Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Foto: iStock
Marketing

Právo a influencer marketing aneb Najděme tu správnou míru

Petra Dolejšová10. 8. 202027. 10. 2020

Na co je třeba při spolupráci s influencery dát pozor, upozorňuje právnička Petra Dolejšová.

V lednu jsem sledovala předpovědi marketingových trendů pro rok 2020. Nebylo agentury, která by nezmínila, že i v letošním roce sehrají influenceři v oblasti reklamy významnou roli. Proč? Odpověď je nasnadě: fanouškové svým „idolům“ věří. Reklama se často netváří být reklamou, a tak je pro nás snesitelnější. A pokud se reklama natvrdo přizná, náš instagramový vzor by přece nedoporučil něco, s čím by se vnitřně neztotožňoval — nebo snad ano?

  • Petra Dolejšová

„Nový“ reklamní trend s sebou ale přináší i tápání v oblasti práva. A není se čemu divit. Zákony většinou nestíhají svou dobu. Legislativní proces trvá a než se předpis schválí, je současná digitální doba o celou epochu dál. A tak si budeme muset i v případě influencer marketingu vystačit s předpisy, které jsou na stole a kterým se o influencerech a reklamě na sociálních sítích ani nezdálo.

Největším problémem, ve kterém tápou influenceři, marketéři i značky samotné je, zda a jak reklamu označovat.

Abychom na tuto otázku našli odpověď, je potřeba pochopit, co z výstupů influencera je vlastně reklamou, a které příspěvky je správné influencerovi ponechat jako jeho osobní svobodu projevu.

Při placené spolupráci určitě není pochyb. Jak je to ale v případech barteru — tedy: pošlu ti dres, ty mi v něm odběháš závody a můžeš si ho nechat. Jak v případech, kdy si jako značka všimnete, že mezi vaše zákazníky patří poměrně významný bloger, a tak mu k narozeninám pošlete „extra balíček“ zdarma (spolu s myšlenkou, že ho to potěší natolik, že to hodí na svůj kanál)? A co případy, kdy influencer opravdu MÁ rád danou kavárnu, nebo kamaráda, který spouští nový e-shop — a tak je podpoří svým příspěvkem na Instagramu?

Abyste tuto situaci uměli rozklíčovat, vždy se ptejte, kde se myšlenka propagace (zaslání zboží, dárku, propagace kavárny) vzala — pokud byla od počátku v hlavě influencera, pojďme mu ji svobodně nechat, každý (i influencer) má právo na svobodu projevu. Pokud se ale prvotní impulz zrodil na straně značky (nebo marketingové agentury) a zboží (služba) byla poskytnuta zdarma právě proto, že adresátem byl influencer — je potřeba k příspěvku přistoupit jako k reklamě. A reklamu je potřeba označit.

Celý článek si můžete přečíst v časopise Marketing & Media, který vychází v pondělí 10. srpna 2020. Předplatit si ho můžete zde.

×

Zákazník ve střetu zájmů: z nadměrné spotřeby viní společnost

Starší článek

Marketingovým šéfem CNC se stal Sodomka. Chce brzdit klesající trend prodeje tisku

Novější článek

Podobné zprávy

Sport

Olympiáda opět v ohrožení. Některé sporty se premiéry nejspíš nedočkají

Postupující pandemie je i přes přítomnost vakcín na trhu stále strašákem organizátorů, průzkumy mezi Japonci navíc ukazují, že si hry ani…
20. 1. 202120. 1. 2021
Marketing

Agentura Allmedia4U mění název na Insighters. „Lépe odpovídá našemu …

PR a digitální agentura Allmedia4U vstoupila do roku 2021 s novým názvem Insighters. Společně s ním změnila společnost grafickou…
20. 1. 202120. 1. 2021
Marketing

Corny tvoří jarní kampaň. S agenturou McShakespeare

Značka cereálních tyčinek Corny si v tendru na velkou jarní kampaň vybrala obsahovou agenturu McShakespeare. Úkolem pro McShakespeare bude tvorba…
20. 1. 202120. 1. 2021
Extra

Jak poznáte, že potřebujete e-shop na míru?

ADVERTORIAL Začít obchodovat na internetu s hotovým e-shopovým řešením je snadné. Úspěšní obchodníci ale „e-shop z krabice“ rychle…
20. 1. 202120. 1. 2021

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Michael Kubala míří do obchodního týmu Internet Info. Dosud působil v MF
PR oddělení Středočeského kraje povede Martina Kemrová

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více