Spící obři na podiu v Cannes

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Matt Rivitz představil svůj projekt, který obírá média s nevhodným obsahem o inzerenty.

Bylo to v době evropského turné Steva Bannona, někdejšího mediálního stratéga Donalda Trumpa. Bannon rok, dva zpátky, objížděl evropské extrémně pravicové politiky, například vůdkyni tehdejší Národní Fronty Marine Le Penovou, a snažil je sjednotit v rámci jeho evropské platformy. Inspirací měl být ultrakonzervativní, xenofobní web, který provozoval – Breitbart News. Ten však tehdy dostával jeden nečekaný direkt za druhým.

Za hnutím s poměrně tajemným názvem Spící obři (Sleeping Giants) stojí jednoduchý nápad a jeden prostý muž. Jeho jméno bylo tehdy, v roce 2017, ještě pár měsíců anonymní – a jak se následně ukáže, z dobrého důvodu. Hned jak se totiž identita Matta Rivitze, copyrightera na volné noze a zapáleného aktivisty provalí, on i jeho rodina budou čelit extrémním výhrůžkám od extrémistických jednotlivců a hnutí. To, co Rivitz totiž dělá, je, že xenofobní, rasistická a bigotní média obírá o jejich inzerenty.

„Začalo to tím, že jsem se náhodou dostal na stránku Breitbartu, kde jsem viděl jeden xenofobní článek vedle druhého,“ začíná Rivitz energicky mluvit na pódiu canneského festivalu. „To, co mě na tom štvalo nejvíce, nebyly ty články samotné, ale to, že hned vedle nich byly reklamy firem, které jsem pomáhal tvořit. Měl jsem tehdy pocit, jako by má práce byla zneuctěna.“

Co Rivitz udělal poté bylo až neskutečně prosté. Jednoduše napsal výkonnému řediteli firmy, která své zboží propagovala vedle onoho extrémně rasistického článku a upozornil ho na kontext, do nějž se jeho produkty dostávají. „Vlastně jsem nemusel ani příliš naléhavě prosit, aby pro příště zvážil umisťování reklam na podobný typ webů. 
Úspěch toho, co Rivitz začal, byl nečekaný a masivní. Ke hnutí Spících obrů se přidávali další a další jednotlivci, kteří měli jasně daný modus operandi. Když viděli reklamu vedle rasistického či xenofobního článku, upozornili na ni zadavatele. „Během několika měsíců se nám podařilo rozšířit hnutí do 11 zemí a například Breitbart News jsme připravili o více jak čtyři tisíce inzerentů,“ ukazuje cestu Rivitz. Ostatně, rapidní pokles reklamních příjmů zmiňuje i samotný Bannon během svého evropského turné.

Cílem Spících obrů je nezastavit se s Breitbart News a omezovat reklamu všem, kteří ji spojují s rasistickým, násilným či dalším nevhodným obsahem. Cesta to není jednoduchá, i Rivitzovi je jasné, že je idealista. „Ale ideálem to vždy začíná. Reklamní branže je ale 600miliardové odvětví a měli bychom to být právě my, kdo rozhoduje o tom, kde a jak jsou naše reklamy zobrazovány. Takže až příště zadáme reklamu Googlu, ta se bude objevovat na rasistických stránkách, a Google se bude zase vymlouvat na svůj Terms & Conditions, tak bychom to měli být my, kdo mu sdělí naše Terms & Conditions,“ říká Rimitz. „Jsou to naše peníze, tak si rozhodněme, kam budou směřovat.“

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.