Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Retail

Na český trh letos zatím vstoupilo patnáct značek

Tisková zpráva13. 7. 202213. 7. 2022

Za prvních šest měsíců letošního roku na český maloobchodní trh vstoupilo již 15 nových značek. Při srovnání prvních pololetí uplynulých let je to nejvíce od roku 2018, kdy vysoký počet nováčků přilákalo otevření outletu u pražského letiště. Ve druhé polovině roku bývá počet nově příchozích brandů tradičně vyšší než v té první, a to především díky vánoční sezóně. Dá se tak očekávat, že letos bude nováčků podobné množství jako loni, kdy jich k nám vstoupilo 38.

„Český maloobchodní trh je pro mezinárodní brandy stále přitažlivý, mnohdy je pro ně prvním v regionu střední a východní Evropy, na kterém testují svůj úspěch. Ani koronavirová pandemie na tom nic nezměnila, zákazníci se po skončení omezení do značné míry vracejí k nákupům v kamenných obchodech, a zdejší kupní síla je pro značky atraktivní,“ sdělil Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield.

Valná většina nově příchozích otevřela svou první prodejnu v Praze, šest jich vzniklo na hlavních nákupních třídách v centru města (high street), pět v obchodních centrech, což je pro značky vstupující na český trh obvyklé. Patrný je nyní ale i trend otevírání prodejen v administrativních budovách. Tuto možnost rády využívají značky zaměřené na technologie nebo na design. Na velkorysé ploše v moderním prostředí zde mohou odprezentovat své produkty a služby relevantní cílové skupině potenciálních zákazníků, kteří v kancelářských budovách pracují, zároveň jde zde pro ně dostupnější nájemné.

Nejčastější je móda a Francie

Čtyři značky k nám přišly z Francie, dvě ze Slovenska, ostatní země původu jsou zastoupeny po jedné. Nejčastěji se – v souladu s dlouhodobým trendem – jedná o prodejce oblečení nebo doplňků, přičemž poměr těch, kteří cílí na tzv. massmarket, a těch luxusních/prémiových, je vyvážený. Tři značky jsou z nyní populárního segmentu vybavení a doplňků pro domácnost, ve dvou případech jde o F&B.

Tabulka 1: Značky, které na český maloobchodní trh nově vstoupily v prvním pololetí roku 2022

ZnačkaZemě původuSektorUmístěníProjektMěsto
American VintageFrancieOblečeníHigh StreetSlovanský důmPraha
BalenciagaŠpanělskoOblečeníHigh StreetPařížskáPraha
ChanelFrancieOblečeníHigh StreetPařížskáPraha
Q/S by s.OliverNěmeckoOblečeníObchodní centrumOC Futurum KolínKolín
Jacadi ParisFrancieOblečeníHigh StreetŠirokáPraha
iFlowRakouskoSportovní módaOutletFreeport Fashion OutletHatě
GymBeam Fitness HubSlovenskoSportAdministrativní budovaRiver Garden II/IIIPraha
TeilorRumunskoŠperkyObchodní centrumWestfield ChodovPraha
HPUSAElektronikaAdministrativní budovaCity Green CourtPraha
Home&YouPolskoVybavení a doplňky pro domácnostObchodní centrumArkády PankrácPraha
MaterassoSlovenskoVybavení a doplňky pro domácnostObchodní centrumOC SpektrumPraha
TefalFrancieVybavení a doplňky pro domácnostObchodní centrumWestfield ChodovPraha
Caffè PascucciItálieFood & BeverageHigh StreetDušníPraha
L’OR CaféNizozemskoFood & BeverageAdministrativní budovaCity Green CourtPraha
Cleopatra InkTureckoOstatníHigh StreetJungmannovaPraha

„Otevření obchodů mnoha značek až v první polovině letošního roku se dá samozřejmě do jisté míry přisuzovat nejistotě a restrikcím spojeným s pandemií posledních dvou let. Řada jich například nemohla dokončit vybavení prodejny v plánovaném termínu kvůli chybějícímu materiálu pro výrobu nábytku a zařízení. Všechny procesy dnes trvají o trochu déle a ve všem se ukazuje určitá setrvačnost, až dva tři roky. Jako pozitivní vnímám fakt, že zákazníci mají stále chuť a potřebu nakupovat – nejen z nutnosti, ale i pro potěšení. Značky tak nadále mají důvod budovat nové a atraktivní fyzické obchody, aby své zboží co nejvíce přiblížily zákazníkům. Dbají přitom jak na kvalitu obchodních prostor, tak na lokalitu, kde je umístí,“ dodává Kotrbáček.

Chování hráčů na maloobchodním trhu ovlivňují i další výzvy, jež doba přináší. Podle experta tak například i válka na Ukrajině na určitou dobu paralyzovala rozhodovací procesy obchodníků: „Ti se ale poměrně rychle zorientovali a přizpůsobili se nové situaci – mnoho jich například uzavřelo velké množství prodejen v Rusku, ale jistě se budou snažit tento trh nahradit, třeba právě v České republice a okolních zemích střední a východní Evropy. Ty mohou být částečnou alternativou a Česko jistě bude pro značky atraktivním trhem.“

Luxusní značky a nové projekty zvyšují atraktivitu Pařížské

„Nejvýznamnějšími vstupy jsou letos luxusní značky Chanel a Balenciaga, které své první prodejny v Česku otevřely v červnu v pražské Pařížské ulici. Obě významně zatraktivní tuto již dnes velmi žádanou a prestižní lokalitu a posílí severní část ulice, kde se chystají zásadní retailové projekty Staroměstská brána a Pařížská 25,“ komentuje dění v rámci high street Kotrbáček.

