Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Foto: ORF
Média

Zásadním krokem by byl vznik Euroflixu

Irena Buřívalová18. 10. 202118. 10. 2021

„Je třeba odmítnout útoky na naši nezávislost a novinářskou svobodu. V Evropě musíme vytvořit společnou odpověď na americké a čínské platformové giganty prostřednictvím partnerství veřejného a soukromého sektoru. Mezinárodní hráči jako Google, Amazon, Netflix a další budou brzy tvořit polovinu příjmů z domácí reklamy. To je alarmující signál a hrozba pro celý evropský mediální trh,“ říká Alexander Wrabetz, generální ředitel Österreichischer Rundfunk (ORF), který vystoupí 11. listopadu na konferenci Forum Media.

V pandemii významně vzrostla sledovanost TV. V Česku byl patrný i příklon k veřejnoprávním médiím. Platí totéž i pro Rakousko?

V krizovém období je samozřejmě velmi důležité, aby lidé měli spolehlivé informace. Odvysílali jsme více než tisíc hodin mimořádného vysílání k této problematice. Kromě toho ORF zahájila řadu programových iniciativ, aby umožnila lidem během lockdownu zúčastnit se důležitých akcí v oblasti kultury, sportu a bohoslužeb. To bylo u diváků ORF velmi dobře přijato. V roce 2020 se stanicím ORF podařilo dosáhnout podílu na trhu ve výši 33,2 procenta při zhruba čtyřech milionech diváků denně, což odpovídá 53,8 procentům diváků celkem. Jde o velmi významný nárůst.

Mohla by si média veřejné služby toto postavení udržet i po pandemii?

V souvislosti s pandemií nás velmi potěšila vysoká důvěra v televizní a rozhlasové zpravodajství ORF — a velmi dobrá byla také návštěvnost online. Tuto vysokou úroveň si můžeme udržet jen díky nezávislému a na faktech založenému zpravodajství. To posílilo naši roli v rakouské společnosti.

Jak se ORF přizpůsobuje nové mediální realitě a digitálním trendům?

Digitální transformace je bezpochyby největší a zároveň nejvíce fascinující výzvou i pro veřejnoprávní média. Vyžaduje ochotu k reformám, smysl pro inovace a mnoho změn. ORF‑Online je zdaleka největším zpravodajským webem v Rakousku. Z našeho účtu na Instagramu jsme udělali nejdůležitější rakouskou zpravodajskou platformu pro mladé a nyní spouštíme ORF‑Tik‑Tok.

Jaký je váš názor na streamovací služby, budou i nadále růst a jak na to reaguje ORF? Generální ředitel České televize Petr Dvořák navrhoval jakýsi Czechflix, společnou platformu pro hlavní poskytovatele televizního streamování v zemi. Jaká je situace v Rakousku?

Svět médií v současné době zažívá největší otřesy posledních desetiletí. Konečně nastal věk platforem. V Rakousku jsou poskytovatelé streamingu poprvé využíváni více než rakouské soukromé stanice. Koronakrize tento vývoj urychlila. Technologičtí giganti rozšířili svou nadvládu a investují miliardy do obsahu. Jejich tržní síla je výzvou pro společnost. Proto je nezbytné vytvořit rovné soutěžní podmínky pro všechny. V každém případě jsme položili základy pro další rozvoj ORF a to od veřejnoprávního vysílání k platformě veřejné služby. Zásadní by bylo propojit Austronetflix a Czechnetflix a další evropské mediální knihovny (mediatéky) do Euroflixu.

Jaké jsou v současnosti největší výzvy pro ORF a média veřejné služby obecně?

Jednou z největších výzev pro západní demokracii a média jako celek je fenomén „fake news“. Společnost a demokracie musí chránit a posilovat prostor pro nezávislé novinářské informace. Veřejnoprávní média jsou jako mediální infrastruktura společnosti obzvláště potřebná. Výchozí situace pro to je dobrá, jak ukazuje vysoké pokrytí ORF v rozhlase, televizi a na internetu napříč všemi skupinami posluchačů a diváků.

A co podle vás v dnešní době nejvíce veřejnoprávní média ohrožuje?

Je třeba odmítnout útoky na naši nezávislost a novinářskou svobodu. V Evropě musíme vytvořit společnou odpověď na americké a čínské platformové giganty prostřednictvím partnerství veřejného a soukromého sektoru. Mezinárodní hráči jako Google, Amazon, Netflix a další budou brzy tvořit polovinu příjmů z domácí reklamy. To je alarmující signál a hrozba pro celý evropský mediální trh.

Do čeho ORF v současné době nejvíce investuje z pohledu programů a formátů?

Chceme pokračovat v úspěšných stávajících programech a rozvíjet nové. ORF se přitom zaměřuje na domácí rakouskou tvorbu, komedii a kulturu, kde jsme s pořadem pro talenty klasické hudby „Goldene Note“ (Zlatá Nota) vytvořili zcela nový úspěšný formát. Úspěšná je také mezinárodní spolupráce, jako minisérie Marie Terezie produkovaná s ČT.

Plánuje ORF diverzifikovat portfolio svých kanálů a rozhlasových stanic?

ČT spustila vysílání pro seniory ČT3 a nové formáty stanice Déčko…Z ORF III jsme vytvořili úspěšný kulturní a informační televizní kanál. Chceme dále diverzifikovat naši nabídku na ORF Player, naší nové online platformě. V současné době ale neplánujeme žádné další lineární programy.

S jakými největšími problémy se potýkáte při financování ORF?

Z České televize by měla zmizet reklama úplně…Dvě třetiny finančních prostředků ORF pocházejí z poplatků rakouských obyvatel, třetinu musíme získat z komerčních příjmů, abychom mohli financovat naši širokou a vysoce kvalifikovanou nabídku. Zejména v malých zemích je reklama v televizi, rozhlase a na internetu velmi důležitá pro financování veřejnoprávních médií. Jinak by byly poplatky příliš vysoké.

V Česku platí každý, kdo má doma televizní přístroj, i když se nedívá. Ti, co ČT sledují v digitálním prostředí, naopak sítem propadají. Je to spravedlivé?

V Rakousku platí poplatek ORF přibližně 95 procent všech domácností, což je vysoké procento. Přesto budeme za tyto plátce v budoucnu bojovat a snažit se zajistit, aby se takzvaná „streaming gap“ alespoň neprohlubovala. Bylo by logické postavit streamovanou televizi na stejnou úroveň klasické televize.

Alexander Wrabetz působí v rakouské vysílací společnosti již od roku 1998, kdy začínal jako obchodní ředitel. V roce 2007 nastoupil na pozici generálního ředitele ORF, ve které zůstane do konce tohoto roku. Wrabetz, který je držitelem titulu PhD v právu, je také členem výkonné rady EBU a v současné době je předsedou řídícího výboru Prix Europa. Svou profesionální kariéru zahájil v bankovním sektoru.

Zavřít reklamu

Digitální CLV pro 21. století

Starší článek

Dáme jídlo si na public relations vybralo MSL

Novější článek

Podobné zprávy

Lidé

Kiwi.com sestavilo in-house kreativní tým, vede ho Wechsler z DDB

Tým bude vytvářet brandovou strategii i ATL kampaně. Christopha Wechslera doplňují Jiří Kirchner z DDB, Lucie Vestfálová z Made by Vaculik a Martin Gluvňa.
29. 6. 202229. 6. 2022
Marketing

PR klub zavádí institucionální členství

Pravidelné shromáždění PR klubu potvrdilo složení výkonného výboru a schválilo nové typy členství i možnosti benefitů.
29. 6. 202229. 6. 2022
Marketing

Alza a Heureka obnovují spolupráci

Alza.cz a Heureka.cz po dubnovém spuštění kooperace na Slovensku obnovují vzájemnou spolupráci i v české verze srovnávače. 
29. 6. 202229. 6. 2022
Kampaně

Mobilní aplikace Patron GO spustila první velkou online kampaň

V první velké online kampani Aplikace Patron GO se její tvůrci zaměřují na podporu finančního zdraví Čechů. Stojí za ní agentura NESSO films a hlavním…
29. 6. 202229. 6. 2022
Reklama
CĚZ Kuráž 300x250
FM banner srpen 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

Novým provozním ředitelem Kindred byl jmenován Ondřej Liška
Matt Okša řídí marketing Binance pro Českou republiku

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.