Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Foto: Facebook Greenpiss
Názory

Pomoc Greenpeace proti Greenpiss je skvělá příležitost pro CSR

Michaela Pišiová, PR Klub/Redakce MAM24. 1. 202024. 1. 2020

Facebooková stránka Greenpiss vypadá jako občanská iniciativa lidí, kteří nemají rádi ekology. Ve skutečnosti jde o profesionální práci osob s přímými vazbami na public relations agentury Talk PR a Olmer ad, které provozuje Zbyněk Olmer. Z portfolia klientů daných agentur není těžké dopátrat se, komu má Greenpiss sloužit a za jakým účelem.

Velkým klientem obou agentur je společnost Severní energetická miliardáře Pavla Tykače, jehož byznys stojí převážně na fosilních palivech. Greenpiss cíleně zesměšňuje ekology a vytváří pozitivní image uhlí. Zmíněné agentury podle všeho porušují etické principy public relations, protože odmítají přiznat, že pracují na zakázku svého klienta. 

K této záležitosti nám poskytla komentář Michaela Pišiová, výkonná ředitelka PR Klubu a bývalá PR manažerka Linky bezpečí:

Působení PR agentur z hlediska etiky má dvě roviny. Za prvé, při výběru klienta, kterého agentura vytendruje či přijme na základě poptávky, a za druhé, při volbě komunikační strategie pro jeho zastupování.

Základem rozhodování v prvním bodu je vědomí, že klient poskytuje pravdivé, přesné a úplné informace. Pak lze uvažovat o etické spolupráci, přestože může být kritizována a v některých případech poškozuje i jméno agentury. Je důležité si uvědomit, že PR agentura funguje jako komunikační partner s arzenálem znalostí a zkušeností, jak komunikaci směřovat a případně zmírnit mediální krize. Čímž se dostávám k druhému bodu, PR profesionálové se mohou volně rozhodnout, jaké komunikační nástroje a kanály použijí pro dosažení vytyčených cílů.

Rozumím tomu, že jsou některé cíle definovány tak, aby firma rostla, a jiné naopak tak, aby zadavatel utlumil aktivity konkurence nebo jiných nežádoucích aktérů. Pokud se však cílů dosahuje nekalými, poškozujícími či diskriminujícími praktikami a aktivitami, nelze to považovat za etické.

Příkladem může být nedávno medializovaný projekt Greenpiss, jež záměrně poškozuje a zesměšňuje neziskovou organizaci Greenpeace. Krom toho dává také prostor vulgárním komentářům v diskuzi na Facebooku, ačkoliv je zodpovědností správců profilu diskuzi kultivovat a udržovat v mantinelech slušného (nevulgární) a ne-dezinformačního dialogu. Je to ukázka neetické práce bez ohledu na to, kdo Greenpeace je a jakým způsobem se prezentuje.

Neetické projekty nejsou připraveny na krize

Překvapivě se také stává, že není dlouho jasné, kdo je skutečným zadavatelem nebo zprostředkovatelem nejasného nebo podezřelého projektu – což se týká i projektu Greenpiss. Média získávají informace postupně, netrpělivý čtenář/divák čeká na jediné – oficiální stanoviska hlavních zúčastněných stran. Přitom nejúčinnějším nástrojem v krizi je vysvětlení (a případná omluva, pokud se prokáže záměr), a snaha obrátit krizi ve svůj prospěch – což by i v případě uvedené kontroverzní platformy bylo možné. Jelikož se společnost Sev.en od platformy distancovala s tvrzením, že ji nefinancuje, zůstává tedy otázkou, proč nyní již známý autor stránky Radek Kovanda nezveřejní jméno svého zaměstnavatele a spekuluje o provázanosti na již zmíněnou firmu.

Jak se bránit?

Útoky na neziskovky se běžně dějí. Ze zkušenosti vím, že mají tyto organizace několik možností, jak se bránit. Interně vlastními silami, což často připomíná spíš sisyfovskou práci, nebo požádat o externí pomoc buď PR agenturu, která řeší i krizovou komunikaci nebo jiný subjekt daného charakteru (firmu, freelancera).

Paradoxně je to pro firmy vyskytující se v oboru poškozené neziskovky skvělá příležitost, jak budovat svou společenskou odpovědnost, a zvyšovat tak hodnotu své značky.

Stát v boji po boku slabšího a nabídnout mu pracovní posilu nebo jen konzultace po dobu krize, je něco, co v mediálním šumu rozhodně zazní a nemělo by se to podceňovat.

Více se o tématu neetického PR dočtete v pondělním vydání MAM.

Zavřít reklamu

Jana Hrušková povede úsek produktu a marketingu Volkswagen Financial Services

Starší článek

E-shop About You uvede na Nově show věnovanou influencerům

Novější článek

Podobné zprávy

Názory

KOMENTÁŘ: Nekonečné loučení s cookies

Google opět odložil konec cookies třetích stran o další rok. Je to pro trh pozitivní zpráva? Jaký signál nám tím Google vlastně vysílá? A jak můžeme čas…
11. 8. 202211. 8. 2022
Názory

Pojeďme tam, kde to známe z plátna

Film a televize nás přenášejí do příběhů, které jsme nezažili, a do míst, která jsme nenavštívili. Lákají na výlety do filmových lokací. CzechTourism či…
1. 8. 20221. 8. 2022
Názory

Přijde krize? Nechte běžet reklamu!

Chcete mít větší tržní podíl? Obrňte se trpělivostí a vůbec nic nedělejte se svým marketingovým rozpočtem. Během recese totiž stačí vydržet a vaše značka…
21. 7. 202221. 7. 2022
Názory

Konkurence bude jen sílit. „Malé e-shopy“ si musejí ujasnit strategii

Je pravdou, že růst e­‑commerce se minimálně zastavil. Podle posledních veřejných čísel za červen klesla meziročně návštěvnost e­‑shopů globálně o 12…
18. 7. 202218. 7. 2022
Reklama
FM banner srpen 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

Novým CEO MultiSport Benefit je Miroslav Rech
Romana Jourdren vede obchod společnosti Orkla Foods

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.