Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Foto: Youtube.com | XTV
Názory

KOMENTÁŘ: Korporace těží z prací autorů, změňme to

Redakce MAM3. 9. 202026. 11. 2020

Nestává se často, aby evropská směrnice vyhnala lidi na demonstrace napříč celým kontinentem. U reformy autorského práva se její odpůrci obávali ztráty svobody na internetu. V září plánuje ministerstvo kultury přinést do vlády návrh novely autorského zákona a návrh novely občanského zákoníku, vše v návaznosti na nové předpisy EU.

I na národní úrovni očekávám vzrušenou debatu nad finální podobou zákona. Autoři totiž nyní tahají za kratší konec provazu. A pokud se na internetu masivně obchoduje s duševním vlastnictvím, je potřeba, aby ti, kteří přispěli k ziskům velkých korporací, dostali spravedlivou odměnu. Je v zájmu kulturně vyspělé společnosti, aby občané měli přístup k co nejrozmanitější umělecké tvorbě ze všech koutů světa. Autoři a umělci by neměli být rukojmím nadnárodních internetových gigantů. Před pár týdny Google smazal všechny dánské umělce, protože nebyli ochotni přijmout diktát cen za svoji tvorbu. Ochrana autorů, kteří vytvářejí originální a zajímavý obsah, tedy musí být posílena.

Dohoda s velkými internetovými hráči se rodila obtížně. Dnes už ale tyto velké platformy rozumějí tomu, že mají něco platit, i když jejich ochota je stále velmi limitovaná. Odkazují na to, že nejsou těmi, kdo obsah nahrává. Nicméně protože vydělávají na chráněném obsahu miliardové zisky, nezbylo jim nic jiného, než jednat. Věřím, že i evropská směrnice, kterou musí česká legislativa respektovat, pomůže posílit vyjednávací pozici nositelů práv.

A svoboda internetu? Zmiňované demonstrace jsou jen emocionální projevy, které přiživují právě velké korporace. Cenzura nehrozí. Už dnes vás YouTube sám upozorňuje, že nahráváte chráněný obsah. Spějeme tedy pouze k tomu, aby nositelé autorských práv a uživatelé měli stejnou pozici. Uživatelem tady však není myšlen ten občan, který nahrává video, ale subjekt, který vydělává a generuje velké příjmy z nahraného obsahu, prodává reklamu a doteď nebyl ochoten se dělit ve spravedlivé míře.
Čím více poroste význam internetu, sdíleného obsahu, tím větší ochrana musí existovat. Společnost, která toto dokáže, bude v mnoha směrech bohatší.

Autor je předseda představenstva Ochranného svazu autorského (OSA)

×

VIDEO: „Obohacující cesta na vrchol.“ Tváří Montblanc se stal i Spike Lee

Starší článek

Mladou Frontu koupí PP Partners. Deklarovaný zájem miliardářů opadl

Novější článek

Podobné zprávy

Názory

Budoucí marketéři: Musí mít „soft skills“ a přesah do dalších disciplín

Online marketing je komplexní obor. Spojuje v sobě umění ovládat technologie, kreativitu i strategické myšlení při výběru kanálů. Se vznikem…
23. 2. 202123. 2. 2021
Názory

KOMENTÁŘ: Proč by se značky měly zabývat duševním zdravím?

Pandemie covid‑19 je s námi téměř rok a s největší pravděpodobností ještě nějakou dobu bude. Její přímé dopady na životy lidí jsou…
18. 2. 202118. 2. 2021
Názory

KOMENTÁŘ: Média u nás stojí na jednotlivcích. Proč je to šance …

Jestli krize něco připomněla, tak jsou to mimo jiné veškeré nadnárodnosti a systémovosti. Ovšem institucionalizaci navzdory odhalila…
12. 2. 202113. 2. 2021
Názory

KOMENTÁŘ: Co mi covid vzal a co mě naučil

V krizi si uvědomíte, že když chcete něco dokázat, musíte za tím jít a musíte to udělat sami. Pamatuji si, že pro mne 12. března 2020…
12. 1. 202112. 1. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Do Ranní show Evropy 2 se vrací Lucie Černá. Střídá Kateřinu Říhovou
Matej Zabadal je novým ředitelem investic skupiny V-Sharp Ventures, do níž patří i DoDo

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více