05. srpna

Brigita Zemen: Sexistické reklamy neubylo, jen už není tak pitomá

Zjevně sexistickou a na první signální hloupou reklamu vystřídala mnohem méně nápadná reklama založená na stereotypech.

číst

Díky Sexistickému prasátečku a organizaci Nesehnutí za to, že se jim povedlo dostat do veřejného prostoru povědomí o tom, že žena ve spodním prádle, co si to s pistolí na silikon udělala sama, je debilita. Problém je ale v tom, že zjevně sexistickou a na první signální hloupou reklamu vystřídala mnohem méně nápadná reklama založená na stereotypech. Přitom není pravdou, že sex prodává a v době sociálních médií neplatí ani bůh ví proč zažité, že negativní reklama je taky reklama.

Zdá se, že pod tlakem ze Západu, že ženy jsou taky lidi, firmy sice pochopily, že velké šlápnutí vedle jim může zničit reputaci, ale sexismus jako takový z veřejného prostoru pořád nevymizel. Ženy jsou neustále neúnavně zobrazované jako všemocné pečovatelky. Obzvláště v kontrastu s muži, kteří jsou sice bez problémů schopni vládnout světu a řídit obrovské firmy, ale paradoxně si neumí koupit prášek na nachlazení, naskládat nádobí do myčky nebo přebalit dítě.

Další kapitolou je pak zobrazování žen jako bytostí, nebo spíše objektů, co se za šperk ochotně svléknou, nebo do kterých je potřeba nalít kapku něčeho ostřejšího, aby u nich měl muž šanci na styk. Zdánlivě sofistikovaněji a méně nápadně se tak neustále podporují „tradiční“ archetypy ženy – kořisti a muže – lovce. Jakkoliv to ale může znít přehnaně, faktem je, že pyramida sexismu nezačíná ničím jiným, než právě těmito stereotypními vtipy od stolu z podniku páté cenové skupiny a na jejím samém vrcholu stojí sexuální násilí a znásilnění.

Stačí si připomenout nedávný výrok premiéra Babiše o tom, že není schopen pana prezidenta znásilnit (ve smyslu přimět k jinému názoru), takže je asi úplně neschopný, nebo prezidentského kancléře Vratislava Mynáře, který „zažertoval“ na téma, že u znásilnění může být, na rozdíl od úplatku, víc očí než čtyři, a to když se na vás těch chlapů vystřídá víc. Za což v našem pořadu Branky, body, kokoti obdržel zasloužený titul prasák týdne.

Dokud zkrátka bude společnost tolerantní k vtipům o ženách, které bolí hlava, dokud jim nejdete na ruku a vrcholní politici budou schopni ve veřejném prostoru beztrestně zlehčovat sexuální násilí a znásilnění, nepotřebujeme víc důkazů o tom, že sexismus ze společnosti ještě nevymizel.

Brigita Zemen je šéfredaktorka ženského online obsahu Czech News Center a scénáristka online pořadu Branky, Body, Kokoti.

Nepřehlédněte:
Rok bez Sexistického prasátečka

Brigita Zemen, Czech News Center

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení