Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Marketing

Politická nuda. Chybí tváře a dobré „zkratky“

AnketaJosef Havelka, Contagious23. 8. 202123. 8. 2021

Velká očekávání ohledně letošních voleb a dosavadní průběh kampaní politických stran komentuje Josef Havelka.

Varování autora: Následující komentář je 100% subjektivní, postrádá jakoukoliv snahu o vyváženost názorů a jeho cílem není rozšiřování obzorů ctihodného čtenáře.

Nevím, jak vy, ale já se těšil na volby. Tedy hlavně na ty předvolební kampaně politických stran. Již ke konci minulého roku kroužily v mé sociální bublině informace o tom, kdo z naší branže bude dělat pro koho a kdo se přidal na tu jednu či druhou stranu. A i současná politická situace indikovala zajímavý potenciál pro vzrušující předvolební období. Nekompetence a očividná neschopnost vlády vedené Andrejem Babišem na straně jedné, nárůsty sympatií opozice (zde hlavně Pirátů) slibovaly vzrušující politicko‑marketingovou bitvu o hlasy všech. Mladých prvovoličů, důchodců, zaměstnaných i těch nezaměstnaných, z velkých měst či malých vesniček.

Konec konců zde mělo jít o zcela zásadní rozhodnutí, zda budeme pokračovat ve stylu „řídit stát jako (svoji) firmu“, nebo zda se nám přece jen podaří zvolit vládu, která bude mít opravdovou vizi a bude schopna ji reálně naplňovat. Na přelomu roku se mimo ohlašování různých politických koalic pořád nic nedělo. A na jaře se dle různých médií prý kampaně rozjely naplno.

Já se těšil na billboardy, ale mimo několika postů Ivana či Andreje (k mému údivu mě taktičtí planneři koalice SPOLU jaksi nedokázali identifikovat jako potenciálního voliče), které mi moje sociální sítě velkoryse nabízely, jsem jaksi pořád nic neviděl. No a pak přišlo léto, doba dovolených a, mimo několika lehkých přestřelek, jsem toho dodnes moc nezaznamenal. Výsledkem je, že sice vím, koho nechci a nikdy volit nebudu, ale komu to tam „hodím“, pořád nevím.

Přiznám se bez mučení, že jsem proaktivně vůbec žádnou informaci k současné politické nabídce nevyhledával. Něco na mě občas vykouklo z toho či druhého zpravodajského webu. Můj obraz o politických stranách je formován spíše periferním vnímáním a rychlým úsudkem Systému 1 než hloubkovou analýzou obsahu politického programu.

Bohužel řada vědeckých materiálů potvrzuje, že lidé dělají „rychlá a úsporná“ (energeticky nenáročná) rozhodnutí tak, aby dostali „dost dobrá“ (good enough) řešení. Při tom používáme tři heuristické „zkratky“: Dostupnost (jméno / značka) se musí vybavit, když uvažujete nad problémem (či produktem / politikem), Plynulost (jak snadno je značka / produkt / politik rozpoznatelný) a Efekt (dobrý pocit ze značky). Marně jsem se snažil vybavit si alespoň jedno silné heslo či slogan. Něco jako Leninovo: „Všechna moc sovětům!“ či „Mír, chléb, půda!“. Či alespoň něco jako Hooverovo: „Kuře do každého hrnce. A auto k nastartování na každý dvorek.“ Nebo něco jako dnes již klasický Saatchi & Saatchi slogan „Labour doesn‘t work.“

Očividně mají ve Spojeném anglickém království jakousi slabinu pro dobře formulované politické slogany: Anglické referendum o vystoupení z EU dominovalo jednoduché, ale úderné „Take back control. Vote Leave“. Ale kromě starého: Ano, bude líp (což je dle mého vykradený Obama se svým „Yes. We can.“) se mi absolutně nechtělo nic vybavit.

Zkuste ale nějakému současnému politickému lídrovi (mimo AB samozřejmě) říci, že volby se nevyhrávají politickým programem a racionálním argumentem, nýbrž daleko víc „tváří“ a dobře napsanou zkratkou vyjadřující ať už směr, příslib či hlavní téma. To je horší, než vysvětlovat na boardu finančnímu řediteli, že je třeba zůstat v televizi.

Zavřít reklamu

Print není mrtev. Vznikají nové tištěné projekty

Starší článek

E-shopy strach z další vlny nemají

Novější článek

Podobné zprávy

Kampaně

Tomáš Klus řeší jako inspektor Klusó vraždy PET lahví

Detektivní film noir vytvořila pro iniciativu Zálohujme.cz agentura AMI Digital. Klus si v krátkém filmu v režii Martina Janeše střihnul čtyřroli.
10. 8. 202210. 8. 2022
Lidé

Novým CEO MultiSport Benefit je Miroslav Rech

Společnost MultiSport Benefit po více než 10 letech změnila generálního ředitele v České republice. Nově tak na místo CEO nastupuje Miroslav Rech. Jeho…
10. 8. 202210. 8. 2022
Akce

TikTok plánuje na Prague Pride řadu aktivit

Platforma TikTok, jeden z hlavních partnerů dvanáctého ročníku festivalu Prague Pride, si připravila celou řadu tematických akcí a aktivit. Pro TikTok…
10. 8. 202210. 8. 2022
Média

Jde z něj hrůza a je manipulativní. Nový chatbot Mety ohodnotil Zuckerberga

V minulém týdnu byl spuštěn nový chatbot společnosti Meta vybavený umělou inteligencí BlenderBot 3. Novináři mu při té příležitosti položili několik otázek…
10. 8. 202210. 8. 2022
Reklama
FM banner srpen 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

Romana Jourdren vede obchod společnosti Orkla Foods
Kreativní ředitelkou World of Online je Markéta Tomanová

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.