Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Foto: iStock
Marketing

Rok 2020 byl pro digitál a e-commerce zlomový. Co můžeme očekávat letos?

Vojtěch Lambert, LCG New Media5. 2. 20215. 2. 2021

Rok 2020 byl bouřlivý a překvapivý v mnoha ohledech. Bouřlivého růstu a překvapivých momentů nebyl ušetřen ani svět digitálních technologií a e-commerce. Jaké byly nejvýznamnější trendy uplynulého roku a co z nich můžeme vyvozovat pro rok 2021 na domácí i globální úrovni?

Rok 2020 v trendech a číslech v ČR

V důsledku koronavirových opatření došlo k významné změně chování zákazníků. Až 24 % respondentů ve studii APEK uvedlo, že zcela změnili svůj způsob nakupování a dnes nakupují více na internetu. Nejvíce pak rostly meziročně oblasti potravin, léků a nábytku a bytových doplňků. Podle Heuréky pak narostly prodeje jídla a nápojů online o 45 % meziročně. O změnách chování zákazníků mluví také to, že se zvýšil podíl využívání plateb přes internet. Platbu platební kartou online využilo za poslední rok 47 % všech uživatelů, tj. o 5 % více než loni. Dříve velmi oblíbenou dobírku využilo už jen 9 % (tj. snížení o 5 % meziročně).

Zdroj: E-commerce study 2020, APEK

To, že se e-commerce a celému digitálnímu prostředí mimořádně dařilo, je vidět i na studii od McKinsey & Company, kteří deklarují růst aktivních uživatelů internetu na 83 %, tedy o úctyhodných 20 % meziročně. Česká republika se tak řadí mezi nejvíce „digitální“ země v rámci CEE – dostala se tak například před Polsko (78% penetrace trhu) nebo Maďarsko (75% penetrace trhu).

Zdroj: studie McKinsey & Company pro CEE

Jedním z dalších vítězů pandemie jsou jednoznačně sociální sítě. Dle zveřejněné studie došlo meziročně k nárůstu času stráveného na sítích o 16 minut (tj. více než 10% meziroční růst). V průměru tak tráví Češi na sociálních sítích 159 minut denně a více než 46 % všech u nich stráví více než dvě hodiny.

Při pohledu na hledanost sociálních sítí vidíme stále nejvíce dominantní YouTube a Facebook. Vítězem první (jarní) vlny koronaviru byl Facebook, naopak v druhé podzimní/zimní vlně roku 2020 se do popředí hledanosti dostal YouTube. Velmi populární Instagram skončil až daleko za těmito dvěma platformami (to je z důvodu nižšího počtu uživatelů).

Zdroj: Google Trends, 31. 12. 2020

Při pohledu na bližší trend růstu hledanosti TikToku vidíme jeho velice dynamický růst v průběhu roku. To platforma dokládá nejen velkým přílivem nových uživatelů, ale také spuštěním reklamních formátů v rámci České republiky.

Zdroj: Google Trends, 31. 12. 2020

Svět v číslech pro rok 2020

To, že sociální sítě a čas na nich strávených roste i ve světě, ukazují například statistiky níže. Sociální sítě se staly nejrozšířenější aktivitou z pohledu stráveného času, hned za úpravou bytů. Následuje nárůst ve sledování videí a filmů.

Jak se dařilo video obsahu tak můžeme vidět na největších streamovacích platformách. Zatímco mezi roky 2018 a 2019 trh rostl o 7,6 % předplatitelů ročně, za rok 2020 se očekává růst dvojnásobný – kolem 13 %. V dalších 4 letech se však už očekává kumulovaný růst 7 % nových uživatelů. Předpoklad je tedy, že uživatelé budou využívat více platforem najednou.

Když se zaměříme na samostatné sociální sítě, tak dle dat ke konci října Facebook zaznamenal 13% meziroční růst uživatelů na celkové číslo 2,7 miliard aktivních uživatelů. Drží tak stále první místo před YouTube s 2 miliardami uživatelů. YouTube však také zaznamenal dvojciferný růst z cca 1,7 miliard uživatelů, tj. cca 17% meziroční růst.

Zdroj: sproutsocial.com

Rekordmanem růstu však zůstává TikTok, který uvádí celosvětově 700 milionů uživatelů k polovině roku 2020 (tj. přes 200% růst za rok a půl). I zde došlo k dramatickému růstu právě v roce 2020.