Jediná a největší prodejna značky Chanel ve Střední Evropě se otevřela naproti Staronové synagoze, čímž se rozšířila atraktivita Pařížské ulice směrem k Vltavě a budoucímu hotelu Fairmont Golden Prague Hotel. Území kolem něj nyní prochází zásadní revitalizací, v přízemních prostorách vznikne řada nových maloobchodních prostor, které nabídnou výjimečné možnosti pronájmu luxusním značkám. Podobně zajímavá pro ně bude velice zdařile rekonstruovaná budova Pařížská 25, která nabídne přes 900 m2 retailové plochy. Oba tyto významné projekty zásadním způsobem zatraktivní tuto část Pařížské ulice.

Příchody převládají nad odchody

Maloobchod je dynamické období, na němž dochází k velkému pohybu značek: nové koncepty a brandy přicházejí, ale i odcházejí. Jde o přirozený vývoj, k němuž dochází v jakékoli době a po celém světě. Největší pohyb bývá v módním segmentu, kde je obecně velká konkurence, a to jak v kamenných obchodech, tak v prodeji online. Poslední dva roky pod vlivem covidových opatření situaci samozřejmě zkomplikovaly a pro některé hráče bylo těžké udržet se vedle módních řetězců, které nabízejí podobné zboží na větších plochách. Ty jsou obecně schopné vyjednat si lepší nájemní podmínky, a pro menší hráče je tak boj o udržení pozice náročný.

Český trh v posledních dvou letech opustily třeba módní značky Promod, Camaieu či Pietro Filipi. O udržení pozice vloni bojovalo i Celio, jež naštěstí našlo nového partnera pro český a slovenský trh, kde nakonec zůstalo v jeho zastoupení a tvrdě pracuje na revitalizaci pozice a výkonu značky. Zatím se zdá, že se to partnerovi, společnosti CSAG, daří, a to zejména díky dobře nastavené omnichannel strategii.  

Mnohdy je odchod součástí dlouhodobé strategie značky nebo důsledkem zjištění, že pro ni daný trh nefunguje. Příchody ale každopádně převládají a mnohé značky si Česko volí jako hlavní destinaci pro vstup do středoevropského regionu. Jedná se přitom o zástupce všech módních segmentů: v tom luxusním u nás loni otevřela třeba prodejna Versace, letos Chanel a Balenciaga. Z prémiových značek stojí za zmínku zejména německý Anson’s či Manuel Ritz, vstoupil k nám také polský multibrand Halfprice, prodávající zlevněné prémiové zboží. Na massmarket zamířili třeba Modivo či Heavy Tools, nejvýznamnějším příchodem byl loni na pražském Václavském náměstí Primark, který má letos otevřít další prodejnu v Brně.

„Uplynulé složité období přináší vítěze i poražené, přičemž štěstí vždy přálo připraveným a těm, kdo se dokáží nejlépe přizpůsobit novým podmínkám. Chování spotřebitelů se velmi rychle vyvíjí, mění se nákupní zvyklosti – a na to musejí brandy reagovat, aby udržely krok se stávajícími zákazníky a získaly nové. Je třeba neustále inovovat, investovat do digitalizace prodeje a do komunikace s klienty. Se zásadním a nepřirozeným omezením fungování klasického retailu, které přinesl covid, sice vzrostly online prodeje – což v menší míře pokračuje i nadále – ale do kamenných prodejen se zákazníci začali opět vracet. Roste tak celý objem retailu. Nicméně každá značka má svou životnost – a ta, která neinovuje, se stane irelevantní. Nezbytností je promyšlená omnichannel strategie, jež díky kombinaci fyzických a online prodejen pomáhá zůstat pro zákazníky relevantní a vyhovět všem jejich potřebám,“ uzavírá Kotrbáček.

Zavřít reklamu

Mind2Flo zformovala Brand Experience studio, povede ho Pavel Flégl

Starší článek

Jednoduchá a mrazivě působivá kampaň UNHCR o tragédii na Ukrajině

Novější článek

Podobné zprávy

Lidé

Michal Baranec je v Mind2Flo šéfem pro zákaznickou zkušenost

Do agentury Baranec přišel z Dentsu. Klientům pomůže v akvizici nových zákazníků, personalizaci služeb i využití dat ke zlepšení vnímání brandů.
17. 8. 202217. 8. 2022
Kampaně

Složitá doba si žádá pevné zdraví, říká VZP

Aktuální akviziční kampaň Všeobecné zdravotní pojišťovny od McCann Prague používá minimalistické vizuály, které vycházejí z nové identity značky.
17. 8. 202217. 8. 2022
Média

Nielsen bude pro Amazon měřit sledovanost čtvrtečních streamů NFL

Společnosti Nielsen a Amazon podepsaly tříletou dohodu o měření sledovanosti vysílání „Thursday Night Football“ ligy amerického fotbalu NFL.
17. 8. 202217. 8. 2022
Kampaně

T-Mobile v kampani řeší bezpečnostní osvětu v online světě

Kampaň s názvem Klik pro klid připravila agentura katz83 pod vedením ideamakera Jonáše Čumrika.
17. 8. 202217. 8. 2022
Reklama
Commlab banner 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

Petra Jankovičová nastoupila do Madmonq
Marek Hlavica bude ředitelem APRA

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.