručovací služby.

Automobilkám kraluje Tesla

Nejrychleji rostoucím brandem, který meziročně vyskočil o 275 procent na 42,6 miliard dolarů, se stala Tesla. Značka, jež se pochlubila svým prvním celoročním ziskem, je tak zároveň nejhodnotnějším automobilovým brandem světa.

Z výrobců vozů se do žebříčku Kantar BrandZ Nejhodnotnější značky světa 2021 dostali jen čtyři. I Tesle její raketový růst pomohl se těsně vměstnat do první padesátky, když skončila na 47. místě.

Silný rok ale měly i německé automobilky – hodnoty značek Audi, BMW a Mercedes-Benz rostly všechny meziročně o více než pětinu. Mezi japonskými automobilkami se dařilo nejlépe Hondě, která meziročně připsala šest procent, zatímco hodnota značek Toyota a Nissan vykázala v obou případech pokles o pět procent.

Podle Kantaru automobilkám prospívá posun k udržitelnosti a rozvoji elektromobility a dalších alternativních pohonů. „Automobilky, jejichž hodnota značky v letošním žebříčku roste, jsou odměňovány za to, že se rychleji přizpůsobily změnám na trhu. Výzvou pro ně je, aby podobnou změnu provedli napříč celým produkčním řetězcem a tyto postupy jasně komunikovali svým zákazníkům,“ uvedla Nathalie Burdet, CMO of Kantaru.

Nejhodnotnější značky Automobilek
Pořadí 2021ZnačkaHodnota značky 2021 (mld. USD)meziroční změna (v %)
1 Tesla42,606275
2 Toyota26,974-5
3 Mercedes-Benz25,83521
4 BMW24,82121
5 Honda10,5706
6 Ford10,4444
7 Audi8,93122
8 Nissan8,317-4
9 Volkswagen7,0599
10 Porsche6,85822
Zdroj: Kantar BrandZ nejhodnotnější značky světa 2021

Foto: Amazon

Jakub Křešnička

O ekonomice píše přes deset let, prošel redakcemi týdeníků Ekonom, Euro a Týden, kde byl mimo jiné zodpovědný za každoroční speciál 111 nejbohatších Čechů a Slováků. Do Marketing & Media nastoupil s prvním lockdownem a věnuje se převážně kreativitě, reklamě, agenturám či B2B.

Další zajímavé čtení

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Novou kampaň s historicky největší videoprodukcí spouští Bonami. Jejím hlavním motivem je kontrast mezi nudným „kartonovým“ světem a „osobitým bydlením“, které může být s Bonami dostupné a jednoduché. Kampaň vznikla ve spolupráci s YYY agency a reklamní a filmovou produkcí Nice!.

Více obsahu, moderní formáty. Portál iDnes.cz má nový design

Více obsahu, moderní formáty. Portál iDnes.cz má nový design

Zpravodajský portál iDnes.cz mediální skupiny Mafra po několika letech nabídne novou podobu. Zjednodušuje strukturu, zvyšuje podíl obsahu a klade větší důraz na moderní formáty. V první fázi prošla změnou domovská stránka a její hlavní části: Zpravodajství a Sport.