Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Foto: Unsplash
Marketing

Zákon regulující Facebook nebo Google je už jistý

Redakce MAM25. 4. 202228. 4. 2022

Evropská komise došla s členskými státy k dohodě o znění zákona, jenž stanoví nová pravidla pro online prostor v rámci EU. Platit bude od ledna roku 2024, pro velké hráče už dříve. Budou muset odhalit také své algoritmy.

Evropská komise o víkendu zveřejnila na svých stránkách tiskovou zprávu o dohodě, k níž došel Evropský parlament a členské státy EU a která se týká návrhu zákona o digitálních službách (Digital Services Act, DSA). Ten byl předložen EK v prosinci roku 2020 a stanovuje nový standard pro odpovědnost online platforem v souvislosti s nezákonným a škodlivým obsahem. Zákon umožní lepší ochranu uživatelů internetu a jejich základních práv a také vymezí jednotný soubor pravidel pro vnitřní trh, což by mělo pomoci v rozvoji menším platformám.

„Nový rámec definovaný DSA je založen na evropských hodnotách, včetně dodržování lidských práv, svobody, demokracie, rovnosti a právního státu. Znovu vyváží práva a povinnosti uživatelů, online zprostředkovatelů, včetně online platforem, a to i opravdu velkých online platforem, a orgánů veřejné moci,“ píše se ve zprávě.

DSA mimo jiné zahrnuje opatření k boji proti nelegálnímu zboží, opatření na posílení postavení uživatelů a občanské společnosti a opatření k posouzení a zmírnění rizik.

1) Opatření k boji proti nelegálnímu zboží, službám nebo online obsahu jako například vytvoření mechanismu umožňujícím uživatelům takový obsah snadno označovat a platformám zase spolupracovat s důvěryhodnými oznamovateli (trusted flaggers). Sopučástí jsou i nové povinnosti týkající sledovatelnosti byznys uživatelů na online tržištích.

2) Opatření na posílení postavení uživatelů a občanské společnosti, včetně možnosti napadnout rozhodnutí platforem ohledně moderování obsahu a domáhat se nápravy (buď prostřednictvím mechanismu mimosoudních sporů, nebo soudní cestou), poskytování přístupu prověřeným výzkumným pracovníkům ke klíčovým údajům největších platforem a poskytování přístupu nevládním organizacím (s cílem poskytnout lepší přehled o tom, jak se vyvíjejí online rizika). Součástí je i opatření týkající se transparentnosti včetně algoritmů používaných pro doporučování obsahu nebo produktů uživatelům.

3) Opatření k posouzení a zmírnění rizik, jako je třeba povinnost pro velké platformy a velké online vyhledávače přijímat opatření na základě rizik, aby zabránily zneužití svých systémů. V zákonně je nově i povinnost podrobit se nezávislým auditům svých systémů řízení rizik. Další povinnosti je rychlé a účinné přizpůsobení se v reakci na krize ovlivňující veřejnou bezpečnost nebo veřejné zdraví. Nově se zavádí i opatření na ochranu nezletilých a omezení používání citlivých osobních údajů pro cílenou reklamu.

„Dnešní dohoda o zákonu o digitálních službách je historická, a to jak z hlediska rychlosti, tak z hlediska obsahu. DSA aktualizuje základní pravidla pro všechny online služby v EU. Zajistí, aby online prostředí zůstalo bezpečným prostorem a zajistilo svobodu projevu a příležitosti pro digitální byznys. Umožňuje dosažení praktického efektu v tom, že co bylo nezákonné v offline, bude nezákonné také online. Čím větší online platformy, tím větší odpovědnost budou mít. Dnešní dohoda – doplňující politickou dohodu o zákonu o digitálních trzích (Digital Markets Act, pozn. red.) z minulého měsíce – vysílá silný signál všem Evropanům, všem firmám v EU a našim mezinárodním protějškům,“ uvedla v sobotu prezidentka EK Ursula von der Leyen.

Margrethe Vestager, výkonná místopředsedkyně pro Evropu připravenou na digitální věk, dodala, že pomocí DSA pomohou vytvořit bezpešné a odpovědné online prostředí. „Platformy by měly být transparentní, pokud jde o jejich rozhodnutí týkající se moderace obsahu, měly by předcházet šíření nebezpečných dezinformací a vyhýbat se nabízení nebezpečných produktů na svých tržištích. S dnešní dohodou zajišťujeme, že platformy nesou odpovědnost za rizika, která mohou jejich služby představovat pro společnost a občany,“ řekla Vestager.

Politická dohoda dosažená Evropským parlamentem a Radou nyní podléhá formálnímu schválení. Jakmile bude DSA přijata, bude přímo použitelná v celé EU a bude platit do patnácti měsíců nebo od 1. ledna 2024. Pokud jde o velké online platformy a velké online vyhledávače, DSA bude platit od dřívějšího data, konkrétně čtyři měsíce po jejím podpisu.

Zavřít reklamu

Tanec, který bojuje s Parkisonem

Starší článek

Digital Transformation Summit ukáže možnosti automatizace marketingu i obchodu  

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing

Zálohované lahve musí přijít

Lidé jsou pro vratné lahve. Od nás jako výrobců očekávají, že přineseme řešení, říká šéf marketingu Mattoni 1873 Ondřej Postránský.
18. 5. 202217. 5. 2022
Marketing

V dubnu si výrazně polepšila venkovní reklama

Podle meziročního srovnání ceníkové hodnoty reklamního prostoru, které pravidelně zveřejňuje společnost Nielsen Admosphere, se v dubnu co do objemu nejlépe…
18. 5. 202218. 5. 2022
Marketing

Někteří obchodníci se úplně loučí s tištěnými letáky

Četné nápisy na schránkách činžovních domů „Nevhazovat letáky“ už možná do pár let nebudou potřeba. S rostoucími cenami papíru a zvyšujícími se náklady na…
18. 5. 202218. 5. 2022
Akce

Festivalům chybí profese. Kampaň to má změnit

Z kulturního odvětví odešla od začátku pandemie více než polovina lidí. Situaci se teď snaží změnit náborová akce Buď bedňák, buď Superhero od společnosti…
17. 5. 202217. 5. 2022
Reklama
ČEZ vize banner 2022
CNC kveten 2022

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

O značku Footshop se stará Radim Stezka
Jaroslav Staněk je novým obchodním ředitelem České distribuční

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.