Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Foto: Seznam.cz
Názory

Měření Radioprojektu je jako tanec na Titaniku

KomentářTomáš Búřil, Seznam.cz21. 2. 202221. 2. 2022

Je patrné, že současná metodika měření poslechovosti, kterou využívá Radioprojekt, neodpovídá požadavkům moderní doby. Je čas na změnu.

Nedávno jsme v Seznam.cz reagovali na zveřejněné kvartální statistiky poslechovosti tuzemských rozhlasových stanic, které pravidelně vydává Radioprojekt. Na výsledcích několika na sobě nezávislých výzkumů je totiž patrné, že současná metodika měření poslechovosti, kterou Radioprojekt využívá, neodpovídá požadavkům moderní doby a zcela viditelným trendům v konzumaci obsahu. Sběr dat deklarační metodou je v roce 2022 něco, co čpí zatuchlinou nyní velmi populárních „devadesátek“. 

Naší snahou není rozbít radiový trh, ani jeho měření. Naopak, při prezentaci letošní strategie svému týmu jsem vyhlásil rok 2022 rokem audia. Poslech rádia, podcastů a například audioknih se těší čím dál větší oblibě. O to víc je potřeba reflektovat tento trend i v měření. Jinak z rádiového trhu peníze ubydou. Ne proto, že by tento mediatyp nefungoval, ale v důsledku nepředvídavosti lidí, kteří tento prostor prodávají a mají na starosti. Krátkodobé lpění rozhlasových stanic na vysoké poslechovosti v éteru, a s tím souvisejících příjmech od inzerentů, je v době, kdy stále více lidí poslouchá rádio online, cesta do pekel. A po té my jít nechceme. 

Celá podstata současného měření je založena na znalosti značky. Ne nadarmo dělají některá rádia již roky velké kampaně v momentě, kdy se sbírají data poslechovosti. Dobře vědí, že to má přímý dopad na výsledky měření. Náhoda? Nemyslím si.

Tak jsme to vyzkoušeli také. V lednu jsme udělali poměrně významnou marketingovou kampaň pro rádio Expres FM na domovské stránce Seznamu. A ejhle, výzkum, provedený v následujícím týdnu ukázal, že jeho poslechovost není 42 000 týdně, jak tvrdí Radioprojekt, ale 263 000 týdně, tedy šestkrát více! 

Můžu teď zvednout telefon, zavolat do agentur a ptát se, jakou poslechovost by u nás potřebovali. 300 000 týdně? Nebo 400 000? To nebude problém. Domovská stránka Seznamu to doručí. Můžeme vám doručit, co si budete přát. A že je klient klamán? Ale co, však máme podložený výzkum! To se prodá! Ale tohle není náš styl, uměle si navyšovat čísla, jen aby to dobře vypadalo. Stejné praktiky se snažíme roky potlačovat i v rámci SPIR pro měření internetové návštěvnosti. 

Jsme technologická firma, největší tuzemský mediální dům. Naše DNA je založeno na měření, statistikách a reálných dopadech na byznys našich klientů. A hlavně na kultivaci trhu. Věříme, že transparentní přístup je to, co přinese více peněz pro všechny. Pro klienty byznys, pro média reklamní příjmy, pro agentury více jejich expertízy.  

Když ale vidíme, jak se část trhu, včetně mediálních agentur, řídí něčím tak nepřesným, jako je měření Radioprojektu, chceme jednat. A chceme jednat aktivně a konstruktivně. 

Chceme se zaměřit na změnu měření. Technologie zde máme – například přes mobilní telefony v kombinaci s online měřením a výzkumem umíme měřit reálný poslech. Měli bychom měřit nejen poslechovost rádií, ale i online audio. Ukázat, kolik je „toho“ dohromady. 

Já totiž pevně věřím, že pokud bychom poslechovost měřili opravdu pořádně, tak se ukáže, že většina rádií, včetně svých digitálních kanálů, na tom bude o dost lépe než ukazuje současné měření. A že na tom vyděláme všichni. Od těch největších, až po ty malé, lokální hráče, kteří jsou tak důležití pro informovanost v regionech. 

Takže se ptám, je zde na trhu ochota posunout měření rádií do 21. století a dostat tento mediatyp zase na výsluní, kam podle mého názoru patří? Anebo zůstaneme u pomalého a dlouhého umírání? Na palubě Titanicu se nahoře taky ještě tančilo, když v podpalubí už byla voda. 

Zavřít reklamu

Apple se chlubí působivou fantasy natočenou na iPhonech

Starší článek

Kongresové centrum Praha posiluje nejvyšší vedení

Novější článek

Podobné zprávy

Lidé

Martina Říhová řídí vedle Active i CMI News

Martina Říhová, výkonná ředitelka společnosti Active Radio, kam patří například Evropa 2, nově řídí i spřízněnou společnost CMI News. Tu doposud vedl…
27. 5. 202227. 5. 2022
Média

Knowlimits se stává největší agenturou na trhu

Lokální agentura Knowlimits se na základě žebříčku velikosti klientského portfolia stává nejsilnější mediální agenturou v Česku. Pařížský institut RECMA,…
26. 5. 202226. 5. 2022
Marketing

Everli získala investici 22 milionů eur od italské společnosti United Ventures

Společnost Everli, přední evropské online tržiště s potravinami, získala další finanční prostředky ve výši přes půl miliardy korun pod vedením nového…
26. 5. 202226. 5. 2022
Kampaně

Tatra chce nabrat 500 lidí, spouští náborovou kampaň

Kopřivnická automobilka řeší nedostatek pracovní síly. Pro velkou kampaň vytvořila nový web, zapojí sociální sítě, billboardy i regionální tisk a rozhlas.
26. 5. 202226. 5. 2022
Reklama
Forum Media banner 300x250
ČEZ vize banner 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

DoDo posiluje vedení, novým CEO pro ČR a SR se stává Ivo Velíšek
BigBoard rozšiřuje online aktivity, společnost posílí Ferdinand Kraus z O2

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.