Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Foto: Dan Trzil
Názory

Podcastová reklama prodává, nakupovat ji je však stále oříšek

KomentářDan Tržil, expert na podcasty7. 4. 20227. 4. 2022

Podle amerických statistik za rok 2021 si loni alespoň jednou týdně poslechlo podcast rekordních 80 milionů Američanů. To je více než čtvrtina všech obyvatel USA a o deset milionů víc, než kolik jich má účet na Netflixu.

Data ukazují, že trend podcastů pokračuje u nás i ve světě. A přestože mám občas pocit, že už neexistuje marketingové oddělení, které by nepřišlo s „nápadem“ na vlastní podcast, (a celosvětově jich dnes existuje více než čtyři miliony), dá se předpokládat, že se počet podcastů i jejich posluchačů bude dále zvyšovat.

Podcastům dozrál čas. Před pěti lety byl ekosystém pod nadvládou Applu a podcasty byly ze značné části výsadou vlastníků iPhonů, dnes je nejsilnějším Spotify a zarytě bojuje s Applem i Googlem o popularitu uživatelů. Do podcastů investuje Amazon, vlastní podcastovou síť spouští LinkedIn, Facebook zlepšuje integraci podcastů a Twitter spustil Spaces, které dokazují, že úplně mrtvý není ani segment live audia à la Clubhouse.

I regionálně vznikají nové platformy a silní lokální hráči, u nás třeba Audiotéka nebo Active Radio s aplikací Youradio Talk. Podcasty začaly i u nás vydávat hromadně mediální domy. Proč se všichni tak hrnou do audia potažmo podcastů? Hlavním důvodem je množství pozornosti, v digitálním prostoru nevídané. Zatímco na sociálních sítích bojujete o vteřiny pozornosti nejen s dalšími značkami, průměrný podcastový posluchač si naladí týdně osm podcastových epizod a 80 procent z nich slyší celou nebo většinu epizody.

A protože pozornost je základní surovinou reklamy, s popularizací podcastů roste i objem marketingových rozpočtů, které do podcastové reklamy putují. Nejrychleji roste programatická reklama, nejlepší výsledky však ukazuje sdělení namluvené tvůrcem podcastu. Studie The Guardian ukázala, že reklama v podcastech zvyšuje pozitivní vnímání značek a vede posluchače k nákupu. Podcastová reklama měla totiž největší míru pozornosti ze všech mediálních kanálů.

Nová studie ukázala, že 65 procent posluchačů věnovalo pozornost podcastové reklamě — oproti tomu reklama v televizi měla 39 procent a reklama v rádiu 38 procent. Podcastová reklama má mnoho benefitů, ve studii zároveň vyšlo, že v kombinaci s ostatními médiatypy zvyšuje celkovou efektivitu reklamní kampaně. Data společnosti iHeartPodcast Network z Austrálie ukazují, že podcastová reklama tam má největší konverzní poměr ze všech digitálních kanálů — 2,3 procenta oproti 1,75 procenta z Google Ads nebo 1,2 procenta z Facebook Feedu i přes to, že u podcastu konverze vyžaduje, aby posluchač napsal specifickou URL do prohlížeče, mělo by tedy jít o větší záměr než pouhé kliknutí na odkaz.

Stejně jako firemní podcast, i podcastová reklama se dá dělat dobře a efektivně, nebo to mohou být vyhozené peníze. Největší bariérou je stále škálovatelnost a nutnost řešit reklamu individuálně s jednotlivými tvůrci, podobně jako tomu bývá v influencer marketingu. Na rozdíl od sociálních sítí, u podcastů nejsou data veřejná, což nutí značky vynaložit velké úsilí nejen do zmapování scény, ale i následné individuální domluvy s tvůrci nad formou reklamy, vyzněním a plnění.

Podcastová reklama v Česku proto není tak běžná jako na západních trzích. Ze stejného důvodu u nás tvůrci monetizují častěji své pořady příspěvky od publika. Za mě je to ušlá příležitost pro autory podcastů i firmy a těším se, až se nakupování reklamy zjednoduší. Globálně na tom pracují ve Spotify a i zde kolem sebe vnímám snahu vytvořit most mezi inzerenty a tvůrci. Povede totiž k úspěšnějším marketingovým kampaním a ještě lepším podcastům

Zavřít reklamu

Young Lions: Kategorii PR ovládly Kalusová z Ogilvy a Kovandová z VMLY&R

Starší článek

Firmám vypočítáme emise jednoho trika nebo židle

Novější článek

Podobné zprávy

Kampaně

Tomáš Klus řeší jako inspektor Klusó vraždy PET lahví

Detektivní film noir vytvořila pro iniciativu Zálohujme.cz agentura AMI Digital. Klus si v krátkém filmu v režii Martina Janeše střihnul čtyřroli.
10. 8. 202210. 8. 2022
Lidé

Novým CEO MultiSport Benefit je Miroslav Rech

Společnost MultiSport Benefit po více než 10 letech změnila generálního ředitele v České republice. Nově tak na místo CEO nastupuje Miroslav Rech. Jeho…
10. 8. 202210. 8. 2022
Akce

TikTok plánuje na Prague Pride řadu aktivit

Platforma TikTok, jeden z hlavních partnerů dvanáctého ročníku festivalu Prague Pride, si připravila celou řadu tematických akcí a aktivit. Pro TikTok…
10. 8. 202210. 8. 2022
Média

Jde z něj hrůza a je manipulativní. Nový chatbot Mety ohodnotil Zuckerberga

V minulém týdnu byl spuštěn nový chatbot společnosti Meta vybavený umělou inteligencí BlenderBot 3. Novináři mu při té příležitosti položili několik otázek…
10. 8. 202210. 8. 2022
Reklama
FM banner srpen 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

Romana Jourdren vede obchod společnosti Orkla Foods
Kreativní ředitelkou World of Online je Markéta Tomanová

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.