Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Foto: Pxhere.com
Marketing

Do Black Friday se zapojuje více než polovina českých obchodů. Slevy až 45 %

Redakce MAM27. 11. 202027. 11. 2020

Přes polovinu největších maloobchodních prodejců v Česku se letos zapojilo do slevové akce Black Friday. Vyplývá to z výzkumu konzultační společnosti Acomware. Meziročně vyšší je také maximální sleva, kterou prodejci uvádí. Vzrostla z 42 % na 45 %. Na svůj nákup si ale zákazníci počkají déle. Důvodem jsou přehlcené kapacity u dopravců i samotných e-shopů.

Původně americký nákupní svátek Black Friday letos oficiálně připadá na pátek 27. listopadu. V Česku se ale slevy pod tímto označením začaly objevovat již počátkem měsíce. „Už 3. listopadu nabízelo slevy asi 5 % prodejců. V polovině měsíce se zapojilo 17 % obchodů. A dnes se slevou nakoupíme u 56 % obchodů,“ uvádí David Vurma z konzultační společnosti Acomware výsledky výzkumu, který společnost provedla na vzorku 190 největších tuzemských obchodů z oblasti retailu i e-commerce.

Reálná sleva se často liší

Maximální sleva, kterou prodejci na své zboží poskytují, vzrostla z loňských 42 % na letošních průměrných 45 %. Z dat Acomware vyplývá, že nejvyšší sleva platí jen na omezenou část sortimentu.

Zhruba každý pátý obchod letos snížil cenu celého svého sortimentu. Průměrná výše takové slevy je skoro 25 %. „Zlevnit vše v nabídce se obchodům vyplatí u zboží, na kterém mají velkou marži. Jde například o oblečení nebo hračky,“ říká Vurma. Takové slevy jsou z pravidla věrohodné, protože si obchod slevu odečítá ze své marže. „Není ji proto nutné tolik prověřovat. Třeba u elektroniky se ale vyplatí ověřit stáří modelu, do prodeje se dostala spousta výprodejového zboží,“ uvádí Vurma.

ČTĚTE TAKÉ
Akce na Black Friday Češi využívají. Jaký bude v roce 2020?

Podle dat společnosti Shoptet, poskytovatele e-shopů, se průměrné slevy ve velkých e-shopech letos dostávají na úroveň 35 %. „Většinou se ale jedná o přirozené slevy. Tedy takové, které se týkají výprodejového zboží, například starších modelů spotřební elektroniky. E-shopy jejich ceny před Vánoci sníží, aby je snadněji prodaly. Poté cenu opět navýší, aby o několik týdnů později mohly lákat zákazníky na novoroční výprodeje,“ vysvětluje Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

V případě menších internetových obchodů podle Shoptetu slevy v průměru dosahují jen zhruba 15 %. Tahouny Black Friday jsou tradičně zejména velké e-shopy, řada menších se do něj nezapojuje, často i kvůli chybějícím marketingovým kampaním. Výprodejové akce totiž mají pro internetové obchody smysl jen tehdy, pokud dokážou přilákat dostatek zákazníků k tomu, aby se zbavily skladových zásob.

S rychlým doručením spíše nepočítejte

Black Friday slevy jsou sice v Česku rozšířené, všechno zboží ale lidé ve slevě nenajdou. Platí to i letos. „Black Friday hojně využívají velké nákupní galerie jako Alza nebo Mall. A pak prodejci elektroniky, oblečení, obuvi nebo sportovního zboží,“ uvádí Vurma. Výjimkou jsou naopak významné slevy na potraviny, drogerii, léky nebo nábytek. Zvláště specializované e-shopy nejsou motivovány k poskytování slev, protože dobře prodávají i bez nich.

Problém začíná být s kapacitou e-shopů i přepravců. „Mnoho z nich je aktuálně na dvojnásobku běžných kapacit. Některé logistické firmy už tento týden začaly omezovat příjem zásilek. A problémy mají i některé e-shopy, jejichž expediční kapacity jsou vyčerpány,“ říká Vurma. Zákazníci by proto měli počítat s tím, že se jejich zásilky mohou zpozdit. „Pokud se od pondělka neotevřou běžné obchody, situace se ještě zhorší. Výjimkou nemusí být ani dodací lhůty v délce jednoho týdne.“

×

Více produktů na jednom místě. Dm v kampani využívá lentikulární tisk

Starší článek

Není to s námi jednoduché, říká Vendula Hladká z HBO Europe

Novější článek

Podobné zprávy

Média

Konference Digimedia se přesouvá na září

Kvůli pandemii a prodlevě v očkování se konference o rozhlasové a televizní digitalizaci a mobilní komunikaci posouvá z 10. června na 22. září.
12. 4. 202112. 4. 2021
Marketing

Agresivitu za volantem pomůže odnaučit série videí s komikem Tigranem Hovakimyanem

Mladí řidiči jsou na silnicích až 2,5 krát rizikovější. Každý pátý majitel auta ve věku 18 let způsobí nehodu. V kampani proti agresivitě za volantem proto…
12. 4. 202112. 4. 2021
Marketing

Nestlé představuje přírodní kakao v kampani od MSL

Online komunikace zaměřená na tradiční i přírodní kakao poběží až do letošních Vánoc. Probíhá na Instagramu a blogu influencerky Markéty Marešové.
12. 4. 202112. 4. 2021
Média

Sportisimo pokračuje s mediální agenturou PHD

Mediální agentura PHD zajistí i v letošním roce nákup a plánování médií pro sportovní řetězec Sportisimo. Ten aktuálně expanduje a zároveň zvětšuje je svou…
12. 4. 202112. 4. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Michaela Lelková vede brand marketing Zoot. Do e-shopu přišla z Ikea ČR
Dita Stejskalová vede též marketing pro VMLY&R

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více