Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Foto: OBRAZ
Kampaně

Polámaná rychlokuřata. Otřesné záběry ukazují, jak se v Česku chovají kuřata na maso

AktualizovánoRedakce MAM27. 7. 202229. 7. 2022

Kuřata, která stěží unesou vlastní nohy a pod náporem mohutných těl se jim lámou kosti. Často umírají hladem či žízní. Takhle to podle záběrů zveřejněných na sociálních sítích spolku OBRAZ – Obránci zvířat vypadá v standardních českých chovech kuřat na maso. 

Snímky pocházejí ze tří farem v České republice – Blšan u Loun, Dubějovic a Lán. Obránci zvířat v nové kampani Rychlokuřata upozorňují na utrpení kuřat, která se vlivem šlechtění zvětšila za posledních 50 let čtyřnásobně. OBRAZ vyzývá supermarkety a další firmy, aby přestaly prodávat maso z přešlechtěných kuřat.

V České republice se ročně odchová asi 140 milionů kuřat na maso a naprostá většina z nich jsou tzv. rychle rostoucí plemena neboli rychlokuřata. Jsou vyšlechtěna tak, aby dorostla co nejrychleji a do co největších objemů svalstva s vynaložením minimálních nákladů. Podle listu The Economist v roce 1957 vážilo 56 dní staré kuře necelé kilo, v roce 2005 se váha stejně starých kuřat pohybovala kolem čtyř kilogramů.

„Šlechtění udělalo z kuřat naprosté mrzáky. Z malého roztomilého kuřátka se kvůli přešlechtění stane během pěti týdnů více jak dvoukilové monstrum, které sotva unese vlastní tělo. Pod náporem svalstva se jim lámou nohy, a mnohdy pak nezvládnou ani dojít k potravě a umírají hladem nebo žízní. Jde o systémové týrání zvířat, před kterým už nemůžeme zavírat oči,“ popisuje chovy kuřat vedoucí kampaně Rychlokuřata Radim Trojan z OBRAZu.

Jinde v Evropě už se podmínky chovu mění k lepšímu. Obchodní řetězce a další firmy přijímají tzv. European Chicken Commitment (ECC), který stanovuje vyšší standardy pro chov kuřat. Jde zejména o závazek využívat výhradně plemena, která rostou pomaleji a mají přirozenější vývoj. V České republice se k vyšším evropským standardům zatím žádný řetězec nezavázal.

„Ve Francii, Německu nebo třeba i Polsku supermarkety přestávají podporovat utrpení rychlokuřat a zavazují se k vyššímu standardu. Je na čase, aby tento krok následovali i zdejší obchodníci. Jsou to právě řetězce, které mají sílu ukončit toto obludné týrání zvířat tím, že začnou nový standard vyžadovat od svých dodavatelů. Vždyť právě závazek řetězců před čtyřmi roky vytvořil podmínky pro ukončení klecových chovů slepic. Teď je třeba znovu konat,“ komentuje situaci Trojan.

Možnost vyjádřit nesouhlas se špatnými životními podmínkami ve velkochovech mají lidé na webových stránkách kampaně www.rychlokurata.cz. Na webu si mohou prohlédnout fotografie z českých chovů a dozvědět se více o podmínkách, které ve velkochovech panují.

Ke kampani se připojují známé osobnosti

Ke kampani se od zveřejnění připojuje řada známých osobností a influencerů. Na svých sociálních sítích zveřejnili videa na podporu kampaně třeba zpěvačka Marta Jandová, herci Hynek Čermák, Vladimír Polívka, Václav Neužil, herečky Jana Plodková, Olga Plojhar, Michaela Tomešová, Veronika Čermák Macková a influencerka Martina Třešňáková. Režisér Vít Klusák zase napsal výzvu na sociální sítě obchodního řetězce Lidl, zajímá se v ní o to, jestli plánuje řetězec skoncovat s prodejem rychlokuřat.

„Jste můj oblíbený supermarket a rád u vás nakupuji. Nedávno jsem se však seznámil s problematikou rychlokuřat a zaslechl, že tato kuřata běžně nabízíte. Určitě nechci ze svých peněz něco takového podporovat. Plánujete výhledově nahrazovat rychlokuřata za kuřata, co rostou o něco pomaleji, díky čemuž netrpí tolika zdravotními problémy?“ píše Klusák ve svém dotazu. Lidl v minulém týdnu spustil kampaň s Kapitánem Demo s videoklipem Hlas Lidlu cílícím na mladší populaci, která sbírala pozitivní ohlasy.

Čtěte také:
Kapitán Demo „nakupuje“ v Lidlu, zpíval i pro Penny

Herci Hynek Čermák s Vladimírem Polívkou natočili společné video, ve kterém Hynek Čermák píše obchodním řetězcům a vyzývá je, aby odstoupily od prodeje masa z rychle rostoucích plemen kuřat. „Jejich životní podmínky jsou absolutně nulový, podívej se. To přece není možný!“ komentuje chov rychlokuřat Čermák.

„Rychlokuře není kuře, co rychle běhá, je to kuře, které je tak geneticky modifikované, že se jeho tělo za pět týdnů dostane do obrovských rozměrů a není schopné normálního života. Když jsem se dozvěděla, že se toto děje každý den a v obrovském množství u nás v České republice, neváhala jsem ani chvíli, a za kuřata se postavila,“ vysvětluje herečka Jana Plodková svůj důvod, proč se zapojila do kampaně.

„Máme ohlasy od tisíců lidí, že jim na kuřatech skutečně záleží, nechali se slavnými osobnostmi inspirovat k činům a píší do obchodních řetězců. Nechtějí totiž ze svých peněženek podporovat utrpení zvířat. Teď je odpovědnost na obchodních řetězcích, aby na výzvu svých zákazníků reagovaly,“ komentuje situaci koordinátor kampaně Rychlokuřata Radim Trojan z OBRAZu.

Zavřít reklamu

Portál Hyperinzerce prošel kompletní proměnou

Starší článek

Ubylo lidí, kteří pijí pivo denně. Stoupla obliba radlerů

Novější článek

Podobné zprávy

Média

Návrat legend i novinky chystá Nova na podzim. Bude pět hraných seriálů i nový Masterchef

Nova odvysílá závěrečnou řadu populární Policie Modrava, druhou řadu loňského hitu Pan profesor s Vojtěchem Dykem, další sérii reality show MasterChef či…
11. 8. 202211. 8. 2022
Média

Media projekt ukazuje stabilní čtenost tisku

Tiskové tituly i přes rostoucí inflaci oslovují většinu populace. Čte je osm z deseti obyvatel ČR, ukazují data Media projektu za 3. čtvrtletí 2021 až 2.
11. 8. 202211. 8. 2022
Kampaně

Už vás válka unavuje? Co kdyby to vzdaly ikony svobody a harmonie

Projekt ukrajinské Leo Burnett ze sítě Publicis Groupe působivě reaguje na „únavový syndrom“ ze zpráv o pokračující ruské invazi v zemi.
11. 8. 202211. 8. 2022
Marketing

Mohou značky růst i v dobách inflace?

Česká republika zažívá nejvyšší inflaci od roku 1993. Lidé mají hlouběji do kapsy a značky jsou už poněkolikáté za posledních dvacet let v extrémně těžké…
11. 8. 202211. 8. 2022
Reklama
FM banner srpen 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

Novým CEO MultiSport Benefit je Miroslav Rech
Romana Jourdren vede obchod společnosti Orkla Foods

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.