Šedivý muž a zvláštní marketingové věci

1. 8. 2022 14:08

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

The Gray Man dělá reklamu nejen Praze, zapojil i product placement. Škoda je třetím nejviditelnějším brandem.

Dosud nejdražší film Netflixu The Gray Man s Ryanem Goslingem v hlavní roli vyšel platformu na 200 milionů dolarů. Ačkoli byli filmoví kritici ke snímku vlažní, už teď se připravuje pokračování i spin­‑off. Netflix potřebuje výraznou filmovou sérii, která by pomohla zastavit pokles předplatitelů, tak proč z Goslingova agenta „Šestky“ neudělat další 007. James Bond, který po akvizici MGM spadá pod konkurenční Amazon, je výnosný též díky product placementu, který k natáčení zatím posledního 25. snímku Není čas zemřít přispěl podle médií částkou v přepočtu zhruba 2,2 miliardy korun. Jen šampaňské Maison Bollinger za možnost se ukázat v bondovce zaplatilo v přepočtu 290 milionů korun.

Pro Netflix by podobný přístup mohl být zajímavou podporou pro nákladné vytváření vlastního exkluzivního obsahu, který předplatitelé vyžadují. Zatím ale společnost razí politiku, že značky za účinkování v jejích filmech a seriálech neplatí, ale pomáhají prostřednictvím cross-proma. I tak se to brandy okolo Goslingova agenta hemží. Všímají si toho i diváci, které mimochodem zaujal knírek záporáka Chrise Evanse natolik, že jeho napodobeninu sám Netflix prodává ve svém e-shopu.

Praha, Audi a ti další

The Gray Man dělá velkou reklamu Praze, kde se film částečně natáčel. Nejen, že si ve filmu zahrál třeba i Bangkok, ale Anthony Russo, který se svým bratrem Joem film režíroval podobně jako superhrdinské hity Avengers pro Disney, Prahu popisoval jako „jedno z nejkrásnějších měst na světě“.

Nejviditelnějším brandem je Audi, která se stala „oficiální automobilovou značkou“ filmu , v němž si zahrály čtyři její modely včetně plně elektrického Q4 e­tron Sportback.

V Praze nemohla chybět ani koncernová sestra — česká Škoda Auto. Ať už šlo o terče v podobě policejních vozů, nebo úctyhodně zabraný Karoq . Podle Concave Brand Tracking byla Škoda v honičce pražskými ulicemi vidět celkem 3,5 minuty, což z ní po Audi a LG dělá třetí nejvýraznější značku filmu. Nechybí ani v traileru filmu, který má už okolo 17,5 milionu zhlédnutí.

Diváci se také dozvěděli, že je zasytí bonbóny Skittles, zásilky doručuje DHL, fotí se na Fujifilm Instax. Přes ramena postav kamera zabírala notebooky Dell, v potemnělých místnostech svítily klávesnice i sluchátka Asus. Jestliže herec Regé­‑Jean Page dělal ve filmu reklamu brýlím Armani, Ryan Gosling na svém zápěstí ukazoval hodinky TAG Heuer Carrera, přeci jen je ambasadorem značky.

Pod product placementem pro The Gray Man je podle serveru IMDB podepsaná agentura Stone Management, která má mezi kredity též akční seriál s Chrisem Prattem Na seznamu smrti pro Amazon, Advokát pro Netflix nebo loňské filmy Klan Gucci a K zemi hleď.

Oživený marketingový omyl

V The Gray Man samozřejmě nechyběla ani Coca-Cola, která si ale také užívá výhodné partnerství s Netflixem a jeho populárním seriálem Stranger Things. Analytici portálu YouGov spočítali, že hodnota umístění značky v letošní čtvrté sérii pro Coca­‑Colu činila jen na americkém a britském trhu za prvních 28 dní dostupnosti přes 1,83 milionu dolarů (44 milionů korun). Za ní se umístily Lacoste (1,8 milionu dolarů) nebo Reebok (1,4 milionu dolarů). Ukázaly se i značky Jif Peanut Butter, BMW, Sony, Pepsi, Nike nebo Vans.

Nejen na Walkmanu Sony pak zazněla píseň „Running up that Hill“ od Kate Bush , která díky tomu po 37 letech vystřelila na přední příčky hitparád. Podle společnost Spotify, jež ve spolupráci s Netflixem vytvořila speciální playlist, vyskočilo přehrávání písně na jejích serverech o 9000 procent. Zpěvačka sama díky tomu podle odhadů vydělala 2,3 milionu dolarů (55,3 milionu korun).

Doslova rájem pro product placement pak byla třetí série Stranger Things, která se z většiny odehrávala v nákupním centru. Coca­‑Cole se pak podařil husarský kousek, když oživila svůj „největší marketingový omyl“ v podobě New Coke. Tu uvedla v roce 1985, aby se pro nezájem spotřebitelů po třech měsících vrátila ke klasické receptuře. Když jí ale během jedné napjaté scény doslova udělala reklamu jedna z postav, nemohla si Coca-Cola nechat ujít limitovanou edici.

Rekordní kancl

Může se zdát, že Stranger Things jsou z pohledu product placementu rekordmany. Alespoň podle průzkumu poradenské společnosti Sortlist to tak ale není. Ta letos v březnu prošla databáze serverů Product Placement Blog i IMDb a zjistila, že Stranger Things (tedy její první tři série) jsou až desáté s celkem 330 zabranými produkty. Absolutním rekordmanem je americká verze komediálního seriálu Kancl, v jejíchž devíti sériích odhalila 1448 případů product placementu.

Zatímco u seriálů vychází průměrné využití product placementu na 49,4 případu na jeden, u filmů činí podle Sortlist průměr 12,6 případu. Mezi nimi je rekordmanem muzikál Josie a její kočičky z roku 2001 se 109 případy product placementu. První bondovka na seznamu je Casino Royale z roku 2006, která je až na 25. místě s 53 zaznamenanými product placementy. Ze značek je pak nejaktivnější Nike, která se do filmů probojovala 3134krát. Druhé a třetí místo obsadily produkty Apple — MacBook byl ve filmech vidět 2145krát a iPhone 1626krát. Čtvrtá je Coca­‑Cola, která se blýskla 1570krát

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Jakub Křešnička

O ekonomice píše přes deset let, prošel redakcemi týdeníků Ekonom, Euro a Týden, kde byl mimo jiné zodpovědný za každoroční speciál 111 nejbohatších Čechů a Slováků. Do Marketing & Media nastoupil s prvním lockdownem a věnuje se převážně kreativitě, reklamě, agenturám či B2B.

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.