Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Foto: Pxhere.com
Marketing

Průšvih 2020. Marketing se vzpamatovává z nejkritičtějšího období

Jakub Křešnička10. 2. 202110. 2. 2021

Analýza WARC ukazuje, že marketing sice zakončil loňský rok růstem, ale z předchozích krizových měsíců se úplně vzpamatuje nejdříve za dva roky. Růsty výdajů na inzerci očekává Dentsu – asi o 5,8 procenta na 579 miliardy dolarů. Ani to ale nevyrovná poklesy roku 2020.

Nejvolatilnější období v historii má za sebou obor marketingu, poslední tři měsíce roku 2020 se ale vrátil k růstu, ukazuje nová analýza WARC založená na globálním marketingovém indexu GMI, jenž díky analýze dat od více než tisícovky marketérů sleduje nejen rozpočty a obchodní podmínky, ale třeba i zaměstnanost v oboru. Index se na konci loňského roku dostal na hodnotu 55,4 a vzhůru ho táhl především růst v regionu APAC, zatímco v Evropě bylo oživení pomalejší. Index má za sebou ale i rekordně nízká čísla, když v květnu 2020 klesl na hodnotu 19,7.

„Globální marketingový index v průběhu roku odrážel volatilitu způsobenou škrty reklamních rozpočtů kvůli pandemii. Adaptace byznysu na ‚nový normál‘ a naděje na konec pandemie ale ukazuje ve všech regionech zlepšení pro rok 2021,“ uvedla k výsledkům GMI indexu Zoe McCready, šéfka výzkumu WARC.

ČTĚTE TAKÉ
Přelomová dohoda. Google bude platit francouzským vydavatelům za obsah

Obdobný vývoj zaznamenal i index týkající se rozpočtů — ten v květnu klesl na historicky nejnižší hodnotu 13,4, ale prosinec uzavřel na čísle 57,8. Za jednotlivé kanály se od loňského srpna nejlépe dařilo rozpočtům pro digitál (index na 67,4 bodu) a mobilní reklamu (67 bodů), které táhl vzhůru boom e-commerce podpořený pandemií. Televize skončila na hodnotě 56, k růstu se vrátila v říjnu. Rozhlas, venkovní reklama a tisk se podle WARC také začaly vzpamatovávat, stále ovšem vykazují poklesy. Podle WARC bude trvat nejméně dva roky, než se reklamní trh z krize plně vzpamatuje.

Z pohledu regionů vykázal nejvýraznější růst v posledních měsících APAC. V Severní a Jižní Americe se situace zlepšovala pomaleji, ale v průběhu celého druhého pololetí. Evropa se pak k růstu vrátila až v samém závěru loňského roku, letos bude čelit výzvám kvůli brexitu i pokračující pandemii.

Dentsu čeká růst 5,8 procenta

Svou vlastní předpověď pro letošní rok pak představil i komunikační holding Dentsu. Ten na základě vlastních dat z 58 trhů světa očekává, že letos dosáhnou globální útraty za inzerci 579 miliard dolarů, což představuje meziroční růst o 5,8 procenta. Ač jde o významný pokrok, ani tak ale nevynahradí poklesy z roku 2020, které dosáhly 8,8 procenta.

Zatímco WARC sleduje nejrychlejší růst v regionu APAC, podle Dentsu bude nejrychleji růst západní Evropa (o 7,5 procenta), až pak asijsko-pacifický region (5,9 procenta) a třetí nejvyšší růst vykáže Amerika (4 procenta). Největší podíl na globálních útratách pak budou mít trhy USA, Číny, Japonska, Velké Británie a Německa.

„V roce 2021 digitál poprvé obsáhne polovičního podílu na globálních útratách za reklamu, k celkovému růstu přispěje tempem 10,1 procenta,“ píše Dentsu v lednové předpovědi reklamních výdajů s tím, že růst v digitálu potáhnou sociální sítě (růst výdajů o 18,3 procenta), vyhledávání (11 procent) a video (10 procent).

Optimistický zůstává holding i v případě výdajů na televizní reklamu. Ty podle něj dosáhnou třicetiprocentního podílu na celkových výdajích a meziročně si polepší o 1,7 procenta. Celkem by měly činit 169 miliard dolarů. Jenže podle Dentsu pomohou růstu nejvíce sportovní akce jako fotbalové šampionáty či olympijské a paralympijské hry v Tokiu. Nad jejich uskutečněním přitom stále visí otazníky, i když pořadatelé trvají na tom, že se uskuteční v termínu plánovaném pro letošek.

„Očekáváme, že růst v roce 2021 položí základy k návratu k útratám z dob pandemií v roce 2022, kdy by měly výdaje na inzerci dosáhnout 619 miliard dolarů a překonají tak rok 2019, kdy dosáhly 600 miliard dolarů,“ uzavírá Dentsu nejvýznamnější trendy ve své předpovědi.

×

Zoot se vrací do Rumunska, vstupuje na chorvatský a slovinský trh

Starší článek

Tencent Holding získal podíl v herním studiu Bohemia Interactive. Vedení zůstává

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing

Tomáš Čupr plánuje dobýt Evropu. Pomůže rekordních pět miliard od investorů

Získané finanční zdroje použije Rohlik Group na expanzi na stávajících trzích, pro vstup do Německa a na další mezinárodní…
2. 3. 20212. 3. 2021
Marketing

Agentury Konektor Place pomáhají Praze s podporou pěstounské péče

Po úvodní části komunikace, která lákala na fiktivní sitkom Pěstouni, nyní kampaň vstupuje do další fáze. Poběží v médiích…
2. 3. 20212. 3. 2021
Marketing

Lesenky.cz dělá od letoška PR strategii Kofoly

Brněnská PR a marketingová agentura Lesensky.cz bude mít v roce 2021 na starosti PR strategii nápojářské značky Kofola.
2. 3. 20212. 3. 2021
Lidé

Výzkumné oddělení skupiny Knowlimits řídí Zdeněk Kubena

Knowlimits Group posiluje výzkumné oddělení. Na pozici research directora od začátku března proto nastupuje Zdeněk Kubena, který se…
2. 3. 20212. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Výzkumné oddělení skupiny Knowlimits řídí Zdeněk Kubena
Dan Materna bude manažerem Czech Press Photo

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více