V potravinách vede iTesco před Rohlíkem, vyplývá z průzkumu Acomware

17. 9. 2019 13:09

— Mohlo by vás zajímat —

Máme první fotky z Agentury roku. Podívejte se, jak jsme oslavili vítěze!

Letošní slavnostní předávání cen Agentury roku proběhlo v úterý 16. dubna v prostoru Václaváku 22. Bylo s námi u toho přes sto hostů a zábava byla ohromná. Přinášíme vám první část fotogalerie.

Reklama
SDG

Zájem o internetové nákupy roste, ovšem při prodeji rychloobrátkového zboží stále vládnou kamenné prodejny. Prodají se v nich dvě třetiny drogistického zboží a v případě potravin dokonce 84 %. Nejčastějším důvodem pro volbu e-shopu je obecně nižší cena, zejména u spotřební elektroniky a parfémů.

Vyplývá to z průzkumu konzultační společnosti Acomware, který na vzorku 1 016 online respondentů uskutečnila výzkumná agentura Ipsos. Zájem o internetové nákupy přitom sílí bez ohledu na druh zboží – už 21 % Čechů přiznává, že nakupuje převážně v e-shopech. Nejvíce je lidé preferují u erotického zboží.

Výzkum společnosti Acomware z letošního srpna se zaměřil na to, jakým způsobem lidé v současnosti nakupují a jaký je jejich vztah k vybraným značkám. „Lidé chtějí nakupovat tam, kde jim to vyhovuje. U více než třetiny populace to znamená, že své nákupy rozdělí podobným dílem mezi e-shopy a kamenné prodejny. To se samozřejmě odvíjí od druhu zboží,“ vysvětluje David Vurma, CEO Acomware a dodává: „Rozhodně nemůžeme říct, že by lidé hromadně utíkali z kamenných obchodů.“

Nepřehlédněte:
V prvním pololetí v reklamě nejvíce zaujali Jeřábek s Měcháčkem

Lidé se nejčastěji obracejí na e-shopy, pokud jde o erotické zboží, spotřební elektroniku nebo knihy, hudbu a film. Naopak převážná část nákupů potravin, drogerií nebo léků se odehraje v kamenných prodejnách. „U tohoto zboží ale vidíme obrovský růst internetového prodeje. Už 36 procent respondentů z našeho výzkumu objednává potraviny online, přičemž 10 procent z nich každý týden. Jednou měsíčně pak už potraviny online koupí na internetu zhruba 16 procent Čechů,“ vysvětluje konzultant Jan Penkala z Acomware. Drogerii nebo léky si v e-shopu už nakoupilo přes 50 % zákazníků, oblečení více než tři čtvrtiny lidí.

Pokud jde o popularitu jednotlivých prodejců na internetu, mezi potravinami vládne iTesco následované Rohlik.cz. Drogerii lidé nakupují u DM Drogerie a Alza.cz, léky zase u Dr. Max. „Zajímavá situace panuje u oblečení, kde nejvíce lidí nakoupilo v e-shopu kamenného řetězce H&M, až po něm následují online prodejci Zoot, About you a Zalando,“ doplňuje Vurma, podle něhož u řady velkých řetězců lidé o existenci e-shopu ještě vůbec neví. Platí to například pro 27 procent zákazníků Lidlu a 37 procent zákazníků Tesca, přestože jim to oba prodejci aktivně připomínají v televizní reklamě nebo letácích,“ vyvětluje.

Podle odborníků je klíčem ke zvýšení zájmu o nákup potravin nebo drogerii na internetu to, jak dobře se podaří prodejců odstranit některé přirozené obavy zákazníků. „Při nákupu potravin je hlavní překážkou obava o čerstvost potravin, kterou přiznává 50 procent respondentů. A skoro stejnému množství lidí vadí, že si nemohou sami vybrat velikost ovoce nebo zeleniny,“ vysvětluje Václav Stříteský z katedry marketingu Vysoké školy ekonomické v Praze. U drogerie odrazuje 41 % zákazníků to, že si k výrobku nemohou přivonět. Při výběru léků pak 46 % Čechů chybí, že se nemohou poradit s odborníkem.

Rekapitulace hlavních závěrů studie:

  1. Podle výzkumu už 21 % respondentů v současnosti nakupuje převážně na internetu, 43 % naopak preferuje kamenné obchody. Zbytek dělí své nákupy půl na půl mezi oba kanály. „Nečekáme, že by nákupy převážně na internetu dramaticky rostly,“ říká David Vurma, CEO Acomware.
  2. E-shopy jsou nejvíce využívány pro nákup erotického zboží nebo elektroniky, naopak kamenný obchod je preferován u potravin či drogerie.
  3. Roste význam internetu jako zdroje informací před nákupem – využívá ho již 55 % lidí. 68 % lidí si jde zboží před nákupem v e-shopu prohlédnout.
  4. Lidem nejvíce vadí, pokud e-shopy nenabízejí kvalitní služby spojené s vrácením zboží či reklamací. Očekávají bezplatné vyzvednutí v prodejně a netolerují rozdílnou cenu za stejné zboží v e-shopu a prodejně.
  5. Kolem 30 % Čechů neví o tom, že jejich oblíbený řetězec má e-shop – netuší to například 37 % zákazníků Tesco. U Hornbachu je toto číslo 32 %, u Baťa pak 30 %.
  6. Potraviny nakoupilo na internetu za poslední rok již 36 % lidí, z toho 16 % alespoň jednou měsíčně. Nejpopulárnější značkou je Tesco, Rohlik.cz vládne ve velkých městech.
  7. Drogerii na internetu nakupuje 58 % zákazníků, nejčastěji volí DM Drogerii. Zajímavostí je silné zastoupení nákupních galerií, mezi nimiž je Alza.cz druhá a Mall.cz čtvrtý nejčastější prodejce.
  8. Oblečení nakupuje online už 77 % Čechů, mezi prodejci si zpravidla vyberou H&M. Trojlístek e-commerce hráčů (ZOOT, About you, Zalando) přimel k nákupu mezi 11 až 15 % zákazníků.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení