Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Foto: Archiv Jan Binar
Marketing

Ukrajince potřebujeme více než oni nás

KomentářUkrajinaJan Binar, prezident AKA26. 5. 202226. 5. 2022

Jejich příchod je obrovská příležitost, šance položit základ nové, různorodější, tvořivější a odolnější společnosti, píše Jan Binar.

S Ukrajinci z kreativních oborů a marketingu jsme se nedávno sešli v prostorách Opero. Dorazilo asi osmdesát slečen a žen s dětmi a Anna Shakhdinarian z Kantaru Ukraine všechny přítomné seznámila s Ukrajinou. Především rozbila blud o „negramotných Ukrajincích z vesnice“ a ukázala, co řada z nás tuší. Digitalizace státní správy je u nich dále než u nás, v oblasti e-commerce patří ke špičce v Evropě a jejich běžné bankovní aplikace se dají srovnat jen s těmi nejlepšími u nás.

Pavlína Louženská pak mluvila o českém marketingu, Holkách z marketingu a příležitostech pro všechny. Já jsem představil český národ. Trochu s nadsázkou a ironií, ale snad pravdivě. Národ, který je milý, pije pivo, málo dbá o své zdraví a v obezitě i kouření patří ke špičce v Evropě. Národ, který byť si neustále na něco stěžuje, je vlastně spokojený. Národ, který od Bílé Hory nebojoval a v průběhu staletí měl jen krátké chvíle samostatnosti. Národ, který když už vystrčil hlavu, vždycky přes ni dostal. Národ, který obdivuje antihrdiny, baví ho Švejk, Cimrman…

MeetUp v Operu
Foto: Filip Řezníček
Anna Shakhdinarian
Foto: Filip Řezníček
Pavlína Louženská
Foto: Filip Řezníček
Jan Binar
Foto: Filip Řezníček

Ukázali jsme si nejoblíbenější reklamy. Pokusil jsem se přeložit sedmismysly Ondry Hýbla v T-Mobile reklamě „volej Zadara a pojď mi hop“. Vánoční prasátko Kofoly vyvolalo úsměv hned dvakrát, jednou příběhem a podruhé při uvědomění si faktu, že dnes už by propagace kácení malých stromků v lese asi neprošla přes prizma ESG a udržitelnosti. Na „zakázaném“ spotu Fidorky a malé holčičky na přechodu jsme si ilustrovali, jak malé Česko je – to když jsme zjistili, že já tou dobou dělal accounta a Pavel Přikryl, spoluorganizátor Meetupu, byl na tom natáčení na brigádě jako runner. Česko je vlastně taková jedna vesnice, kde všichni znají všechny. A kde tajemství není to, co je důvěrně sdíleno mezi dvěma lidmi, ale pouze to, co nikomu nikdy neřeknu.

A padla první provokativní otázka. Nejsme nakonec my mentalitou více vesničany než draví a ambiciózní Ukrajinci z velkých aglomerací? Zkusme se zamyslet. Dana Vyskočilová z WPP krátce nasdílela jejich zkušenosti se zapojením ukrajinských kolegů. Mají jich v tuto chvíli nejvíce a přemísťovali celé týmy.

Pak přišla diskuse. Velmi praktické dotazy. Jak se zapojit? Jak postupovat? Na co klást důraz? Vše v angličtině. Tlumočníci, kteří byli připraveni pomáhat, se zapojit nemuseli. V sále seděli experti na marketing, e-commerce, majitelka úspěšné školicí firmy na prodejní dovednosti. Spousta talentovaných lidí, připravených měnit svět, které tak moc potřebujeme. Jestli se neuplatní u nás, půjdou dál. Do zemí, kde je práce v mezinárodních týmech a mnoha jazycích standardem.

