Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Foto: Publicis Groupe
Názory

Ztráta cookies zasáhla PPC kampaně, zkontrolujte nastavení

David Rymeš, Publicis Groupe24. 3. 202224. 3. 2022

Nesouhlas uživatelů se zpracováním cookies komplikuje měření efektivity kampaní. Jak problém zmapovat a řešit, radí David Rymeš z Publicis Groupe.

Novela zákona o elektronické komunikaci, která vešla v platnost v lednu, zapříčinila přechod na takzvaný opt-in model pro sběr uživatelských cookies. Ten automaticky předpokládá nesouhlas s jejich zpracováním, a tak jsme skokově přišli o část dat. Praxe už ukázala, jaký výrazný dopad má změna i na PPC kampaně, jejichž nastavení je třeba upravit.

Ztráta části dat v Google Ads se významně promítá do remarketingových publik a smart bidding strategií PPC kampaní. Jejich výkon se posuzuje ve vztahu ke každé (ne)provedené transakci a pokud z rovnice část transakcí zmizí, přestane optimalizace fungovat správně. Vlivem nedoměření části transakcí dochází k poklesu reportovaných tržeb (obratu) a podíl nákladů na obratu (PNO) tím na první pohled vzroste. Přesně to se teď děje.

Po změně podmínek z webové analytiky vypadnou data o transakcích uživatelů, kteří ke zpracování cookies neposkytli souhlas. Jejich podíl se pohybuje v řádu desítek procent. V těchto případech se proběhlá transakce danému kanálu nepřipíše, což mu v bodovacím systému ubírá na efektivitě, přestože kýženou konverzi reálně doručil. Zvlášť citelné je to u e-shopů s výraznými rozdíly ve výši objednávek, kde může výpadek části dat způsobit zásadní zkreslení výsledků.

Při nejhorším možném scénáři, kdy PPC specialista ztrátu dat v nastavení kampaně nezohlední, dojde v reakci na „zhoršení efektivity“ ke snížení nabídky a jejímu tlumení do doby, než se PNO vrátí na požadovanou úroveň. Takovým postupem však inzerent přichází o nemalé peníze. Co s tím?

Nejprve je potřeba zmapovat rozsah problému. Pokud bychom chtěli jednoduše zjistit, kolik tržeb nedoměřujeme na úrovni celého e-shopu, nabízí se porovnání tržeb z interního objednávkového systému s údaji o tržbách z Google Analytics. Obvykle se dlouhodobá disproporce mezi těmito údaji pohybuje okolo pěti procent. Když narazíte na významnější rozdíl, začněte to řešit.

Pokud chceme větší detaily, musíme jít na úroveň konkrétního kanálu. V případě PPC kampaní se nabízí možnost srovnání kliků z Google Ads a návštěv v Google Analytics. Není to tak přesné jako porovnání tržeb za celý e-shop, je to ale dobré vodítko, které může ztrátu dat ilustrovat. Pokud máte Google Ads propojené s Google Analytics, jsou obě metriky dostupné přímo tam. Pak už je stačí porovnat v čase, například prostřednictvím Data Studia.

V návaznosti na zjištěná data by pak měla následovat optimalizace PPC kampaní i samotné cookie lišty. Google zatím nenabízí stoprocentní řešení, které by dopočítávalo všechny ztracené tržby a transakce, a proto je zde nutný manuální zásah. U smart bidding strategií, které využívají primárně target CPA nebo ROAS, musíme upravit nabídky tak, aby nedocházelo k automatické nežádoucí optimalizaci kampaní.

Pozornost si zaslouží i samotná cookie lišta. Její optimalizaci řešíme zhruba se 70 procenty našich klientů. Míra nedoměření dat vinou nevhodně nastavené cookie lišty se u nich od začátku roku pohybuje v rozmezí 20 až 80 procent. Takovou ztrátu dat nelze přehlížet.

Univerzální návod pro optimalizaci cookie lišty neexistuje. Mezi klíčové faktory ale s jistotou patří umístění lišty ve vztahu k obsahu webu. Úprava parametrů, jako je copy, design tlačítek a další funkcionality, má jen omezený efekt. Po optimalizaci cookie lišty bude procento nedoměřených dat pravděpodobně klesat, což byste měli následně opět zohlednit v nastavení kampaní.

David Rymeš, působí jako ředitel pro performance media v Publicis Groupe. Tuto funkci zastává od prosince 2019, dříve se PPC kampaněmi a performance zabýval od roku 2015 v agentuře Red Media, která byla součástí Kindred Group a od roku 2018 též spadá do skupiny Publicis.

Zavřít reklamu

Fanoušci mění pravidla hry

Starší článek

Firma Nike na ikonické ploše v Tokiu spustila historicky první 3D venkovní kampaň

Novější článek

Podobné zprávy

Lidé

Publicis Groupe vstupuje do retailu s týmem Jaroslava Sodomky

Skupina chce značkám pomáhat s prodejem v digitálním prostředí. Ředitelem nového Commerce týmu je Sodomka, který dříve vedl marketing CNC.
24. 5. 202224. 5. 2022
Marketing

Zásilkovna spouští spolupráci s crowdfundingovou platformou Donio

Zásilkovna nabídne zakladatelům komerčních projektů na Donio zázemí nejširší sítě výdejních míst v České republice. Spolupráce má za cíl zjednodušit život…
24. 5. 202224. 5. 2022
Kampaně

Kovář hodinářem v nové kampani Velkopopovického Kozla

Značka s agenturou McCann do komunikace tradičně zaměřené na „fachmany“ nenápadně přidává upcycling.
24. 5. 202224. 5. 2022
Marketing

Evropská databanka je novým členem AČRA MK

Asociace českých reklamních agentur přijala v květnu nového člena, který se soustředí na marketingové služby pro malé a střední firmy.
24. 5. 202224. 5. 2022
Reklama
Forum Media banner 300x250
ČEZ vize banner 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

CMO Partners se stal Robert Chmelař
O marketing Acomware se stará Jitka Gráfová

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.