Asociace společenské odpovědnosti je jedním z odborných partnerů soutěže Agentura roku. Ředitelka asociace Lucie Mádlová se v krátkém komentáři zamýšlí nad tím, co čeká agentury v blízké budoucnosti.
Až donedávna jsme marketing vnímali spíš jako nástroj pro násobení zisku. To se ale mění. Marketing čeká jedna z největších transformačních výzev posledních let – rozvoj udržitelnosti a komunikace environmentálních i sociálních cílů a hodnot firem. Marketing je teď jednou z hlavních cest, jak zákazníkům říct: ano, udržitelnost pro nás něco znamená a je součástí každého našeho kroku, každé strategie, každého produktu nebo služby, ale i každodenního provozu naší agentury. A proto i sám marketing musí být udržitelný a transparentně naplňovat principy ESG.
Dobrou zprávou je, že způsob, jak se s touto výzvou vypořádat, je stále jasnější, lidé jsou erudovanější a otevřenější a skuteční odborníci na marketing a komunikaci pro mě vynikají tím, že udržitelnost promítnou, nikoli prvoplánově, do každé zprávy.
Zároveň za poslední dobu sama vidím, že na komunikační oddělení je ve firmách vyvíjen velký tlak, spadne jim do klína ESG agenda v domnění, že se přece jedná jen o komunikační záležitost. Nejedná. Udržitelnost musí prostě být v DNA celé společnosti – ve výrobě, produkci, ve volbě dodavatelů. A úkolem marketérů, potažmo agentur, je vědět, jak se s udržitelnými tématy vypořádat a transparentně je předat veřejnosti. V Asociaci společenské odpovědnosti máme ve svých řadách korporátní členy, ale i sociální podniky, orgány státní správy i nevládní organizace a náš poslední výzkum napříč našimi členy nám jasně ukázal, že pro dvě třetiny z nich je udržitelnost v posledních letech jedním z klíčových aspektů při rozhodování o dlouhodobých strategiích. A Edelman Trust Barometer z roku 2022 zjistil, že 58 procent spotřebitelů bude nakupovat u značek na základě jejich přesvědčení a hodnot, 60 procent zaměstnanců si podle stejného principu už teď vybírá zaměstnavatele, 64 procent individuálních investorů bude investovat do společností na základě podobných úvah, a dokonce 88 procent institucionálních investorů podrobuje ESG stejné kontrole jako provozní a finanční aspekty. A to vše musí zaštítit profesionální marketing – stavět na pevných udržitelných hodnotách brandů.
Lucie Mádlová
V roce 2013 založila Asociaci společenské odpovědnosti. Dodnes stojí v jejím čele jako výkonná ředitelka. Poslední roky je jednou z nejvýraznějších českých tváří, které naplňují pro mnoho lidí stále abstraktní termín společenská odpovědnost a udržitelnost řadou konkrétních aktivit. Doktorát z ekonomie získala v roce 2011 právě na téma společenské odpovědnosti. Časopis Forbes ji opakovaně řadí mezi nevlivnější ženy Česka. V roce 2019 ji ministr zahraničních věcí jmenoval historicky první Vyslankyní dobré vůle ČR. Asociace je nyní s více než pěti stovkami členů největší iniciativou udržitelnosti a ESG v Česku. Do Česka přivedla světový svátek dárcovství Giving Tuesday. Stojí také za unikátním společensky odpovědným e-shopem s udržitelnými dárky Nakup na Dobro, který ukazuje, že dárky lze nakupovat tak, aby potěšily nejen obdarovaného, ale také společnost i naši přírodu.