Foto: Pixabay.com

Jak krize ovlivnila fungování firem? Strašákem je recese

29. 9. 2020 06:09

— Mohlo by vás zajímat —

Ležák Gambrinus 12 se představuje s kampaní „Zralci na chmelu“

Ze stínu desítky vystupuje ležák Gambrinusu s kampaní od agentury McCann Prague a spoty od Boogie Films.

Jak Kofola sedm let ladila novou identitu? Čtěte v MAM 12/2024.

Jak vidí během krize společnosti svůj další vývoj? A co budou dělat s rozpočty? Na to odpovídá aktuální studie agentury Kantar.

Základním zjištěním v rámci studie Compass společnosti Kantar je, že situace související s epidemií covid-19 zasáhla nějakým způsobem většinu firem, a to především negativně. Na druhou stranu je potřeba zdůraznit, že jsme zaznamenali i pozitivní dopad. V globálním měřítku byl tento výsledek v poměru 72 procent ku 22 procentům, v České republice vnímalo negativní dopady 81 procent a pozitivní 11 procent firem. Podobná čísla jsme sledovali i v okolních, zejména „východních“ zemích, například v Polsku (82 %) a Slovensku (85 %), v Německu je zjištěná míra negativního dopadu na úrovni 77 procent.

Firmy očekávají, že hlavní dopad krize ještě přijde. Většina předpovídá další pokles (celosvětově na úrovni 69 procent) s tím, že u nás je skepticismus o něco silnější (výjimkou není ani Slovensko se 78 procenty nebo Polsko se 68 procenty).

Tradiční optimisté

Asi není překvapivé, že v jednotlivých oborech se jako nejohroženější cítí firmy z automobilového průmyslu, médií, energetiky a volného času. Patří sem i finance, u nichž se ovšem předpokládá rychlejší zotavení. Obecně lze říct, že ve všech oborech jsou očekávání optimističtější, než jaká je aktuální situace. Výjimkou je volný čas, kde je stále cítit skepticismus. Oblast rychloobrátkového zboží a retailu sice deklaruje ohrožení, ale očekávání poklesu je v menšině.

V Česku se o své výsledky vážně obávají čtyři z deseti společností, což je výrazně méně než globálních 56 procent. Jde patrně o jistý psychologický moment, protože očekávání poklesu jsou vyšší, ale obavy nižší než je globální srovnání. Je to česká specialita — vnímáme dopad, ale „nebojíme se“ a jsme (nebo spíše v létě jsme byli) optimističtější. Návrat k normálu do tří měsíců očekává 47 procent zástupců společností v Česku, což je výrazně více, než je globálních 16 procent.

Celý článek si můžete přečíst v časopise Marketing & Media, který vychází v úterý 29. října 2020. Předplatit si ho můžete zde.

Foto: Pixabay.com

Jak Kofola sedm let ladila novou identitu? Čtěte v MAM 12/2024.

Další zajímavé čtení