Lucie Mádlová: marketing čeká jedna z největších transformačních výzev posledních let

23. 2. 2023 07:02

— Mohlo by vás zajímat —

Když něco, tak Allegro, říká tržiště v mezinárodní kampani od DDB Warszawa

Nový mezinárodní komunikační koncept spouští online tržiště Allegro, reaguje na rostoucí poptávku po větší personalizaci.

Reklama
SDG

Asociace společenské odpovědnosti je jedním z odborných partnerů soutěže Agentura roku. Ředitelka asociace Lucie Mádlová se v krátkém komentáři zamýšlí nad tím, co čeká agentury v blízké budoucnosti.

Až donedávna jsme marketing vnímali spíš jako nástroj pro násobení zisku. To se ale mění. Marketing čeká jedna z největších transformačních výzev posledních let – rozvoj udržitelnosti a komunikace environmentálních i sociálních cílů a hodnot firem. Marketing je teď jednou z hlavních cest, jak zákazníkům říct: ano, udržitelnost pro nás něco znamená a je součástí každého našeho kroku, každé strategie, každého produktu nebo služby, ale i každodenního provozu naší agentury. A proto i sám marketing musí být udržitelný a transparentně naplňovat principy ESG. 

Dobrou zprávou je, že způsob, jak se s touto výzvou vypořádat, je stále jasnější, lidé jsou erudovanější a otevřenější a skuteční odborníci na marketing a komunikaci pro mě vynikají tím, že udržitelnost promítnou, nikoli prvoplánově, do každé zprávy. 

Seznamte se s porotou
Agentura roku: Odpovědnost bude hodnotit přísná porota

Zároveň za poslední dobu sama vidím, že na komunikační oddělení je ve firmách vyvíjen velký tlak, spadne jim do klína ESG agenda v domnění, že se přece jedná jen o komunikační záležitost. Nejedná. Udržitelnost musí prostě být v DNA celé společnosti – ve výrobě, produkci, ve volbě dodavatelů. A úkolem marketérů, potažmo agentur, je vědět, jak se s udržitelnými tématy vypořádat a transparentně je předat veřejnosti.  V Asociaci společenské odpovědnosti máme ve svých řadách korporátní členy, ale i sociální podniky, orgány státní správy i nevládní organizace a náš poslední výzkum napříč našimi členy nám jasně ukázal, že pro dvě třetiny z nich je udržitelnost v posledních letech jedním z klíčových aspektů při rozhodování o dlouhodobých strategiích. A Edelman Trust Barometer z roku 2022 zjistil, že 58 procent spotřebitelů bude nakupovat u značek na základě jejich přesvědčení a hodnot, 60 procent zaměstnanců si podle stejného principu už teď vybírá zaměstnavatele, 64 procent individuálních investorů bude investovat do společností na základě podobných úvah, a dokonce 88 procent institucionálních investorů podrobuje ESG stejné kontrole jako provozní a finanční aspekty. A to vše musí zaštítit profesionální marketing – stavět na pevných udržitelných hodnotách brandů. 

Lucie Mádlová
V roce 2013 založila Asociaci společenské odpovědnosti. Dodnes stojí v jejím čele jako výkonná ředitelka. Poslední roky je jednou z nejvýraznějších českých tváří, které naplňují pro mnoho lidí stále abstraktní termín společenská odpovědnost a udržitelnost řadou konkrétních aktivit. Doktorát z ekonomie získala v roce 2011 právě na téma společenské odpovědnosti. Časopis Forbes ji opakovaně řadí mezi nevlivnější ženy Česka. V roce 2019 ji ministr zahraničních věcí jmenoval historicky první Vyslankyní dobré vůle ČR. Asociace je nyní s více než pěti stovkami členů největší iniciativou udržitelnosti a ESG v Česku. Do Česka přivedla světový svátek dárcovství Giving Tuesday. Stojí také za unikátním společensky odpovědným e-shopem s udržitelnými dárky Nakup na Dobro, který ukazuje, že dárky lze nakupovat tak, aby potěšily nejen obdarovaného, ale také společnost i naši přírodu.

Další zajímavé čtení

Bude i český sport bez odpadu?

Bude i český sport bez odpadu?

Ty největší sportovní kluby už podléhají povinnému nefinančnímu reportingu, za pár let se to bude týkat i těch menších. Český sport témata ESG zatím spíš míjel. To se ale začíná měnit.