České firmy a manažeři podporují Ukrajince

25. 2. 2022 11:02

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Zatímco některé společnosti ještě ladí svůj postoj ke konfliktu na Ukrajině, některé značky se již rozhodly své stanovisko zveřejnit na sociálních sítích.

Materiál průběžně aktualizujeme.

Pátek 25. února 20:30

Společnost Tipsport na svých sociálních sítích uvedla, že z nabídky stahuje ruské soutěže spjaté s režimem, jako například KHL, VHL či fotbalová Superliga (naopak nevyřazuje zápasy jednotlivých ruských sportovců nebo klubů na mezinárodní scéně). „Útok na Ukrajinu vnímáme jako útok na princip svobody a demokracie, za kterými Tipsport pevně stojí. Uvědomujeme si, že tento krok se může našich klientů dotknout a může je určitým způsobem omezit. Nedovedeme si ale představit, že bychom v tuto chvíli stáli stranou a tvářili se neutrálně,“ uvedla společnost. Nadace Tipsport také už ve čtvrtek poslala finanční pomoc prostřednictvím sbírky Paměti národa.

Částkou deseti milionů korun na humanitární, materiální a další potřebnou pomoc prostřednictvím Českého červeného kříže na Ukrajinu posílá Komerční banka. „Zapojit se mohou i naši zaměstnanci, a to pomocí sbírky, kterou jsme spolu Nadace Komerční banky – Jistota uspořádali. Její finální částku následně zdvojnásobíme,“ uvedla banka na LinkedIn.

Rovněž společnost ČEZ vyhlásila v pátek mimořádnou zaměstnaneckou sbírku na humanitární pomoc lidem na Ukrajině. Vybranou částku taktéž Nadace ČEZ zdvojnásobí.

Deset milionů korun už ve čtvrtek poslala Česká spořitelna přes organizaci Člověk v tísni a Charitu České republiky. „Záhy spustíme sbírkovou kampaň spolu s Darujme.cz. Připravujeme se na dlouhodobou pomoc českým firmám a ekonomice a také Ukrajincům a jejich rodinám v ČR,“ napsal na LinkedIn Tomáš Salomon, předseda představenstva a CEO České spořitelny.

Moneta Money Bank v souvislosti s aktuálním děním oznámila v pátek, že nebude do odvolání účtovat žádné transakční poplatky za zahraniční převody ve prospěch bankovních účtů na Ukrajině. Finanční podpora jednotlivcům nebo i sbírkovým účtům bude zdarma ve všech měnách.

ČSOB spustila ve čtvrtek veřejnou sbírku SOS Ukrajina na dárcovském portále darujspravne.cz pod organizací Člověk v tísni. Rovněž informovala, že podobně jako u dalších obdobných sbírek částku zdvojnásobí.

Obchodním partnerům, přátelům i poškozeným občanům se bude snažit zajistit podporu a pomoc skupina Mattoni 1873. Uvedl to na LinkedInu její majitel a CEO Alessandro Pasquale. „Těžko hledám správná slova pro vyjádření pocitů ohledně situace, která na Ukrajině nastala. S velkou lítostí a smutkem sleduji dění v zemi, kde mimo jiné také podnikáme,“ napsal též Pasquale.

Skupina Aures Holding v souvislosti s válečnou situací na Ukrajině nabídla částku tři miliony korun k využití humanitární organizaci Člověk v tísni, která má s pomocí v zemi dlouhodobé zkušenosti. „Má své zástupce přímo na místě, proto věříme, že bude nejlépe vědět, jak finanční příspěvky co nejefektivněji využít. Zároveň připravujeme další materiální a jinou pomoc,“ uvedla společnost.

Zastupitelé hlavního města Prahy už ve čtvrtek schválili okamžitý finanční dar ve výši deset milionů korun české humanitární organizaci Člověk v tísni na pomoc obyvatelům Ukrajiny. „Ozbrojená invaze ze strany Ruska a jakékoliv další agresivní zastrašování Ukrajiny a Kyjeva jsou naprosto neakceptovatelné. Hlavní město Praha rezolutně podporuje, aby Ukrajina zůstala svobodným, demokratickým a svrchovaným státem a Kyjev svobodným a demokratickým městem. Symbolická podpora musí jít ruku v ruce i s praktickou pomocí,“ uvedl k tomu  primátor hlavního města Prahy Zdeněk Hřib. 