Čtěte také
Kampaň na podporu Ukrajiny na sítích oslovila přes 200 tisíc lidí

Já si uvědomil, že Ukrajince potřebujeme více my než oni nás. Jejich příchod je obrovská příležitost. Šance se otevřít. A položit základ nové, různorodější, tvořivější a odolnější společnosti. Žijeme v homogenní kotlině. Jedna národnost, jeden jazyk a jen droboulinké krajové odlišnosti. Jediná větší komunita cizinců jsou Vietnamci. Ti se integrovali a podařilo se jim zapadnout, splynout. Učí se česky, děti posílají do českých škol.

A přitom jsme bývali tak kulturně a etnicky bohatí. Mísila se zde náboženství, jazyky a pohledy na svět. Žili tady pohromadě Němci, Rakušané, Židé, Poláci, Češi, Slováci, Maďaři. Staré šlechtické rody byly panevropské. Nejkrásnější stavby vznikaly za přispění italských architektů, Pražský hrad modernizoval Jože Plečnik. Lidé mluvili česky i německy. Pak přišel nacionalismus 19. století, následovaly dvě války a komunismus… a s odchodem všech menšin nastal konec diverzity. Konec otevřenosti, tvořivé energie, která vzniká prolínáním různých názorů, životních zkušeností, kultur, náboženství a jazyků.

Psali jsme
CzechInvest s partnery spustil platformu Jobs4ua.cz pro ukrajinské pracovníky

Cizinci, kteří k nám přijdou, dnes nejsou vítáni. I velmi kvalifikovaní lidé z nejlepších škol na světě musí znovu a znovu dokazovat svou hodnotu. Týmy jen nerady vedou porady v angličtině. Mluvíme česky, a kdo nám nerozumí, má smůlu. Malá skupina lidí, kteří se povětšinou znají, udává standardy ve všech oborech. Stěžujeme si, co bychom všechno dokázali, kdyby byli lidi. A přitom na světě je tolik talentů.

Abychom něco změnili, musíme změnit sebe. A teď k tomu máme jedinečnou příležitost. Vezměme si do týmů „cizí“ experty. Zvládneme mluvit v práci anglicky? Výstupy budou díky širší paletě zkušeností a pohledů lepší. Naši lidé budou schopni se zapojit do mezinárodních projektů. Každý cizinec nám pomůže vystrčit hlavu z naší kotliny. Svět je plný příležitostí a my jsme malá země, do budoucna bychom neměli exportovat jen auta a průmyslové výrobky. Budoucnost patří intelektuální tvůrčí práci, kreativitě, kódování, digitálním řešením. „Zmezinárodněním“ našeho pohledu na svět a přístupu k práci uděláme první krok na cestě do světa. Začněme tím, že vezmeme pár super talentovaných a zkušených lidí z Ukrajiny do našich týmů. A mluvit s nimi můžeme třeba anglicky.

Zavřít reklamu

Češi nevědí, co je ESG. Změnit to má nový rating

Starší článek

IKEA inspiruje, co se starým nábytkem

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing

Campari servíruje hostům festivalu koktejl KVIFF 56

Značka aperitivu je poprvé partnerem MFF Karlovy Vary, stejně jako byla partnerem filmového festivalu v Cannes.
5. 7. 20225. 7. 2022
Marketing

Anatomie efektivity podle WARC

Snížení rozpočtu na média má velké finanční následky, varuje nová studie představená na Cannes Lions 2022.
5. 7. 20225. 7. 2022
Marketing

Innogy, Česká televize a Barrandov Studio podpořily ve Varech čtyři scénáře

Zakladatelé Filmové nadace rozdělili mezi pět autorů 730 tisíc korun. Dodnes mělo premiéru 16 filmů podle oceněných scénářů.
5. 7. 20225. 7. 2022
Marketing

Ageismus: tahle práce není pro starý

Firmy si zadělávají na velké problémy, když při náborech opomíjejí lidi středního věku. Generace 50+ pomáhá růstu byznysu, prospěje agenturám i marketingu.
4. 7. 20224. 7. 2022
Reklama
FM banner srpen 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

Generální ředitel ČT Petr Dvořák obhájil post viceprezidenta Evropské vysílací unie
Ondřej Cikán je novým ředitelem Rock rádia

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.