Zdroj: www.cnbc.com

Podíváme-li se na e-commerce prodeje jako celek, můžeme vidět 16,5% meziroční růst celosvětově (to víceméně koreluje s růstem uživatelů sociálních sítí). Největší růst pak zaznamenala Střední a Východní Evropa, a to 21,5%. Česká republika se tak dle tohoto výzkumu a toho provedeného McKinsey & Company dostala na špičku v rámci globálního růstu.

Výhled na 2021

Výše uvedená čísla jasně ukazují, že Česko se dostalo mezi tahouny digitálního růstu a uspíšilo tak přechod větší části populace do online – celkem tedy 9/10 je nyní online. Co můžeme tedy očekávat od roku 2021, kam dále se může adopce digitálních platforem a e-commerce posunout? Níže jsou 4 vybrané body dění v online, které můžeme očekávat.

  • Mobilní platby

Pandemie uspíšila přechod na mobilní platby a platby kreditní/debetní kartou. Zároveň pomalu roste oblíbenost alternativních způsobů plateb jako je Google Pay, Apple Pay, ale i třeba lokálních Mall Pay. Můžeme očekávat další prudký růst mobilních plateb.

  • Další růst sociálních sítí

Stejně jako loni i v roce 2021 můžeme očekávat další rozmach využívání sociálních sítí a internetových platforem jako takových. Facebook a Google si upevní svoji dominanci. Další velký růst můžeme očekávat u TikTok (dnes v ČR přes 1 milion uživatelů). Reklamní formáty na této platformě jsou velice efektivní, a to i z důvodu menšího počtu stávajících inzerentů v ČR. Zajímavou platformou, která i přes přání některých marketérů nejen že neumřela, ale stále roste, je Snapchat. Ten má v ČR aktuálně kolem 900 tisíc uživatelů a stále roste. Navíc nabízí poměrně zajímavé reklamní formáty, které jsou dostupné i pro ČR.

  • Další růst inzerce na internetu (a TV)

V roce 2019 rostla inzerce na internetu meziročně o 20 %. Dá se tedy očekávat podobný růst i v roce 2020. Mediatypy jako tisk nebo OOH naopak v roce 2020 klesaly o dvojciferná čísla. Vzhledem k tomu, že i rok 2021 bude v ČR pomalým náběhem očkování nadále poznamenán, můžeme očekávat další přesun reklamních výdajů do online a TV a růst těchto mediatypů na úkor tradičních médií.

  • Nové reklamní formáty

Jak i eMarketer upozorňuje, objevují se nové formy využívání AR (augmented reality) reklam, a to především díky stále sofistikovanějším mobilním zařízením. Pokud tedy hledáme, co mimo již zavedené digitální reklamní formáty nadále poroste, můžeme očekávat právě větší využívanost těchto nových forem reklam. Adopci je možné vidět v oblastech realit, bytových doplňků nebo oblečení.

Ano, u AR jsme zatím na začátku, ale je dobré na tuto technologii myslet. Zejména proto, že pro určité segmenty může být v období pandemie covid-19 zajímavým řešením, jak převést offline zkušenost do online.

Zavřít reklamu

Sportovní svátek i reklamní přehlídka. Slavný Super Bowl odvysílá O2 TV

Starší článek

Ve vysvětlování suploval i politiky. Stach získal Cenu Ferdinanda Peroutky

Novější článek

Podobné zprávy

Zprávy

Meta spouští v Česku kampaň o nástrojích na ochranu soukromí

Meta v Česku spouští kampaň „Moje Místo". Cílem je zvýšit mezi mladými uživateli povědomí o nástrojích na ochranu soukromí a bezpečnosti.
15. 8. 202215. 8. 2022
Marketing

Obří dinosaurus už se staví, pracuje na něm stovka 3D tiskařů

Téměř šest metrů dlouhý Pla(s)teosaurus bude přihlížet na předávání Cen SDGs nejlepším udržitelným projektům, které proběhne 13. října 2022 v budově…
15. 8. 202215. 8. 2022
Názory

Pride není zdaleka jen o průvodu Prahou

Letos proběhl již 12. ročník multižánrového lidskoprávního festivalu Prague Pride. Jedná se o týdenní festival s tradicí odkazující se až na nepokoje ve…
15. 8. 202215. 8. 2022
Kampaně

Když si z člověka utahuje Ryan Reynolds

Herec Ryan Reynolds se v posledním reklamním kousku strefuje do svého byznysového parťáka, moderátora Roba McElhenneyho ve spotu na erektilní dysfunkci.
15. 8. 202215. 8. 2022
Reklama
FM banner srpen 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

Novým CEO MultiSport Benefit je Miroslav Rech
Romana Jourdren vede obchod společnosti Orkla Foods

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.