Pátek 25. února 16:30

„Hluboce soucítíme se všemi v zasažených oblastech válkou. Jsme si však vědomi, že jen slova útěchy nestačí. Proto, jak jsme slíbili, podáváme ukrajinským občanům naši pomocnou ruku. S okamžitou platností až do konce února darujeme jedno procento našeho obratu na podporu všem Ukrajincům a Ukrajinkám v nouzi,“ uvedla na svých stránkách společnost Rohlik.cz. Ve spolupráci s platformou Donio.cz připravila charitativní vouchery v hodnotě 100, 200, 300, 500, 1 000 a 3 000 korun, které mohou lidé přidat ke svému nákupu na Rohlíku nebo samostatně zakoupit. Celá darovaná částky poputuje těm, kteří ji v této době nejvíce potřebují.

Z velkých českých firem dále Alza, která vyčlenila na zajištění humanitární pomoci lidem z Ukrajiny 24 milionů korun. Ty poskytne prověřeným neziskovým organizacím, se kterými dlouhodobě spolupracuje jako je Český červený kříž, Člověk v tísni, ADRA, Post Bellum, Arcidiecézní Charita ČR, nebo Lékaři bez hranic. „Cílem je co nejrychleji finančně podpořit konkrétní projekty adresné humanitární pomoci přímo na místě a případně pomoci uprchlíkům v ČR,“ uvedl na LinkedIn místopředseda představenstva Alzy Petr Bena. 

Šéf marketingu Kytary.cz Filip Černý ještě včera komentoval, že se jedná o krok proti základním pravidlům byznysu. „Ten by se nikdy neměl otevřené plést do politiky. Proto je tohle gesto ještě cennější a má moje sympatie. Možná je čas tyhle staré postoje trochu přehodnotit,“ dodal.

Sugestivně vyznívá příspěvek šéfa DDB Prague Darka Silajdžiće, který poukazuj na to, že jeho žena a polovina jeho rodiny pocházejí z Ukrajiny. „Moje děti jsou z poloviny Ukrajinci, zažil jsem válku v Bosně a je to nepředstavitelný horor. Hluboce mě trápí, když vidím, co se děje,“ píše Silajdžić a přirovnává Putina k Hitlerovi.

Sázková společnost Fortuna vnímá útok na Ukrajinu ze strany ruské armády jako bezprecedentní akt násilí a porušení všech demokratických a právních principů, které moderní společnost budovala v posledních 30 letech. Bezprostředně Fortuna věnuje na pomoc lidem na Ukrajině na příslušné konto organizace Člověk v tísni čtyři miliony korun, které odpovídají výnosu z ruských lig a soutěží v prvních dvou měsících letošního roku. Stejným způsobem pak bude kalkulován příspěvek, který Fortuna věnuje v dalších měsících, ať už opět Člověku v tísni, nebo jiné organizaci, která bude dopady způsobenou válečným konfliktem řešit.

Spoluzakladatel serveru Hlídačky.cz Petr Sigut informoval, že kdokoli přijde na stránky s prohlížečem v ukrajinském nebo ruském jazyce uvidí logo v barvách Ukrajiny. „Je to samozřejmě jen gesto, ale chceme vyjádřit naši podporu,“ uvedl.

No alternative text description for this image

Pavel Řehák, spoluzakladatel Direct pojišťovny oznámil finanční dar na pomoc lidem na Ukrajině prostřednictvím Člověka v tísni a také placené volno pro všechny v týmu, kteří mají v napadené zemi rodinu. „Naprosto bezprecedentní napadení suverénní země. Pojďme pomoct – každý z nás může,“ vyzval.

