Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Foto: Pixabay.com
Média

Fake news o koronaviru: třetina Čechů věří, že pobyt na slunci pomáhá v prevenci

Redakce MAM16. 9. 202026. 11. 2020

S fake news o koronaviru se setkalo 6 z 10 Čechů, vyplývá z průzkumu společnosti Ipsos, který probíhal od 26. 8. do 31. 8. Z informací kolujících o koronaviru například věří třetina Čechů (32 %) tomu, že pobyt na slunci pomáhá v prevenci proti koronaviru. To je výrazně více, než si myslí ostatní světové národy (19 %). Naopak výrazně méně věří Češi možnosti přenosu viru prostřednictvím zásilek ze zahraničí.

Koronaviru se aktuálně obává 60 % české populace, od července mírně narostly obavy o zaměstnání na aktuálních 54 %. Ipsos situaci monitoruje od vyhlášení nouzového stavu v březnu 2020.

Zaznamenání a uvěření fake news o koronaviru

S fake news (tedy se zcela či částečně nepravdivými informacemi) o koronaviru se setkalo 60 % Čechů. Zaznamenány byly nejčastěji na Facebooku (zaznamenalo 41 % populace), na sociálních sítích obecně (39 %) nebo na webových stránkách (37 %). Naprostá většina z těch, co fake news zaznamenala, jim alespoň zpočátku uvěřila – celkem 52 % populace. 25 % populace uvěřilo fake news o koronaviru opakovaně. Míra uvěření fake news se neliší dle jednotlivých socio-demografických charakteristik.

ČTĚTE TAKÉ
Předvolební maraton České televize: 13 krajských debat a Superdebata

Uvěření informacím o koronaviru

Na vybrané informace kolující o koronaviru se Ipsos zeptal české veřejnosti a porovnal je s výsledky mezinárodního výzkumu Ipsos realizovaného v 16 zemích světa.

Češi častěji než jiné národy věří, že pobyt na slunci pomáhá v prevenci proti koronaviru – věří tomu 32 % Čechů (ve světě 19 %). Naopak výrazně méně než jiné národy jsou Češi přesvědčeni o možnosti přenosu viru prostřednictvím poštovních zásilek ze zahraničí (19 % Čechů vs. 35 % globální průměr, nejčastěji Indové). Necelá pětina populace (17 %) je přesvědčena, že pokud u člověka testy koronavirus potvrdí, není již možné ho chytit znovu (globální průměr 16 %, nejčastěji věří Němci).

„Ačkoli se mladí lidé s fake news o koronaviru setkali častěji, k těmto konkrétním informacím jsou kritičtější, věří jim méně často než ostatní věkové skupiny. Naopak lidé starší 65 let velmi často nedokáží posoudit, zda je tvrzení pravdivé, či nikoli,“ dodává k výsledkům Jakub Malý, ředitel agentury Ipsos.

Vývoj společenské situace

Ipsos sleduje postoje veřejnosti ke koronaviru od počátku pandemie. Pocit ohrožení koronavirem výrazně rostl během března (2. pol. března – 81 %), v průběhu dubna a května klesal (květen – 55 %), nyní opět začíná mírně narůstat (konec srpna – 60 %).

Od července také mírně narostly obavy z dopadu koronaviru na zaměstnání či zdroj obživy na aktuálních 54 %. Největší obavy mají lidé ve věku 30–49 let a také lidé z více početných rodin, nejmenší naopak lidé starší 65 let a také bezdětní.

38 % lidí zaznamenalo v uplynulém půl roce pokles příjmů – ten v naprosté většině případů souvisel s koronavirem. Nejčastěji se jednalo o snížení příjmu kvůli překážkám na straně zaměstnavatele, snížení pracovního úvazku nebo omezení podnikání.

9 z 10 Čechů se v souvislosti s koronavirem obává růstu cen, 54 % se obává, že bude muset snížit své životní standardy.

13 % populace mělo v uplynulém půl roce problém s úhradou běžných měsíčních plateb – nejčastěji se jednalo o lidi s nižším vzděláním a nižšími příjmy. Tyto problémy byly pro naprostou většinu z nich větší než před rokem.

Nadále výrazně sílí přesvědčení, že boj s koronavirem bude dlouhodobá záležitost. 67 % Čechů je přesvědčeno, že dostat virus pod kontrolu potrvá déle než 6 měsíců (v březnu 2020 to bylo pouze 15 % populace).

×

VIDEO: Raiffeisenbank rozvíjí kampaň „Respekt“. Hit od Beatles zůstává

Starší článek

Esportový tým Liquid otevírá tréninkové centrum. „Vyvrcholení našeho úsilí“

Novější článek

Podobné zprávy

Lidé

DDB Prague posiluje kreativu a digitál

Lluis Rotger je nový expriential creative lead, Christophe Wechsler senior art director, Jiří Kirchner senior copywrighter a Ivan Krajčovič digitální stratég.
17. 4. 202117. 4. 2021
Marketing

Kultura si strategii maže na chleba

Nejde jen o oblékání, firemní kultura musí především pomáhat k vyšší výkonnosti byznysu, říká Pavel Kuhn ze společnosti Kogi Con.
17. 4. 202116. 4. 2021
Marketing

Mattoni poprvé uvádí plošně na trh plechovky

Minerální voda Mattoni představila novou řadu ochucené minerální vody Mattoni v plechovkách. Značka se tím stává první českou minerální vodou v plechovce,…
16. 4. 202116. 4. 2021
Média

Přímý přenos pohřbu prince Philipa poběží na Nově, CNN Prima News i v ČT24

V sobotu 17. dubna se uskuteční pohřeb Jeho královské Výsosti Prince Philipa, vévody z Edinburghu. Televize Nova tak od 15:20 zařazuje do vysílání přímý…
16. 4. 202116. 4. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Peter Fecko šéfuje Grayling ve střední a východní Evropě
Bývalý ekonomický novinář Leoš Rousek nastupuje do PPF jako mluvčí

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více