Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Retail

Dark stores mění města na „patnáctiminutová“

Tisková zpráva26. 7. 202226. 7. 2022

Rozmach elektronického obchodování a měnící se preference zákazníků vytvořily nový fenomén – dark stores, neboli online prodejce dodávající zboží do 15 minut od objednávky. Během pandemie a uzávěr kamenných prodejen dosáhla e-commerce svého vrcholu, některým e-shopům vloni rostly prodeje i o desítky procent. V souvislosti s tím začala zejména ve větších městech s dostatečně hustou zástavbou růst i poptávka po menších a centrálně umístěných provozovnách a skladech e-shopů s plochou 150 až 500 m2.

Růst zájmu o rychlé dodávky nutí provozovatele e-shopů nabízet a zlepšovat logistiku na krátkou vzdálenost. Společnosti se proto musí přiblížit zákazníkovi, a to i doslova. Stále častěji tak budují malé sklady určené pro tento typ dodávek. Na rozdíl od obřích logistických center, které se nejčastěji nachází na předměstích nebo na okrajích měst, se v tomto případě jedná o centrálně umístěné provozovny s plochou cca 150 až 500 m2 a dobrou dopravní obslužností. Zevnitř připomínají maloobchody, obvykle zde však neprobíhá ani samotný prodej, ani vyzvedávání objednávek, ale pouze balení a distribuce zboží.

PSALI JSME
Wolt má první televizní spot v Česku

„Jako první začal koncept temných obchodů úspěšně využívat prodejce potravin Auchan ve francouzském Lille. Samotný termín dark stores se poprvé objevil v roce 2009, když ve Velké Británii otevřelo Tesco první prostory tohoto typu. Zákazníci do nich vůbec nevstupují, jen si stáhnou aplikaci a mohou začít nakupovat s dodávkou zboží přímo domů a během několika desítek minut,“ popisuje Marjan Gigov ze společnosti Colliers.

Dnes již mají s tímto konceptem zkušenosti i další, například Whole Foods, Walmart, Target v USA nebo Gorillas, Zapp, Getir či Wolt v Evropě. Právě pro finskou společnost Wolt zajišťoval Colliers vloni vhodné prostory v Praze. „Kurýři s modrými krabičkami nerozváží jen jídlo z oblíbených restaurací, ale také potraviny ze svých temných obchodů Wolt Markets,“ říká Marjan Gigov s tím, že byli přímým konkurentem online prodejců potravin, ale věděli, že musí nabídnout něco navíc, něco jiného. „Doba dodání se musela pohybovat mezi 15 až 20 minutami. Našli jsme pro ně ideální prostor v novostavbě v Holešovicích, v přízemí studentského domu, odkud mohou pokrýt tuto část Prahy.“

Výhoda méně atraktivních míst

„Trend dark stores může postupně změnit tvář měst či některých oblastí. Provozovatelé těchto služeb se obvykle snaží vybudovat hustou síť poboček tak, aby vždy měly centrální polohu a dobrý přístup k dopravním trasám,“ říká Marjan Gigov. Ideální místo je dle něj takové, které se sice nachází v obydlené oblasti, ale současně jde o co nejlevnější část. Provozovatel darks stores totiž nepotřebuje být viditelný pro kolemjdoucí a lákat zákazníky, jedná se o tzv. temné obchody, respektive sklady.

„Pro jejich umístění dávají smysl konce ulic nebo jejich levnější strany. Proto můžeme očekávat, že na realitním trhu vzroste o místa tohoto typu zájem,“ vysvětluje Marjan Gigov.

Technologie a realitní trh

Protože velikost skladovacího prostoru bývá omezená, je nutné kvůli neustálému doplňování zásob odhadovat požadavky zákazníků předem. Klíčová je zejména prediktivní analýza, ideálně založená na strojovém učení či umělé inteligenci. Každá lokalita navíc může být odlišná, pro úspěch je tedy potřeba, aby nabídka byla přesně přizpůsobena preferencím a potřebám dané čtvrti a jejích obyvatel.

Formát dark stores je součástí konceptu tzv. patnáctiminutového města, kdy se maloobchod a služby přesouvají co nejblíž zákazníkovi. Prakticky veškeré potřeby obyvatel by v rámci tohoto konceptu měly být dostupné do čtvrt hodiny od místa bydliště, a to ať už pěšky, na kole, veřejnou dopravou nebo jinak.

„V současnosti se městské čtvrti, respektive ještě menší oblasti, specializují a dělí na spíše obytné, pracovní, obchodní, administrativní nebo zábavní. Koncept patnáctiminutového města by tohle rozdělení změnil a přinesl by poměrně výrazné přesuny na realitním trhu a změny podoby samotných měst. Tvůrci nových projektů i investoři se dnes na popsaný vývoj připravují a při svém rozhodování tyto nastupující trendy zvažují,“ říká Marjan Gigov.

Výzvy a rizika

„Protože byl online nákup potravin během pandemie tak úspěšný, nebylo pro prodejce těžké získat obrovské investice. Nyní však dark stores prodejci musí vytvořit udržitelný obchodní model, který bude uzpůsoben pro místní trhy a který bude schopen obstát sám o sobě, až vyschnou peníze od rizikového kapitálu,“ tvrdí Marjan Gigov. Vyrovnat se bude muset také s celou řadou výzev, například snahou některých evropských měst tento koncept regulovat.

„Obyvatelům vadí množství kurýrů, hluk, znečištění, ale také doplňování zásob a doručování probíhající 24 hodin denně. Proto již například Rotterdam a Amsterdam zavedli omezení provozu dark stores prodejen a panují obavy, že by se k nim mohla přidat další města. Skutečnost, že se možnosti dojíždění do práce ve městě neustále vyvíjejí a že se stále více používají elektromobily, koloběžky a jízdní kola, částečně vyřeší některé problémy s hlukem a znečištěním. Výzva mezi technologiemi a životním prostředím není nová, ale dělá rychlé kroky, pokud jde o její vývoj,“ vysvětluje Marjan Gigov.

Zavřít reklamu

Šéfem brandu Heureka Group se stal Jiří Struk

Starší článek

Do dvou let čtyřicet prodejen

Novější článek

Podobné zprávy

Lidé

Michal Baranec je v Mind2Flo šéfem pro zákaznickou zkušenost

Do agentury Baranec přišel z Dentsu. Klientům pomůže v akvizici nových zákazníků, personalizaci služeb i využití dat ke zlepšení vnímání brandů.
17. 8. 202217. 8. 2022
Kampaně

Složitá doba si žádá pevné zdraví, říká VZP

Aktuální akviziční kampaň Všeobecné zdravotní pojišťovny od McCann Prague používá minimalistické vizuály, které vycházejí z nové identity značky.
17. 8. 202217. 8. 2022
Média

Nielsen bude pro Amazon měřit sledovanost čtvrtečních streamů NFL

Společnosti Nielsen a Amazon podepsaly tříletou dohodu o měření sledovanosti vysílání „Thursday Night Football“ ligy amerického fotbalu NFL.
17. 8. 202217. 8. 2022
Kampaně

T-Mobile v kampani řeší bezpečnostní osvětu v online světě

Kampaň s názvem Klik pro klid připravila agentura katz83 pod vedením ideamakera Jonáše Čumrika.
17. 8. 202217. 8. 2022
Reklama
Commlab banner 300x250
FM banner srpen 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

Petra Jankovičová nastoupila do Madmonq
Marek Hlavica bude ředitelem APRA

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.