Zakladatel a majitel Seznamu Ivo Lukačovič oznámil, že posílá 23 milionů korun na pomoc ukrajinským uprchlíkům. Částku od něj obdrží organizace Člověk v tísni a Seznam podle něj plánuje i další větší akci.  Sumu 21 milionů korun se rozhodli věnovat na pomoc také v Livesportu. „To, co se momentálně děje na Ukrajině, nás nemůže nechat v klidu. Rozhodli jsme se proto postupně rozdělit 21 milionů korun mezi charitativní organizace, které chystají pomoc,“ uvedla firma. Jde například o Člověka v tísni nebo ADRA.

Podporu ústy Pavla Doležala vyjádřila i datová společnost Keboola, která poprvé změnila logo společnosti, aby vyjádřila své politické stanovisko. Na sítích napsal, že při invazi na Krym všichni mlčeli, ale nyní je čas zaujmout postoj.

Hluboce zarmoucen vývojem situace na Ukrajině je i CEO ČSOB John Hollows. Válečný akt odsoudil na svém profilu i Karel Komárek, jeden z nejbohatších Čechů a zakladatel KKCG Group.

„Zásadně odsuzuji válečný akt, kterého se dopustil Vladimír Putin a Ruská federace. Evropská unie a NATO se této nepřijatelné agresi musí jednotně postavit a společně musíme hájit naše demokratické hodnoty. Ty totiž tvoří podstatu našeho života,“ uvedl Komárek mimo jiné a dodal: „24. února 2022 není jen datum, kdy v Evropě vypukla válka. Je to také datum, kdy začal konec éry Vladimira Putina.“

Finanční podporu Ukrajině posílá také společnost Scio přes Člověk na konto SOS Ukrajina a další pak na účet organizace Post Bellum, která vybrané prostředky poskytuje ukrajinské neziskové organizaci Повернись живим / Come Back Alive. Ta se dlouhodobě zabývá distribucí ochranných pomůcek a materiálního zabezpečení obráncům Ukrajiny. Tu mimochodem jako vhodnou organizaci pro případnou pomoc doporučovala i Tetiana Yurchenko, ředitelka komunikace Dentsu Ukraine, s níž je MAM v kontaktu.

Čtěte také
České firmy a manažeři podporují Ukrajince

„Zjišťujeme, zda bychom v rámci ScioŠkoly mohli nabídnout dočasné ubytování případně vzdělávání uprchlíkům ve spolupráci se Správa uprchlických zařízení Ministerstva vnitra. Zároveň všichni občané Ukrajiny budou mít Národní srovnávací zkoušky zdarma,“ uvedl rovněž na LinkedIn Bohuslav Bohuněk, který ve Scio zajišťuje komunikaci s médii.

Jednotlivcům pak rovněž doporučil sbírku organizace Post Bellum, v níž se k deváté ranní hodině v pátek 25. února sešlo od 5565 lidí sešlo již 14,9 milionu korun.

K podpoře Ukrajiny se přidali i tuzemští mobilní operátoři. T-Mobile jako první ve čtvrtečních odpoledních hodinách oznámil, že hovory a posílání SMS mezi Českem a Ukrajinou jsou s okamžitou platností zdarma. Obdobně se pak večer rozhodl Vodafone, u nějž je zdarma volání. „Počet hovorů z Česka na Ukrajinu dnes oproti běžnému dni narostl o 900 %. Chceme okamžitě pomoci těm, kteří se snaží spojit se svými rodinami i přáteli,“ uvedla společnost na Twitteru. Operátor O2 pak od pátku volání na Ukrajinu i z Ukrajiny zlevnil tak, že spojení s ukrajinskými čísly zařadil do stejné kategorie, jako volání v rámci Evropské unie.

Sbírku na pomoc Ukrajině vyhlásila také česká pobočka organizace UNICEF. „Přímo na místě spolupracujeme s lokálními i mezinárodními partnery na poskytování zdraví, vzdělání, ochrany, vody a hygieny tak, aby dětem i jejich rodinám byla v současné situaci zajištěna neodkladná humanitární pomoc,“ uvedla ředitelka Pavla Gomba. 

Také hobbymarket Hornbach podpořil finančním darem na humanitární účely ve výši pěti milionů korun sbírková konta.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.