Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Foto: Pxhere
Newsletter

Flegr i Ministerstvo zdravotnictví. Anticeny Velkého bratra znají vítěze

Redakce MAM15. 3. 202114. 3. 2021

Uplynulý týden byly rozdány Ceny Velkého bratra udělované už od roku 2005 digitálně-právní organizací Iuridicum Remedium (IuRe). Cílem těchto anticen je upozornit na nejcitelnější zásahy do našeho soukromí.

Anticeny udělovala porota složená z devíti odborníků na nové technologie, právníků, obránců lidských práv a novinářů celkem ve čtyřech kategoriích. Pátou a jedinou pozitivní kategorií je pak Cena Edwarda Snowdena, pojmenovaná po slavném whistleblowerovi a získá ji ten, kdo naopak k ochraně soukromí minulý rok přispěl. Do soutěže přišlo od veřejnosti asi padesát nominací, reflektující loňský rok poznamenaný covidem, takže některé nominace se týkaly například hygienických stanic, které sdílely informace o lidech v karanténě s policejním prezidiem, nebo rezervační systémy na testy sbírající data kvůli cílení reklamy, či on-line přijímací zkoušky, které vyžadují po studentech naskenování jejich pokojů.

V kategorii Dlouhodobý slídil “uspělo” Ministerstvo zdravotnictví za sérii pochybení při nakládání s osobními údaji v průběhu epidemie. Šlo zejména o návrh, aby hygienici měli přístup k lokalizačním údajům od operátorů, dále šlo o zřejmě nezákonné předávání údajů o lidech v karanténě hygieniky Policii ČR, které nařídilo ministerstvo. V neposlední řadě také o problémy s úniky dat z registračních formulářů na testování a později i očkování k reklamním gigantům kvůli zapracování sledovacích prvků těchto společností ve webových registračních formulářích. 

„Ministerstvo zdravotnictví mělo samozřejmě náročný rok, ale uvedená pochybení dle našeho názoru ukazují na dlouhodobější problém s kladením dostatečného důrazu na ochranu soukromí v sektoru zdravotnictví, který přitom pracuje s osobními údaji občanů, které lze považovat za ty nejcitlivější,“ uvedl k ocenění výkonný ředitel IuRe Jan Vobořil 

Cenu pro Úředního slídila získali poslanci Monika Červíčková a Jiří Mašek (oba hnutí ANO) za návrh na zavedení povinného registrování rodných čísel lidí nakupujících anonymní SIM karty. Prodejci by od kupujících získat údaje, které by předali operátorům, a ti by je pak na vyžádání měli předávat policii a zpravodajským službám. Jako mnohé podobné návrhy, je i tento odůvodněn bojem proti terorismu a závažné kriminalitě. Důvodem pro udělení ceny bylo zejména to, že porota zavedení těchto registrací považuje za zcela nepřiměřené

Cenu Firemního slídila získala česká společnost Cogniware, která vyvíjí systém Cogniware Insights využívající umělou inteligenci na využití rozpoznávání podle hlasu, využití biometriky pro rozpoznávání osob podle tváře či rozpoznávání věku nebo emocí. „Samotný vývoj sledovacího systému není takový problém, jako přístup společnosti k tomu, komu tuto zbraň, jak představitelé společnosti sami tento nástroj nazývají, dává do rukou. Hlavními zákazníky této společnosti (mezi něž se nově řadí i česká státní policie) tvoří autokratické či teokratické státy Blízkého východu. Společnost se přitom netají tím, že těží z nízké míry ochrany soukromí v těchto státech, či že neví, k čemu všemu tyto státy její nástroj využívají,“ uvedl k ocenění Jan Vobořil. 

Výrok Velkého bratra putuje k profesoru Jaroslavu Flegrovi. „Myslím, že za situace, jako je ta dnešní, je nutné navíc na přechodnou dobu omezit i ochranu soukromí. Konkrétně, státním orgánům by mělo být povoleno využívat neanonymizovanou informaci o poloze jednotlivých osob z mobilních telefonů i bankovních transakcí.”

Vítězem pozitivní Ceny Edwarda Snowdena za ochranu soukromí se za rok 2020 stala dvě disentní stanoviska ústavní soudkyně Kateřiny Šimáčkové k důležitým plenárním nálezům Ústavního soudu ve věci ochrany soukromí.

Zavřít reklamu

Greenwashing už se firmám nevyplatí

Starší článek

Výdaje do online inzerce loni atakovaly 40 miliard. Roste hlavně display reklama

Novější článek

Podobné zprávy

Newsletter

Když obsah buduje brand

Služba Seznam Native může nejen zvýšit znalost značky, ale dokáže také značně posílit její preference.
12. 5. 202211. 5. 2022
Newsletter

Esport se může inspirovat MMA

Že jde vybudovat silná nová sportovní komunita, dokazuje úspěch MMA, říká vedoucí oddělení sponzoringu a eventů Tipsportu Martin Ptáčník.
9. 5. 20228. 5. 2022
Newsletter

Jak automatizovat procesy nebo digitalizovat marketing? Digital Transformation Summit odpoví už za týden  

Už za týden se inovátoři na poli digitalizace a automatizace podělí o své zkušenosti na 3. ročníku Digital Transformation Summitu. Těšit se můžete na…
5. 5. 20224. 5. 2022
Newsletter

„Marketplace“: nákupy budoucnosti

Úspora peněz, jednotná cena za dopravu, nákup na pár kliknutí. Kde tyto výhody online zákazník najde? Na tržišti.
5. 5. 20226. 5. 2022
Reklama
ČEZ vize banner 2022
CNC kveten 2022

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

O značku Footshop se stará Radim Stezka
Jaroslav Staněk je novým obchodním ředitelem České distribuční

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.