Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Foto: Bohumil Pospíšil
Média

Zpravodajská média potřebují podporu

RozhovorIrena Buřívalová2. 5. 20223. 5. 2022

Asociace online vydavatelů (AOV) v čele s Liborem Matouškem představí plán na pomoc médiím založeným na psané novinařině.

Jak by měl teď vypadat akční plán pro česká média, na která minulá vláda moc nepamatovala?

Na nějakou postcovidovou pomoc už mohou média asi zapomenout, tam se ukázala nefunkčnost systému, kdy média neměla ani svou kategorii pomoci. Podle našich zjištění je Česká republika v podstatě jedna z mála zemí, které nepodpořily média v době koronavirové krize. I stát jako Rumunsko nastavil nějaký systém kompenzací. Teď ale spíše musíme hledět dopředu a nastavit model podpory médií do budoucna.

Dovolte ještě jedno ohlédnutí. Z toho, jak pro média dopadla covidová krize, viníte resorty i profesní organizace?

Stávající profesní organizace nebyly natolik akční a konstruktivní v debatách, aby vznikl smysluplný projekt podpory médií. U jednání jsem samozřejmě nebyl, protože jsme ještě v té době nebyli založeni, nicméně z mediálních kruhů se nám doneslo třeba to, že není možné se bavit o snížení daňové sazby u tištěných titulů, že by to porušilo pravidla EU. No a s tímto tvrzením se profesní cechy asi spokojily. Já bych se s tím nespokojil, protože to je bohapustá lež. Vadila mi rigidita profesních organizací, které se o to měly postarat a nepostaraly. Média si proto za to mohou z velké části sama. I tím, že se těžko hledá konsenzus. Většinou to bývá tak, že někdo z jedné zájmové skupiny chce urvat největší balík peněz. Ale tak to fungovat nemůže. Do budoucna se musíme bavit o obecných principech podpory médií.

Na druhou stranu i vy sami tvoříte „zájmovou buňku“, v rámci AOV…

Souhlasím, je důležité, aby se všichni dostali k jednomu stolu, i když lobbying probíhá jednotlivě. Podmínkou je jednat nad konkrétními návrhy. Jeden představíme nejspíše do konce května, spolupracujeme na něm s lidmi s News Media Europe, kde jsme členy. Pamatujeme v něm na média, která se zabývají psaným textem, onlinová i printová. Možná bych to přirovnal k zemědělství. To, jak přistupujete ke svému políčku nebo hospodářství, podle toho dostáváte podporu od státu. Něco podobného se musí udát i na poli zpravodajských médií. Jinak tu za chvilku bude jen pár silných mediálních domů, a podle toho bude vypadat i mediální pluralita v České republice.

Bavíme se o dotačních programech?

Slovo dotační program je pro mě červený hadr, protože jsem pravičák. I grant je něco, co je většinou účelové. A účelovosti se chceme vyhnout. Spíše bychom byli rádi, kdyby stát nastavil nějakou nárokovou částku na pracovní místo člověka, který se zabývá psaním textu, bez ohledu na to, jestli je to OSVČ nebo HPP. Chceme teď udělat nějaké výpočty a studie a uvidíme, jak se to potká s představami státu. Vidíme, že končí fotografové, omezují se kulturní či sportovní rubriky, a to se ani nebavíme o regionálních médiích, která v některých částech republiky vymřela. To vnímám jako zásadní problém ve fungování demokratického státu. Třeba z průzkumu Pen America jasně vychází, že kde chybějí média, zvyšuje se korupce.

Z vašeho průzkumu vyšlo, že lidé nejsou ochotni za online obsah ve velkém platit. Čili pro online média zůstávají řešením příjmy z inzerce?

Aby média mohla fungovat, musí pracovat s inzercí, a pomalu, kde je čtenářská základna, vymýšlet modely předplatného. I když, řekněte regionálnímu čtenáři, proč si má platit lokální médium, když ho doteď měl zdarma, a když ještě k tomu Netflix stojí podobně. V obyčejném myšlení lidí budou média soupeřit se službami jako jsou Netflix, HBO, Spotify, Apple Music, protože budou volit, kolik za digitální služby dají celkově. Asi by bylo ideální spojit se napříč trhem a vytvořit si zpravodajský Netflix, ale je v tom tolik proměnných, že to teď nevidím reálně. Jsme v tomto jinde než západní země, kde se předplácí jak celostátní titul, tak jeden lokální. Třeba Rakušané či Němci, ti to předplatné dědí v rodině.

Celý rozhovor s Liborem Matouškem si můžete přečíst v aktuálním čísle MAM.

Zavřít reklamu

Potřebujete lidi? AKA propojuje Ukrajince s českým marketingem a kreativou

Starší článek

Češi o žurnalistiku stojí, ale platit za ni nechtějí

Novější článek

Podobné zprávy

Lidé

Publicis Groupe vstupuje do retailu s týmem Jaroslava Sodomky

Skupina chce značkám pomáhat s prodejem v digitálním prostředí. Ředitelem nového Commerce týmu je Sodomka, který dříve vedl marketing CNC.
24. 5. 202224. 5. 2022
Marketing

Zásilkovna spouští spolupráci s crowdfundingovou platformou Donio

Zásilkovna nabídne zakladatelům komerčních projektů na Donio zázemí nejširší sítě výdejních míst v České republice. Spolupráce má za cíl zjednodušit život…
24. 5. 202224. 5. 2022
Kampaně

Kovář hodinářem v nové kampani Velkopopovického Kozla

Značka s agenturou McCann do komunikace tradičně zaměřené na „fachmany“ nenápadně přidává upcycling.
24. 5. 202224. 5. 2022
Marketing

Evropská databanka je novým členem AČRA MK

Asociace českých reklamních agentur přijala v květnu nového člena, který se soustředí na marketingové služby pro malé a střední firmy.
24. 5. 202224. 5. 2022
Reklama
Forum Media banner 300x250
ČEZ vize banner 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

CMO Partners se stal Robert Chmelař
O marketing Acomware se stará Jitka Gráfová

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.